Yokohama oli rähjäisen, epämääräisen ja vähän vaarallisenkin maineessa 1990-luvun lopulle saakka. Vuonna 2003 aluetta alettiin tietoisesti renovoida.
Eija Niskanen, teksti ja kuvat
Akira Kurosawan rikosdraama Taivas ja helvetti (Tengoku to jigoku, 1963) kuvaa rikasta teollisuusmiestä, jonka autonkuljettajan poika kidnapataan vahingossa – tarkoitus oli kidnapata tehtailijan poika. Elokuvasta jää mieleen vastakohta korkealla kukkulalla isossa talossa asuvasta rikkaasta tehtailijasta ja alhaalla ahtaassa slummissa elävästä epätoivoisesta rikollisesta.
Lopussa rikollisen olinpaikka paljastuu värillisellä savumerkillä, joka on mustavalkoisen elokuvan ainoa värillinen kohta. Savu tulee keskeltä pahinta slummia, pikkurikollisten, järjestäytyneen rikollisuuden ja prostituution valtaamasta köyhien, sodassa pommitettujen alueiden tilalle pikaisesti kyhättyjen rakennelmien alueelta Yokohaman Chinatownin kyljestä, joen varrelta ja junalinjan vierestä ja alta.
Alue oli rähjäisen, epämääräisen ja vähän vaarallisenkin maineessa 1990-luvun lopulle saakka. Vuonna 2003 aluetta alettiin tietoisesti renovoida. Asialla oli joukko toimijoita Yokohaman kaupungin virkamiehistä poliiseista asukkaiden vapaaehtoisjärjestöihin ja taiteilijayhdistyksiin saakka.
Joenvartta ja -pohjaa puhdistettiin rojusta ja roinasta, ja yhtenä projektina alueelle luotiin taiteilijaresidenssiohjelma. Paikalliset taiteilijat saivat työtiloja.
Alueella nimeltä Koganecho järjestetään myös joka syksy yli kuukauden pituinen Koganecho Art Bazaar, jolloin eri taloihin pystyyn pistettyihin gallerioihin järjestetään taiteilijoiden näyttelyitä, joita yleisö voi katsella, pistäytyen junaradan alla ja molemmin puolin olevissa gallerioissa vapaasti. Ovet ovat auki kello 11–20, oli taiteilija paikalla tai ei.
Näyttelyn infosta voi myös ostaa 700 jenin (noin 6 euroa) arvoisen kupongin, johon voi leimata eri gallerioiden leimasimilla leimat. Kaikki leimat kerännyt saa pienen teemalahjan ja alennuskuponkeja lähistön ravintoloihin ja kauppoihin.
Koganecho Art Bazaar on järjestetty syksystä 2008 lähtien. Se on tuonut esille sinä aikana yli 300 taiteilijaa tai taiteilijaryhmää Japanista ja ulkomailta. Tänä vuonna esittäytyy 15 taiteilijaa.
Näyttelyssä on ideana niin teoksen luomisprosessi kuin lopullinen teoskin ja se miten nämä kietoutuvat yhteen. Näyttelyt tutkivat nykypäivän yhteiskunnallisia teemoja taiteen kautta. Tämän vuoden teemana on New Menagerie, ”Uusi eläintarha”.
Vietin mukavan lauantai-iltapäivän kävelemällä galleriasta toiseen. Nuorten japanilaistaiteilijoiden töiden lomassa oli myös ulkomaisten, ilmeisesti residenssissä olleiden taiteilijoiden töitä. Tyyli vaihteli tilaa tutkivista installaatioista videotaiteeseen, miniatyyritöihin, ompelukonekirjontaan ja kaikkeen siltä väliltä. Poliittisiakin sävyjä näkyi esimerkiksi seksuaalivähemmistöjen esilletuonnissa ja luonnon eri ilmiöiden tutkinnassa ilmastonmuutoksen tietoisuudessa. Huumoriakaan ei oltu unohdettu ja yksi, hyvin seksuaalissävyinen pikku tila oli merkitty ikärajalla K-18.
Tilat vaihtelivat asumiskelvottomasta vanhasta pienestä asunnosta vaaleasta puusta tehtyihin uusrakennelmiin. Mukavalla tavalla oli siis alueen historiaa näkyvillä. Junat kolkuttivat edestakaisin junarataa ja jossain vanha mies ruokki naapuruston kulkukissaa. Nykyisin viehättävän joen rantaa pitkin oli mukava kävellä ja katsella jokea pitkin suppaavia japanilaisia.
Parhaillaan oli menossa myös näyttelyn lapsille suunnattu viikko. Paikalla näkyi olevan työpajoja lapsille ja näyttelyä selostettiin lapsille sopivalla tavalla.
Galleriakierroksen jälkeen nautin indonesialaisnuorukaisten näyttelyn toimistontapaisen yhteydessä pitämän ravintolan kaakkoisaasialaisen aterian ja infon kahviossa herkullisen kahvin ja muffinssin. Festivaalin yhteyteen taide- ja kulttuurikirjojen antikvariaatti-kirjakaupastakin löytyi ostettavaa.
Koganecho Art Bazaar: New Menagerie 20.9.–4.11.2019 Yokohama, lähimmät juna-asemat Koganecho ja Sakuragicho.