Jingjing Xu. Kuva: Besim Mazhiqi
MUSIIKKI | ”Kilpailussa kilpailee itsensä kanssa. Siellä löytää parhaat puolensa ja sen, mitä voisi vielä parantaa”, sanoo kiinalainen mezzosopraano Jingjing Xu.
Oulu Sinfonian kevätkausi käynnistyy torstaina (16.1.2025) oopperasävelin, kun orkesterin solisteiksi Madetojan salin lavalle nousevat kesäkuussa 2024 kansainvälisessä Mirjam Helin -kilpailussa palkitut laulajat Jingjing Xu, Junho Hwang ja Hedvig Haugerud.
Kilpailun voittanut kiinalainen mezzosopraano Jingjing Xu on valmistunut Montrealin McGillin yliopiston Schulich School of Musicista. Hän debytoi vuonna 2022 Georg Friedrich Händelin Orlandon nimiroolissa Opera McGillin kanssa. Vuonna 2023 Xu voitti Wirthin laulupalkinnon.
Jingjing Xu asuu tällä haavaa Firenzessä kumppaninsa, pianisti Christopher Knoppin kanssa.
– Olen viimeisen puolen vuoden aikana matkustanut enemmän kuin edellisten 24 vuoden aikana yhteensä, Xu päivittelee.
– Vierailu Kiinassa ja muutto Eurooppaan tuntuivat mahdottomilta suunnitelmilta tälle vuodelle, mutta ne toteutuivat. Olemme Chrisin kanssa tehneet kaksi matkaa Kiinaan ja syksyllä muutimme ihastuttavaan Firenzeen, joka tulee olemaan kotipesämme tänä vuonna. Ensi syyskuussa aloitamme uuden seikkailun Berliinissä, kertoo vastikään perheensä luota Kiinasta joululoman vietosta Italiaan palannut Xu.
Jingjing Xu on laulanut pienestä pitäen, ja lauluopinnot hän aloitti 16-vuotiaana.
– Äitini lauloi perinteisen kiinalaisen oopperan sävelmiä ja se innoitti minuakin laulamaan.
Samaisia sävelmiä on mahdollisuus kuulla Xun ja Knoppin laululle ja pianolle sovittamina heidän konsertissaan elokuussa Turussa.
Tällä hetkellä Xu työskentelee freelancerina. Esiintymisiä hänellä on tulevalla kaudella muun muassa Oulussa, Helsingissä, Turussa ja Montrealissa.
– Suurin projektini tällä hetkellä on Angelinan ja Tuhkimon rooli Gioachino Rossinin oopperassa La Cenerentola (Tuhkimo) nuorten artistien ohjelmassa Bregenzin festivaalilla Itävallassa.
* *
Ensimmäinen palkinto Mirjam Helin -laulukilpailussa on Xun mukaan hänen toistaiseksi suurin saavutuksensa. Kilpailusta hänellä on vain myönteisiä muistoja.
– Ajattelen niin, että kilpailussa kilpailee itsensä kanssa. Siellä löytää omat parhaat puolensa ja sen, mitä voisi vielä parantaa. Sekä kilpailemisesta että siihen valmistautumisesta oppii paljon. Parasta on, ettei siinä ole koskaan yksin, vaan yhdessä joka puolelta maailmaa tulevien laulajien kanssa, jotka hekin haastavat itsensä, kuvailee Xu.
– Tapasin Mirjam Helin -laulukilpailussa monia kiinnostavia ja innoittavia ihmisiä ja opin heiltä paljon.
Hauskana yksityiskohtana laulaja kertoo finaaliasustaan.
– Kaksi päivää ennen finaalia kysyin Marialta (Ylipää), olisiko hänellä pukua, jota voisin lainata, sillä olin tajunnut, että esittäisin molemmissa finaalikappaleissa miesroolin. Hän vei minut kotiinsa ja sovitin hänen frakkiansa. Se sopi täydellisesti, jopa kengät. Olin siis tosiaan varustautunut finaaliin Marian tuella, muistelee Xu ja lähettää terveisensä suomalaislaulajalle.
Jingjing Xun tulevaisuuden suunnitelmissa on opiskella ja viimeistellä Cherubinon ja Dorabellan kaltaisia tärkeitä mezzosopraanorooleja.
– Haluan myös kehittää ohjelmistoani opiskelemassa lauluja kielillä, joilla en ole aiemmin laulanut, kuten venäjäksi ja espanjaksi. Kiinalaisena ammattilaulajana haluan myös esitellä kiinalaista musiikkia laajemmalle yleisölle.
Oulu Sinfonian kanssa Xu esittää kaksi numeroa Edward Elgarin laulusarjasta Sea Pictures sekä Parto, ma tu ben mio –aarian W. A. Mozartin oopperasta La clemenza di Tito (Tituksen lempeys).
– Olen konsertista tosi innoissani, Xu iloitsee.
– Hedvig Haugerudin kanssa laulan Kukkaisdueton (Sous le dôme épais) Léo Delibesin oopperasta Lakmé ja Junho Hwangin kanssa Ella è morta -dueton Vincenzo Bellinin oopperasta I Capuleti e I Montecchi.
* *
Kansainvälisen lehdistöraadin suosikkina vuoden 2024 Mirjam Helin -kilpailussa palkittiin norjalainen sopraano Hedvig Haugerud. Muun muassa Pariisin konservatoriossa ja Kööpenhaminan ooppera-akatemiassa opiskellut Haugerud toimii tällä hetkellä freelancerina valmistellen rooleja ja konsertteja.
Haugerud kertoo laulaneensa ja soittaneensa pianoa käytännössä koko ikänsä.
– Löysin helposti oman tieni musiikkiin ja ajattelen, että se oli väistämätöntä. Musiikki on minussa luonnostaan ja laulaminen on vahvasti sidoksissa identiteettiini, hän sanoo.
– Debytoin tänä vuonna Elektrassa Chrysothemisin roolissa, joten sukellan parhaillaan Richard Straussin fantastiseen maailmaan. Ääneni sopii hyvin saksalaiseen ohjelmistoon, mutta tällä uralla on tärkeää opiskella tekemisen kautta. Kartoitan siis uusia mahdollisuuksia ja kokeilen monenlaista ohjelmistoa – sekä oopperaa että liediä. Jatkan ääneni kehittämistä ja tieni etsimistä klassisen musiikin maailmassa.
Haugerud kertoo olevansa kiitollinen kutsusta tulla esiintymään Oulu Sinfonian konserttiin yhtenä Mirjam Helin -kilpailussa palkituista.
– Oulussa laulan Wagnerin ja Mozartin aarioita sekä muutaman Edvard Griegin laulun. Niillä lauluilla on erityinen paikka sydämessäni, ja on hyvin vapauttavaa laulaa omalla kielellä, Haugerud luonnehtii.
* *
Haugerud on osallistunut useisiin kilpailuihin ja menestynyt hyvin. Hän sai ensimmäisen palkinnon vuoden 2024 kansainvälisessä Lauritz Melchior -kilpailussa ja toisen palkinnon Pariisin oopperakilpailussa vuonna 2023.
– Kilpailut ovat loistava tapa saavuttaa näkyvyyttä kansainvälisessä oopperamaailmassa ja tavata ikäisiään ja tasoisiaan laulajia, joilta voi oppia ja joista voi innoittua. En kuitenkaan yleisesti ottaen usko, että taidetta tulisi laittaa järjestykseen tai arvioida, koska jokaisella laulajalla on oma ainutlaatuinen äänensä ja oma tapansa kommunikoida. Kun ottaa huomioon kaikki nykyajan oopperalaulajalta vaadittavat ominaisuudet, kilpailusuoritus ei voi täysin heijastaa teoksen syvyyttä, Haugerud pohtii.
– Kilpaillessani minulla on joskus vaikeaa pitää yllä luovaa prosessia, koska siinä on nimenomaan arvioitavana etkä tuottamassa elämystä tai nautintoa. Minulle on tärkeää keskittyä kertomaan kuulijoille tarina ja nauttia musiikista.
* *
Mirjam Helin -laulukilpailusta myös Haugerudilla on hyviä muistoja.
– Vietin aikaa ihanien kollegojen kanssa ja järjestäjät pitivät meistä hyvää huolta. Viikko oli aurinkoinen ja aina, kun minulla oli aikaa, menin lautalla saarille uimaan, kävelin kaupungilla, otin valokuvia ja söin korvapuusteja, Haugerud muistelee.
– Kaikki olivat tosi ystävällisiä, erityisesti isäntäperheeni. Se oli aivan ihana viikko.
– Unelmani on saavuttaa äänellisesti korkein potentiaalini ja siten myös eräänlainen vapaus tämän taidemuodon palveluksessa. Klassisessa musiikissa on mitä kauneimpia ihmisen tekemiä luomuksia ja se on ehdottomasti korvaamatonta kulttuuriperintöä. Ooppera käsittelee ikuisesti merkityksellisiä ihmistenvälisiä kysymyksiä ja se on kansainvälinen taidemuoto, joka yhdistää kaikista taustoista lähtöisin olevia esiintyjiä ja yleisöjä. Toivon voivani vaikuttaa niin, että seuraavakin sukupolvi kiinnostuisi klassisesta musiikista.
Oulu Sinfonia: Mirjam Helin -kilpailun satoa Madetojan salissa torstaina 16.1.2025 kello 18.30. Lisätietoa täältä.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Kun oma käsi on suojelukohde – Kuopion viulukilpailu on työn sankareiden juhlaa
MUSIIKKI | Maan tärkein kansallinen viulukilpailu ratkesi perjantai-iltana. Kuopion viulukilpailun voittajaksi valittiin Amanda Ernesaks.
Vuoden Wäinö 2025 on folkloren voimahahmo Päivi Ylönen-Viiri
HENKILÖ | Suomen kansanmusiikin, kansantanssin ja folkloren merkittävimmät tunnustukset jaettiin tänään perjantaina Folklandia-risteilyllä järjestetyssä Eläköön Folk! -gaalassa.
Tampere Chamber Music -festivaalilla kuullaan huippumuusikoiden konserttien lisäksi tieteen ja taiteen vuoropuhelua
MUSIIKKI | Musiikki, taide ja tiede kohtaavat jälleen Tampere Chamber Music -festivaalilla, joka on hyvinvointipainotuksistaan huolimatta kaukana pehmokulttuurista.
Älä korva pieni kuule mitä vain – puhutaanpa taas barokkimusiikista
KOLUMNI | Kun pitkin syksyä mediassa, kouluissa ja kodeissa melskattiin ”barokkimusiikin kieltämisestä”, kuinkahan moni tarkkaan ottaen edes tiesi, mistä puhui?