Tellus-kuoro. Kuva: Heikki Gröhn
MUSIIKKI | Tellus-kuoron esityksen “Kiitti vitusta – Lauluja voimasta ja herkkyydestä” laulutekstit ovat lähtöisin kuorolaisten kynistä, kansanrunoudesta ja suomalaisilta naisrunoilijoilta, kuten Aila Meriluodolta ja Anna Elina Isoarolta.
”Ryhmän sisällä esityksen nimestä puhuttiin pitkään. Aina kun olen sanonut tämän ulkopuolisille, se on herättänyt spontaania riemua.”
Päivi Vasara, teksti
Tamperelaisen Naiskuoro Telluksen esityksen Kiitti vitusta – Lauluja voimasta ja herkkyydestä ensi-ilta on Tampereen Ylioppilasteatterissa ensi sunnuntaina, 12.3., mutta se on jo loppuunmyyty.
Esityksen nimi ei varmasti jää huomaamatta, mutta nimellä ei ole tarkoitus provosoida.
– Vittu-sanan käyttö kuoroteoksen nimessä on tietoinen valinta. Siitä keskusteltiin pitkään ryhmän kanssa. Nimi on väännös ilmaisusta ”kiitti vitusti”. Me kiitämme vitusta. Se saattaa herättää hämmennystä, kenties paheksuntaakin. Vittu on kuitenkin alun perin naisen voimaa eli ”väkeä” ilmaiseva sana, jonka juuret ovat syvällä pohjoismaisessa kulttuurissa, kuoronjohtaja Petra Poutanen muistuttaa.
– Se oli alkujaan luonnonvoima, alkuvoima ja väylä tuonpuoleiseen, joka sittemmin alistettiin uskonnon sekä valtaa pitävän patriarkaalisen yhteiskunnan normeille.
Kun Petra Poutanen on sanonut ulkopuolisille esityksen nimen, hän on saanut vastaanotoksi kuulijoilta spontaania riemua.
– Sanojen ei tarvitse kantaa häpeää. Eikä naisen pidä hävetä omaa kehoaan. Esityksessä on vittu-sanan ympärille syntyneitä sanoituksia, mutta ei sillä herutella. Naiset voivat iloita upeasta kehostaan. Käsittelemme sukupuolen kokemusta, kehoiloa ja myös kehohäpeää.
Laulu, liike ja teksti
Tasoja on monta. Mennään myös syvällisiin asioihin, kuten äitiyteen ja sen kipuihin ja menetykseen. Sitten on iloa ja riemua sekä reteyttä.
– Naissukupuoleen liittyy omat raskaat seikkansa, kuten hormonaaliset puolet.
Petra Poutanen on säveltänyt ja sovittanut esityksen kappaleet.
Laulun, liikkeen ja tekstin avulla naiset pohtivat kehoaan ja sen osia, seksuaalista heräämistä ja täyttymystä, äitiyttä ja vanhemmuutta, osaansa elämässä ja päästävät voimansa valloilleen. Teoksessa tiivistyy uskaliaan ja vahvan naisen koeteltu viisaus ja rakastava voima.
* *
Idea syntyi Susinartut-kiertueella
Uuden esityksen alkujuuret ovat Susinartut-esityksen menestyksekkäältä kiertueelta vuonna 2018. Punakaartin naisten vaiheita käsitellyt Susinartut myi salit täyteen kaikissa kaupungeissa, missä sitä esitettiin. Jossain kiertueen varrella heräsi kuorolaisten keskuudessa kysymys, mitä me tehdään seuraavaksi.
– Uusi esitys on ollut käynnissä koko tämän ajan. Välissä teimme Metsäoopperan ja Paulaharjua. Koska valmisteluaika on ollut pitkä, on esitykselle kertynyt mittaa reilut puolitoista tuntia väliajan kanssa.
Esityksessä on mukana 29 kuorolaista. Susinartuissa oli enemmän.
* *
Pispala-Hyhky-Tahmela
Tellus-kuorossa on eniten naisia akselilta Pispala-Hyhky-Tahmela, mutta viikoittaisiin harjoituksiin on joku matkustanut Jyväskylästä astikin.
– Korona vaikutti niin, että vuosiin ei otettu uusia jäseniä. Korona-aikana pidimme etäharjoituksia. Osan etääntyi kuorosta korona-aikana sen vuoksi, että heillä oli muutenkin paljon etätöitä. Tämä esitys on henkilökohtainen kuorolaisille, koska olemme jakaneet keskenämme asioita elämiemme varrelta.
Esitys ei ole aivan perinteinen kuoroteos, mutta se on hieman lähempänä perinteistä verrattuna Susinarttuihin, jossa kuoro liikkui kuulijoiden keskellä. Esityksen rakentamisessa kolmantena silmänä on toiminut Telluksen tytär Virpi Koskela.
Kolme esitystä lähiympäristössä
– Meillä on nyt kokeeksi nämä kolme esitystä tässä lähiympäristössä. Katsomme, miten ne myyvät. Susinartuilla oli näkyvyyttä ja se meni hyvin. Kun on tehty iso juttu, emme halua sitä tietenkään haudata, joten lisäesitykset eivät ole pois suljettuja. Olemme avoimilla mielillä, jos jokin tapahtuma esimerkiksi haluaa meidät ottaa ohjelmistoonsa. Tällaisen esityksen liikutteleminen on nyt kalliimpaa kuin muutama vuosi sitten, koska liikkuminen on hinnakasta.
Tellus-kuoro on siitä erityinen, että siihen ei ole pääsykoetta. Taustafilosofia on laulamisen ilo, joka on yhtä tärkeä musiikillisesta lähtötasosta riippumatta.
– Se on iso asia. Kuoro on aito ja yleisö saa kuultavakseen monenlaisia ääniä. Perinteisessä kuorossa yksilöt eivät nouse, mutta meillä nousevat. Tietenkin kuoro on myös instrumentti, jonka pitää toimia yhtenäisenä. Telluksessa kuorolainen näkyy ja kuuluu omana itsenään.
Tellus-kuoro sai alkuhistoriassaan avustuksia Työväen Sivistysliitolta. Kun se lopetti tukemisen, Telluksesta tuli Ahjolan kurssi, mitä se on edelleen. Jatkuvuus on taattu sillä, että vanhoilla kuorolaisilla on etusija kurssille ilmoittautuessa.
* *
Pyhä veri vuotaa
Petra Poutasen soololevydebyytti Pyhä veri vuotaa (Eclipse, 2022) on paraikaa Teosto-palkintoehdokas. Pohjoismaiden suurimpiin kuuluviin taidepalkinnon päätökset julkaistaan huhtikuun lopulla.
Pyhä veri vuotaa on eri teos kuin Kiitti vitusta, mutta teemat ovat osittain samoja.
– Albumilla käsittelen muun muassa yhdessä biisissä Jumalan morsian -teemaa ja naisen asemaa uskonnossa ja naisen kehon häpäisyä. Mukana on keskiaikainen loru kätketystä seksuaalisuudesta. Käsittelen raamattua, raamatun naiskuvaa. Valta on yksi teema. Uskontojen historia ei ole tasa-arvon historiaa, joten näin teemat kohtaavat kuoroesityksen kanssa.
Poutanen on rakentamassa myös ensi syksyksi kahta kuoroteoskokonaisuutta otsikolla Urbaanit katedraalit, joista toisessa tutkitaan osattomuutta ja lauletaan konsertti sillan alla ja toisessa tarkastellaan ihmisyyttä ylistämällä sekä sosialismia että kapitalismia ja niin jumalaa kuin perkelettäkin. Hanketta tukevat Operaatio Pirkanmaa ja Taike.
Kiitti vitusta -kuoroteoksen esitykset: Sunnuntaina 12.3.2023 kello 16 Tampereen Ylioppilasteatteri. Lauantaina 25.3.2023 kello 16 Tampereen Hepokatti. Sunnuntaina 7.5.2023 Nokian Kerhola. Lisätietoa Naiskuoro Telluksen Facebook-sivulta.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Älä korva pieni kuule mitä vain – puhutaanpa taas barokkimusiikista
KOLUMNI | Kun pitkin syksyä mediassa, kouluissa ja kodeissa melskattiin ”barokkimusiikin kieltämisestä”, kuinkahan moni tarkkaan ottaen edes tiesi, mistä puhui?
Uu MAMA – Kulttuuritoimitus eksyi K-pop-palkintogaalaan
MUSIIKKI | Korealaisen popin tärkein palkintogaala MAMA Awards levittäytyi tänä vuonna Japaniin ja Kaliforniaan. Paikalla oli Kulttuuritoimituksen Eija Niskanen.
Sami Hintsanen laulaa Senni Raappanan kanssa Finlandian Ilveksen itsenäisyysjuhlassa
TAPAHTUMA | Sami Hintsanen on Sokos Hotel Ilveksen perinteisten Ilveksen iloinen itsenäisyys -juhlien seremoniamestari. On hänellä laulutehtäväkin.
Livelevy odotti kahdeksan vuotta miksausta – Wentus Blues Band lupaa olla oma itsensä Tampereen keikalla
MUSIIKKI | Lähes 40 vuotta sitten perustettu bluesbändi syntyi aikana, jolloin nuoret miehet halusivat soittaa hevirokkia. Miten blueskapulan saisi nuoremmille?