Marja Pirilän teos Tokio-sarjasta. Kuva: Marja Pirilä
KUVATAIDE | Marja Pirilä tunnetaan hyvin upeista camera obscura -teoksistaan, joita hän on tehnyt 1990-luvulta lähtien. Reilu vuosi sitten tamperelainen valokuvataiteilija joutui äkkiarvaamatta paitsi koronakuplaan myös leukemiakuplaan.
Arto Murtovaara
Juttu on julkaistu Tampereen Suomalaisen Klubin klubilehdessä 1.4.2021.
Koronatilanne on vaikuttanut useampien näyttelyiden aikatauluihin, mutta juuri nyt Marja Pirilän (s. 1957) teoksia pitäisi olla esillä Japanissa avatussa näyttelyssä Inner Landscapes, Tokyo / Sisäiset maisemat, Tokio.
– Se on uusin, tämän vuoden alussa valmistunut näyttelyprojektini, yhteistyö japanilaisen taiteilijaparin Tomoko Kuraharan ja Satoko Sain kanssa. Avajaisten piti olla Tokiossa Shibuya Koen-dori -galleriassa 13.2.2021, mutta koronan vuoksi näyttelyn avajaiset siirrettiin maaliskuun puoliväliin. Näyttelyssä yhdistyy valokuva-, keramiikka- ja videotaide, jotka lomittuvat monikerroksiseksi kokonaisuudeksi, Marja Pirilä kertoo.
Näyttely on toinen osa Sisäiset maisemat / Inner Landscapes -projektia, jonka taiteilijat toteuttivat ensin Turussa 2009–2011 ja sitten Tokiossa 2018–2020 paikallisten vanhojen ihmisten kanssa.
Turussa projekti oli osana Turku 2011 – Euroopan kulttuuripääkaupunkivuosi -hanketta. Tokion näyttelyn järjestäjinä ovat Tokyo Shibuya Koen-dori Gallery, Museum of Contemporary Art Tokyo ja Tokyo Metropolitan Foundation for History and Culture.
– Projekti sukeltaa ajan kerroksiin vanhojen albumikuvien ja henkilökohtaisten tarinoiden kautta. Se on vuoropuhelua paitsi erilaisten aikakausien myös kahden kulttuurin välillä. Näyttelyt pohtivat ihmisen paikkaa maailmassa ja risteyttävät 50–80 vuotta vanhojen albumikuvien herättämiä muistoja ja nykyhetkeä toisiinsa.
– On ollut kiehtovaa lähestyä historiallista ajanjaksoa ihmisten elämäntarinoiden kautta. Minua on aina kiinnostanut ihmisen elinkaaressa eniten lapsuus ja vanhuus, ne ovat kuin sateenkaaren kaksi päätä, joista voi löytää aarteita.
* *
Marja Pirilä kertoo joutuneensa viime vuoden alussa äkkiarvaamatta paitsi koronakuplaan myös leukemiakuplaan.
– Se mullisti elämäni. Jouduin olemaan liki puolet viime vuodesta eristyksissä sairaalassa erilaisissa hoidoissa. Heti sairastuttuani päätin perua pari Suomeen ja Yhdysvaltoihin vuodelle 2020 sovittua yksityisnäyttelyä.
– Koronan takia myös Roomaan ja Tokioon suunnitellut One Photo Manifest -yhteisnäyttelyt oli siirrettävä seuraavaan vuoteen. Tämän näyttelyprojektin olen tehnyt yhdessä Maija Tammen, Maija Savolaisen ja Harri Pälvirannan kanssa. Sen näyttelypaikat ovat Matèria Art Gallery Roomassa ja Kana Kawanishi Gallery Tokiossa.
Pirilä joutui siirtämään myös Yhdysvaltoihin, Baltimoren C. Grimaldis Galleryn kanssa suunnitellun yksityisnäyttelyn koronan takia tälle vuodelle. Jos koronatilanne sallii, näyttely pidetään vielä tänä keväänä.
– Viime vuonna pystyin sairaalasta käsin järjestämään osallistumiseni ja ystävien avustuksella lähetyttämään teoksiani jo aiemmin sovittuihin kutsunäyttelyihin, jotka pystyttiin järjestämään koronasta huolimatta muun muassa Saksassa Städtische Galleriessa Bietigheim-Bissingenissä, Helsingissä Galleria Heinossa, Oulussa Kulttuuritalo Valveen galleriassa ja Tampereella Taidekeskus Mältinrannassa, Pirilä kertoo.
– Saksan koronatilanne oli loppuvuodesta niin vakava, että museot olivat kuukausien ajan kiinni ja siksi näyttelyaikaa pidennettiin aina kesäkuulle 2021 asti.
* *
Pirilä on pystynyt työskentelemään jonkin verran koronasta ja sairastumisestaan huolimatta.
– Viime vuoden alussa juuri ennen koronaa ja ennen sairastumistani sain valmiiksi isohkon projektin, julkisen prosenttitaideteoksen Ouluun Tiernan erityiskoulun uuteen rakennukseen. Teoksen tilasivat Oulun Taidemuseo, museo- ja tiedekeskus Luuppi sekä Oulun kaupunki. Herbarium-niminen valokuvateos on tehty keraamisilla painoväreillä suoraan lasille. Se on 30 metriä leveä ja kolme metriä korkea teos ja integroitu julkisivun ikkunarivistöön. Rakennus valmistui helmikuussa, jolloin oli myös teoksen virallinen julkistus.
Inner Landscapes, Tokyo -näyttelyn ripustuksen Pirilä teki Zoomin välityksellä yhdessä Shibuya Koen-dori -gallerian henkilökunnan kanssa.
– Olin lähettänyt heille ripustussuunnitelmani hyvissä ajoin näyttelyteosten mukana, joten ripustus sujui jouhevasti etänä ammattitaitoisten ripustajien kanssa. Olin myös mukana näyttelyn oheistapahtumaksi videoidussa artist talkissa, jossa haastattelijana oli Tokion valokuvataiteen museon kuraattori Akio Seki.
Uusia kuvauksia tai vedoksia Pirilä ei kuitenkaan pystynyt viime vuonna tekemään.
– Olin suurimmaksi osaksi sairaalassa tai vielä niin heikossa kunnossa, ettei työnteko onnistunut. Ajatustyö ja suunnittelu sujui kyllä sairaalassakin hyvinä päivinä, mutta paljon tuli laitettua asioita uuteen tärkeysjärjestykseen ja mietittyä uusiksi. Nyt kun olen päässyt pois sairaalasta ja toipumaan kotiin rankasta kantasolusiirrosta, on ollut ilo päästä pitkästä aikaa työhuoneelle tekemään kuvia!
Viime vuoden lopulla Pirilä sai 30 000 euron arvoisen palkinnon Alfred Kordelinin säätiöltä.
– Palkinto oli minulle täysin odottamaton ja ihmeellisen ihana yllätys ja tunnustus. Se tuntui myös aika lailla epätodelliselta ja hämmentävältä, koska olin juuri tuolloin usean viikon ajan sairaalan suljetulla osastolla saamassa uusien kantasolujen avulla uuden elämän mahdollisuuden. Palkinnosta on ollut ja tulee olemaan paljon iloa monella tapaa.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Myös Banksyn näyttelyä tarjottiin – Galleria Rankan uusin ripustus resonoi ajan epävarmuuden kanssa
KUVATAIDE | Uusiin tiloihin Helsingin Meilahdessa muuttaneen Galleria Rankan taiteilijakollektiivi odottaa monen muun kulttuurin kentällä toimivan tavoin pienellä kauhulla avustuspäätöstä vuodelle 2025.
Sairaaloiden taideteokset Taidehallissa – Markku Valkosen kuratoimassa näyttelyssä yli 200 teosta
KUVATAIDE | Helsingin yliopistollisen sairaalalla HUSilla on lähes 6 000 taideteoksen kokoelma, joka karttuu koko ajan.