Kuva: Ville Hautakangas
KONSERTTI | Neljän kantaesityksen konsertti on harvinainen tapaus ihan kansainvälisestikin. Earth Songs -illassa kuultiin Maija Hynnistä, Ilkka Hammoa, Tomi Räisästä ja Cecilia Damströmiä.
”Tällaiset illat eivät ole vain konsertteja, vaan taiteen ja kulttuurin uraauurtavia askelia eteenpäin.”
TampereRaw: Earth Songs Tampere-talon Pienessä salissa 18.9.2024.
Neljän kantaesityksen konsertti on harvinainen tapaus niin Suomessa kuin kansainvälisesti. TampereRaw’n Earth Songs -konsertin teoksia yhdistivät luonto ja sen suojeluun liittyvät teemat. Juuri nyt kulttuuri- ja luontoarvot tarvitsevat puolestapuhujia. Konsertti tarjosi unohtumattoman illan uuden musiikin parissa.
* *
Illan avasi Maija Hynnisen Pathways – Through Water, jossa solistina loisti teoksen tilannut pianisti Anna Kuvaja. Teos oli kamarimusiikillinen vuoropuhelu pianon ja TampereRaw’n välillä. Maria Itkosen varmassa johdossa yhtye onnistui luomaan herkän ja intensiivisen tunnelman. Kuvajan ilmaisuvoimainen soitto toi esiin teoksen ekspressiivisyyden ja ajoittaisen konsertoivuuden, samalla kun soitinyhtye tarjosi dialogikumppanin. Hynnisen sävellys oli runollinen tutkielma urbaanin maailman karusta kauneudesta ja luonnon voimasta. Se toi esiin luopumisen haikeuden ja ympäristökatastrofien uhan, joka on osa nykyihmisen todellisuutta.
Ilkka Hammon Mirabilia naturae oli seuraava teos. Siinä klarinetisti Reetta Näätänen, sellisti Maija Juuti ja pianisti Ville Hautakangas johdattivat kuulijat musiikillisten luonnonilmiöiden maailmaan. Sävellyksen kohokohdat olivat luontoon liittyviä satumaisia ilmiöitä, kuten lentävä hämähäkki ja merenpohjaan taidetta luova harmaapallokala. Hammon teoksen viimeinen osa, Silva, vei kuulijat hektisestä kaupunkielämästä metsän rauhaan ja otti kantaa lähiluonnon monimuotoisuuden puolesta. Trion tasapainoinen yhteissoitto herätti eloon teoksen herkät luonnonihmeet, ja kuulijat pääsivät todistamaan kuinka syvällisesti musiikki voi ilmentää luonnon kunnioittamista.
Tomi Räisäsen Maaemo oli soolo-kanteleelle sävelletty teos, jossa oli myyttisiä elementtejä. Se asetti kanteleen eri äänialueet kuvastamaan maanalaista ja maanpäällistä maailmaa. Teos kuvasi luonnon syklistä kasvua, jonka Eva Alkula tulkitsi kanteleellaan vangitsevasti. Meri Peuran suunnittelema veistoksellinen ”roskakimono” oli valmistettu Jäämeren ja Itämeren rannoilta kerätystä jätteestä. Se toi esitykseen vahvan visuaalisen ulottuvuuden ja herätti ajatuksia ihmisen toiminnasta osana luontoa. Räisäsen sävellys ja Alkulan tulkinta korostivat paitsi luonnon voimaa myös sen suojelun tärkeyttä.
Illan odotetuin kantaesitys oli Cecilia Damströmin Earth Songs, jossa viulisti Elina Vähälä ja TampereRaw-yhtye loivat Maria Itkosen johdolla suorastaan hengästyttävän esityksen. Tämä seitsenosainen viulukonsertto oli rakkauslaulu planeetallemme. Sen jokainen osa käsitteli eri luonnon elementtejä – otsonikerrosta, vettä, aurinkoa, maata, tuulta, metsää ja elämää. Damströmin sävelkieli oli lumoavaa ja syvästi tunteisiin vetoavaa, ja Vähälän virtuoottinen soitto sai teoksen loistamaan. Marek Pluciennikin oivaltava videotaide täydensi esityksen visuaalista puolta ja syvensi luonnon teemojen välittämistä.
Teoksen seitsemäs osa, To Life, toi sävellykseen kirkollisen tunnelman. Psalmiin 38 ja katolisen messun katkelmiin perustuva osa oli kuin itkuvirsi elämän puolesta. Laulusolisti Antti Hirvosen syväsointinen ääni ja vakuuttava tulkinta sekä soittajien harmoninen kuoro-osuus toivat esitykseen uuden ulottuvuuden. Earth Songs oli kokonaisuudessaan mestariteos, jonka toivoisi vakiintuvan viulistien ja orkesterien ohjelmistoon.
* *
Erityismaininnan ansaitsee TampereRaw’n taiteellinen johtaja Anna Angervo, joka paitsi soitti viulua, myös avasi yleisölle sävellysten taustoja ja merkityksiä tavalla, joka syvensi kuuntelukokemusta.
Tampere-talon tuotannon tuki oli myös avainasemassa tämän kunnianhimoisen ja koskettavan illan toteutuksessa. Näin monen uuden teoksen tuominen yhteen konserttiin vaatii erityistä sitoutumista ja rohkeutta niin säveltäjiltä kuin esittäjiltä.
Kokonaisuus todisti, että TampereRaw ja heidän yhteistyökumppaniensa eivät pelkää ottaa vastaan taiteellisia haasteita. Tällaiset illat eivät ole vain konsertteja, vaan taiteen ja kulttuurin uraauurtavia askelia eteenpäin. Lopputulos osoitti, kuinka periksiantamaton ja visionäärinen taiteellinen näkemys voi synnyttää jotain ainutlaatuista.
Earth Songs -konsertti oli paitsi luonnon ylistys, myös osoitus siitä, kuinka taide ja musiikki voivat luoda toivoa ja syvempää ymmärrystä maailmastamme.
Maria Tuokko
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Kirill Karabits ja Tampere Filharmonia osoittivat, että Ukrainan kulttuuria ei niin vain nujerreta
KONSERTTI | Tampere ja Kiova ovat olleet ystävyyskaupunkeja 70 vuotta. Tampere-talon perjantaisessa konsertissa juhlittiin sitä ja itsenäisen Ukrainan selviämistä.
Antiikin myyttejä ja Raamatun tekstejä Mozartin sävelkielellä – Idomeneo Musiikkitalossa oli suuri elämys
OOPPERA | Vanhaan taruun ja osin vanhaan testamenttiinkin perustuva libretto kulki synkästä alusta valoisaan loppuun, jossa lähes kaikki kokivat, mikä voima rakkaudella voi olla.
John Scofield perkasi Amerikan laulukirjaa intiimillä keikallaan Tampereen G Livelabissa
KONSERTTI | Säveltäjä-kitaristi John Scofieldin pitkässä setissä soivat niin jazz, blues kuin kantrikin – maestrolle ominaiseen tyyliin.
Merkityksellistä melskettä – Tampere Filharmonian konsertissa kuultiin Osmo Tapio Räihälän kantaesitys
KONSERTTI | Räihälän Harmattan-teoksen lisäksi Tampere-talon konsertissa kuultiin Šostakovitšin viides sinfonia ja Hindemithin viulukonsertto.