Harri Monter (oik.), Matti Lilleberg, Mauno Kahranaho ja Martin Lilleberg. Kuva: Marita Nyrhinen
MUSIIKKI | Seinäjoella sijaitseva Mallaskoski on kuuluisa panemistaan oluista. Kesäteatterin lavalla raikaa stand up ja elävä musiikki, tällä kertaa klassikot Dolly’s Boysin tyyliin.
Marita Nyrhinen, teksti ja kuvat
Seinäjoella sijaitseva Mallaskoski on kuuluisa panemistaan oluista. Se on paljon muutakin: kesäisen terassiravintolan suosio joen varrella on taattu, ja kesäteatterin lavalla tarjotaan muun muassa viihteellisiä stand up -esityksiä ja elävää musiikkia.
Osuin Panimoravintola Mallaskosken terassille lämpimänä heinäkusena kesäiltana, jolloin lavalla soitti yhtye nimeltään Dolly’s Boys. Siinäpä mainio viihdeorkesteri, jonka ohjelmisto koostuu vuosikymmenten takaisista klassikoista. Bändi soittaa ”hippimusaa akustisella meiningillä”, kuten se itse asian ilmaisee. Soitto on blues-painotteista mutta sekaan mahtuu myös perusrockia ja reggaeta Bob Marleyn tyyliin.
Kerava Jazzissa kipinä
Dolly’s Boys muodostuu kolmesta muusikosta: ”Kanadan Matti” soittaa kitaraa ja on yhtyeen laulusolisti. ”Bassman” säestää bassokitarallaan ja laulaa stemmoja. ”Mr. Jazz” spiikkaa värikkäästi reilulla pohjalaismurteella, soittaa huuliharppua ja laulaa myös stemmoja.
”Mr. Jazz” on seinäjokelaissyntyinen Mauno Kahranaho. Kutsumanimen Kahranaho sai musiikkialan monitoimijalta, Mikko Puskalta, kun miehet tapasivat seinäjokelaisessa lähipubissa.
Keravalaistunut Kahranaho vietti lapsuutensa ja nuoruutensa Seinäjoen Kapernaumilla legendaarisen saksofonistin Unto Haapa-ahon perheen rakentamassa omakotitalossa. Monien vaiheiden kautta Kahranaho päätyi Keravalle ja sittemmin Kerava Jazzin festivaalijohtajaksi. Siinä roolissa hän toimii yhä.
Akustisen Dolly’s Boysin perustajat kohtasivat aikoinaan Keravalla ja päättivät perustaa bändin. Yhtyeen kantava voima ja sen johtaja on ”Kanadan Matti” eli Matti Lilleberg. Hän on suomalaisen ja virolaisen emigranttipariskunnan lapsi, joka syntyi Kanadassa, Toronton kaupungissa. Hän löysi suomalaisen vaimon ja kun lapset tulivat kouluikään, perhe muutti Suomeen Keravalle. Lilleberg puhuu hyvää suomea, johon kanadanenglannin aksentti antaa lystin ja sympaattisen säväyksen.
Matin elämää on hallinnut maalaamisen lisäksi aina musiikki, ja hän onkin musisoinut pitkään. Keravalla hän muodosti ensimmäisen yhtyeensä Tug My Boatin rumpali Osku Nätin kanssa viitisentoista vuotta sitten. Niihin aikoihin syntyi myös kutsumanimi ”Kanadan Matti”.
– Sekä Matti että Osku ovat olleet Kerava Jazzin talkooporukassa lähes festivaalin alusta lähtien. Jammailimme joskus yhdessä festivaalin talkoojuhlissa, ja sen verran hyvältä kuulosti, että päätimme tehdä kolmistaan jonkin verran keikkojakin”, Mauno Kahranaho kertoo.
Sittemmin bändin basistiksi saatiin Kerava Jazz ry:n hallituksen jäsen Harri Monter eli ”Bassman”.
Dolly’s Boysin ensimmäiset keikat olivat keväällä 2020 soittajien kotikaupungissa Keravalla Oluthuone Paasikivessä. Syksyllä bändi esiintyi ensimmäisen kerran Mallaskoskella.
Koska soittaminen on harrastusluonteista, kolme–neljä keikkaa vuodessa riittää näillä näkymin. Mallaskosken panimoravintolassa Dolly’s Boys on esiintynyt neljänä kesänä.
Youngia, Zeppeliniä, Hendrixiä
Ensimmäisen setin kappalevalinnat olivat enimmäkseen melodisia balladeja, muun muassa Chris Isaakin, Neil Youngin sekä Simon & Garfunkelin lauluja. Toisella jaksolla päästettiin höyryjä muun muassa Led Zeppelinin ja Jimi Hendrixin kappaleita tulkiten.
Rockahtavan osuuden tueksi lavalle nousi Matin poika Martin Lilleberg, joka teki debyyttiesiintymisensä. Hän osoittautuikin varsin taitavaksi mandoliinin soittajaksi ja kitaristiksi. Hän soitti vakuuttavan soolon muun muassa Hendrixin Hey Joen tulkinnassa.
– Martin on ollut mukana keikoilla miksaajana. Olemme välillä jammailleet yhdessä ja havainneet, että Martin soittaa hyvin kitaraa ja sen lisäksi mandoliinia. Pienen suostuttelun jälkeen Martin saatiin houkuteltua miksauspöydän takaa myös soittajaksi, Kahranaho kertoo.
Jamihenkeä saatiin lisää, kun lavalle nousi yhden kappaleen ajaksi ”Mr. Jazzin” rinnalle toinenkin huuliharpisti, kurikkalainen Kari Viitanen. Hän soittaa Ylistarosta kotoisin olevan kitaristi-basisti Raimo Villikan kanssa yhtyeissä BluesRocks ja BluesDouble.
Konserttia oli tullut kuulemaan väkeä terassin täydeltä. Nostalginen tunnelma tuttujen hittikappaleiden rytmittäminä osui oikeaan yleisöön.
Jo 1920-luvulla aloittaneen Mallaskosken toiminta on kehittynyt yleisöystävälliseksi kokonaispaketiksi. Nykyiset toimijat osaavat vaalia taiten panimon pitkää menneisyyttä, ja Mallaskosken tuotteita saa ostaa ympäri Suomea. Talon omissa oluissa on maukkaita vaihtoehtoja, ja ravintolan ruoka-annokset ovat tuhteja. Terassiravintola ja sen ohjelmatoiminta ovat keskittyneet kesään.
Marita Nyrhinen
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Musiikki on mahtava voima – Vexi Salmen ennen julkaisemattomat tekstit soivat Hämeenlinnan lauluillassa
MUSIIKKI | Terveisin Vexi -lauluiltaa voi suositella kaikille, jotka haluavat hetkeksi paeta pahaa maailmaa humoristisen ja koskettavan musiikin äärelle.
Älä korva pieni kuule mitä vain – puhutaanpa taas barokkimusiikista
KOLUMNI | Kun pitkin syksyä mediassa, kouluissa ja kodeissa melskattiin ”barokkimusiikin kieltämisestä”, kuinkahan moni tarkkaan ottaen edes tiesi, mistä puhui?
We Jazz oli modernin jazzin juhlaa – reportaasi festivaalin päätöslauantailta Töölön Korjaamolta
FESTIVAALI | Jazzdiggari Matti Nives on luotsannut nykyjazziin erikoistunutta We Jazz -festivaalia vuodesta 2013 lähtien. Ohjelmaa riitti kokonaisen viikon ajaksi.
Cecilia Damströmin timanttinen Information pureutuu informaatiotulvaan ja kannustaa lähdekritiikkiin
KONSERTTI | Tampere Filharmonian Cecilia Damströmiltä tilaama Information soi orkesterin konsertissa maailmanensiesityksenä. Tampere-talossa kuultiin myös Paul Lewisin Beethoven-pianismia sekä Brahmsin sinfonia.