Nokialaisen Satu Cozensin työ oli Vuoden karikatyypin eli THL:n Mika Salmisen suosikki.
KUVATAIDE | Pilapiirtäjät ja karikatyristit valitsivat koronakriisissä päivittäiseksi uutishahmoksi nousseen THL-johtajan vuoden palkitsevimmaksi pilapiirrosten kohteeksi.
Matti Mörttinen, teksti ja kuva
Mika Salminen on piirretyn taiteen ystävä. Erityisesti hän ihailee sarjakuvia ja niiden tekijöitä.
Yli muiden heistä Salmiselle on belgialainen Hergé, Tintin kynäisä. Lähelle pääsevät René Goscinny ja André Franquin.
– Löysin jo aivan nuorena nämä belgialaiset ja ranskalaiset sarjakuvan mestarit. Harrastus on siis ollut koko elämän mittainen, Salminen sanoi pokattuaan torstai-iltana Tampereella Vuoden karikatyyppi -tittelin.
Näin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen terveysturvallisuusjohtaja liittyi nimekkääseen sarjaan julkisuuden henkilöitä, joita karikatyristit ja pilapiirtäjät ovat viime vuosina pitäneet mielenkiintoisimpina kohteinaan.
Aiempia vuoden karikatyyppejä ovat Sofi Oksanen, Jutta Urpilainen, Timo Soini, Jörn Donner, Ismo Leikola, Jarkko Nieminen, Sauli Niinistö, Jan Vapaavuori, Heikki Kinnunen, Santtu-Matias Rouvali sekä Kalervo Kummola, joka nyt valitsi Salmisen seuraajakseen yhdessä Suomen karikatyristien ja pilapiirtäjien killan eli Skarppien kanssa.
* *
Piirtäjien suosikin oikeuksiin kuuluu aina valita itselleen lahjaksi yksi Skarpit-vuosinäyttelyssä esillä olevista itseään esittävistä kuvista. Salminen puntaroi tarjontaa pitkään ja poimi sitten seinältä puolisonsa Taeun Yangin kanssa nokialaisen Satu Cozensin tekemän hurjatunnelmaisen digipiirroksen Mika Salmisen normipäivä.
Salmisesta tehtyjä pilapiirtäjien tulkintoja on nähtävillä Skarppien 13. vuosinäyttelyssä Tampereella. Ja on siellä tietysti muutakin. Finlaysonin Terde-tilaan pykättiin viime hetkillä erillinen Putinin bunkkeri, joka on pyhitetty kokonaan Venäjän sotapresidentille.
Muissa teoksissa vilahtelevat luonnollisesti ainakin Sanna Marin, Krista Kiuru ja Sauli Niinistö. Näyttely on avoinna pääsiäiseen asti.
* *
Torstain avajaiset osuivat ajalliseen taitteeseen, jossa maailma on koronapandemian kaksi vuotta kestäneen mediaykköstilan jälkeen siirtynyt Putinin Ukrainaan hyökkäyksen aiheuttamaan kriisiin.
Samalla Suomessa tv:n uutis- ja ajankohtaisohjelmissa on jokapäiväinen Mika vaihtunut. Salmisen paikan kriisin ylimpänä selittäjänä on ottanut ulkopoliittisen instituutin johtaja Mika Aaltola.
Olisiko Mikalla tarjota vinkkejä Mikalle mediaroolin hoitamiseen?
– Ei kannata ihan kaikista pienistä asioista hermostua. Media kehittää jossain vaiheessa ehkä kritiikkiäkin. Ja pitää muistaa myös levätä.
Aivan oman haasteensa tarjoaa niin sanotun sosiaalisen median niin sanottu syvä pääty, josta Salminen on saanut osansa tympäisevänä pilkkana ja suoranaisena vihakirjoittelunakin. Se jätti jälkensä joviaaliin ihmiseen.
– Olin etenkin Twitterissä aktiivinen ennen pandemiaa. Pidin sitä hyvänä tapana jakaa tietoa ja keskustella suoraan. Mutta aika äkkiä pandemian alettua tyyli meni sellaiseksi, että vaikka miten asiallisesti yritti sanoa jotain, niin palaute meni alatyyliseksi tai aivan oudoksi. Se johti siihen, että käytännössä lopetin Twitterin käytön. Joitain asioita olen vielä retviitannut, mutta varsinaisesti keskustellut tai keskustelua seurannut en ole. Meni kerta kaikkiaan hermot.
Karikatyristien ja pilapiirtäjien vuosinäyttely ”Skarpit Finlaysonilla” Tampereen Finlaysonin Terde-tilassa 18.3.–17.4.2022. Auki ti–su klo 12–18.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Ano Kurjen mustepiirrokset viehättävät piirrosjäljellään – näyttely Turun B-galleriassa
KUVATAIDE | Turkulaisen B-gallerian näyttely on täynnä herkullisella otteella toteutettuja mustepiirroksia. Teemana on monimerkityksinen paikka, jonka käsittelyssä olisi toivonut enemmän kokeilevuutta.
Seikkailufantasiaa jumalten armoilla – arviossa Tuoni Myllylän ja Tuuli Hypénin Jumala koneesta
SARJAKUVA | Tuoni Myllylän ja Tuuli Hypénin aikuisten fantasiasarjakuva luottaa veijaritarinaan ja vehkeilyyn.
Toni-Petri Ruotsalaisen TOTEM-näyttelyssä pohditaan digitaalisuuden vaikutusta luontosuhteeseen
KUVATAIDE | Salon Galleria Joutsenessa avautunut Toni-Petri Ruotsalaisen näyttely pureutuu siihen, miten digitaalisten valokuvien paljous muokkaa asenteitamme suomalaiseen luontoon.
Ne jyrää meitin! Arviossa talvisota-aiheinen sarjakuvaromaani Aikovat vallata Suomen
SARJAKUVA | Matti Niemisen ja Daniel Stollen sarjakuva sukeltaa talvisodan kohtalonhetkiin Suomen poliittisen johdon näkökulmasta.