Rahman Mammadli Trio Studio Hilkassa. Kuva: Leena Reikko
MUSIIKKI | Rahman Mammadli esiintyi trioineen ensimmäisellä Guitar Pori Festivalilla ja jatkaa keskiviikkona Tampereen Telakalle.
”Olen kotimaassani tunnettu siitä, ettei rinnalleni tarvita laulusolistia, koska kitarani laulaa vailla sanojakin.”
Leena Reikko, teksti
Azerbaidžanilainen kitaramusiikki ei liene kovin tunnettua Suomessa, mutta ainakin Porissa kiinnostus varmasti kasvoi Rahman Mammadlin tiistaisen Guitar Pori Festivalin konsertin jälkeen. Ilta tarjosi jotain aivan erilaista ja erityistä; tulista ja mukaansa tempaavaa musiikkia, jota esittävä trio luotti toisiinsa ja antoi palaa.
Mammadlin musiikki kertoo kansanmusiikkiin pohjautuen Azerbaidžanin vuorista ja metsistä, iloista ja suruista, tuimat poljennot tuovat mieleen myös alueen sodat ja levottomuudet. Sävelkulut ja rytmit vievät turkkilaiseen maailmaan ja tarjoavat maisemia sieltä, minne harvoin näemme ja mistä harvoin kuulemme musiikkia. Trion musiikki liikuttaa, ihmetyttää, saa korvat hörölle ja sitä haluaa kuulla lisää.
63-vuotias Mammadli on alkanut kiertää maailmalla vasta viime vuosina, mutta kotimaassaan hän on ollut ”Azerbaidžanin Kitara” jo pitkään. Hän on soittanut pikkupojasta alkaen, ja oppi itse musiikin salat. 14-vuotiasta Rahmania kiinnosti erityisesti rockmusiikki ja siitä hän kehitti aivan oman tyylinsä.
– Olen kotimaassani tunnettu siitä, ettei rinnalleni tarvita laulusolistia, koska kitarani laulaa vailla sanojakin. Minut tunnetaan myös siitä, että loin omalle kansanmusiikillemme uutta tuomalla siihen rockin kitaratekniikoita, Mammadli kertoo.
Rahmanin poika Tural soittaa triossa kosketinsoittimia.
– Minulla on klassisen musiikin koulutus, olen säveltäjä ja tehnyt muun muassa sinfonioita ja elokuvamusiikkia. Isäni kanssa yhteisissä projekteissa tästä syntyy uudenlaista, kansallista ja monimuotoista musiikkia, Tural Mammadli sanoo.
– Olemme ystäviä musiikissa ja elämässä, lisää isä hymyillen ja ylpeänä.
Poika opetti isän rakastamaan myös länsimaista klassista musiikkia, mistä molemmat ovat iloisia.
Studio Hilkassa järjestetyssä konsertissa kuultiin sekä kansanmusiikkiin että Mammadlin omiin teoksiin perustuvaa musiikkia. Isä ja poika Mammadlin seuraan solahti vaivatta lyömäsoittimiin Seymur Yagubov, jonka soolot koskettivat yhtä lailla kuin muidenkin.
– Runoilija pukee taiteensa sanoihin, kuvataitelijat kuviin. Musiikilla ei ole niin selkeitä kertomisen työkaluja, mutta silti se voi saada ihmisen itkemään tai nauramaan, musiikki voi nostaa verenpainetta tai rauhoittaa – mutta sillä vaikuttaminen on vaikeampaa kuin muilla taidemuodoilla, Tural Mammadli pohtii.
Porissa tämä vaikeus ei kuitenkaan näkynyt. Konsertti oli osa Validi Karkia -klubin järjestämää ensimmäistä Guitar Pori Festivalia.
Triolta on toukokuun lopussa ilmestynyt Bongo Joe -levy-yhtiön julkaisemana albumi Azerbaijani Guitara 2 (2024). Tural Mammadli valitteli, ettei heillä ollut sitä mukana – hän kertoi levyn myyneen loppuun muutamassa päivässä. Levyä voi kuitenkin kuunnella suoratoistopalveluissa, kuten Spotifyssä.
Rahman Mammadli Trio Tampereen Kulttuuritalo Telakalla ke 19.6.2024 klo 21. Lisätietoa täältä.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Musiikillinen ylistys luonnolle – TampereRaw’n neljän kantaesityksen ilta oli ainutlaatuinen kokemus
KONSERTTI | Neljän kantaesityksen konsertti on harvinainen tapaus ihan kansainvälisestikin. Earth Songs -illassa kuultiin Maija Hynnistä, Ilkka Hammoa, Tomi Räisästä ja Cecilia Damströmiä.
12 Points Festival tuo Tampereen G Livelabiin uusinta eurooppalaista jazzia
MUSIIKKI | Ensimmäisen kerran Suomessa järjestettävä 12 Points -festivaali tuo Tampereelle kaksitoista nousevaa jazzartistia kahdestatoista Euroopan maasta.
”Levyn tekeminen tuntui pitkältä leikiltä, jossa saa itse päättää säännöistä” – haastattelussa rastaiden majatalo
MUSIIKKI | Rastaiden majatalo on ”yhden tai useamman hengen voimin ylläpidetty hiphop-majakka ja -museo, jossa on tilaa ja jonka seinät on maalattu pastelliväreillä”.
Sukupolvet toistensa äärellä – Kasevan Jouko Järvinen kohtaa Amurin musiikin
MUSIIKKI | Kasevan ja nuoremman polven muusikoiden kohtaaminen synnytti Suur-Kasevan. Mutta mitä Jouko Järvinen ajattelee Amurin, Samannan, Kalevi Suopursun ja Anna Pesosen musiikista?