Kevään huumaa, 2017. Etsaus, akvatinta.
KUVATAIDE | Kun katsoo Kirsi Neuvosen herkkiä ja ilmavia teoksia, on vaikea uskoa, että etenkin metalligrafiikan tekeminen on joskus hermoja raastavaa raatamista. Finlayson Art Arean näyttely on jaettu Pukuhuoneeseen ja Luontohuoneeseen.
”Metalligrafiikan työprosessi on pitkä ja vaatii helvetillistä kärsivällisyyttä.”
Juttu on julkaistu alun perin Finlayson Art Arean tapahtumalehdessä. Finlaysonin alue on Kulttuuritoimituksen yhteistyökumppani. Lue lisää täältä.
* *
Janica Brander, teksti
Kirsi Neuvosesta (s. 1960) ei pitänyt tulla taiteilijaa, vaan yrittäjäperheen lapsi tähtäsi palkkatyöhön. Hän opiskeli Savonlinnan taidelukiossa ja Oriveden opiston kuvataidelinjalla ja kaavaili uraa tekstiilisuunnittelijana tai kuvittajana.
– Opettajani kuitenkin työnsivät minua lempeästi kuvataiteilijan ammattiin ja pääsin ensimmäisellä yrittämällä Lahden taidekouluun, Neuvonen muistelee.
Taiteen kutsua kannatti seurata. Neuvonen voitti Valtion kuvataidepalkinnon vuonna 1987 ja Suomi-palkinnon vuonna 1997. Finlayson Art Arean näyttely Aika kultaa muistot on läpileikkaus 65-vuotiaan taiteilijan uraan, teemoihin ja tekniikoihin.
Luonto helmoissa
Näyttely on koottu kahteen saliin. Ensimmäisen nimi on Pukuhuone, ja esillä on Neuvosen pukuaiheista grafiikkaa vuosilta 2001–2024. Ensimmäiset naisten pukuja kuvaavat työnsä Neuvonen teki jo 1980-luvulla.
– Opiskelukaverini Kari Tervo oli ommellut itselleen sinisen paidan, jossa oli 40-senttisiä mansikoita. Sain siitä idean Mansikkapukuun, joka on eniten noteerattu työni.
Pukuteokset henkivät nostalgiaa ja herkkyyttä, ja uusimmissa monotypioissa puku on mukana lapsivaatemallien päällä. Myös luonto on toistuva teema Neuvosen töissä, ja pukuteosten helmat on koristeltu usein kukilla ja kasveilla.

Kesäniittypuku, 2024. Grafiikka, akvatinta, etsaus, kopiosyövytys.
Ilmavat monotypiat
Näyttelyn toinen sali on jaettu kahteen osaan. Luontohuone sisältää puu- ja eläinaiheisia töitä, jotka on aseteltu metsäsilhuettiin. Salin toinenkin osa liittyy luontoteemaan. Vuonna 2016 Neuvonen vaihtoi päätekniikakseen monotypian, ja monotypiateoksiin on tullut mukaan sekä ihminen, puku että luonto.
Monotypiatekniikalla syntyy vain yksi vedos, sillä laattaa ei syövytetä eikä siihen kaiverreta. Neuvonen maalaa laatoille vesiliukoisilla painoväreillä ja vedostaa ne prässillä paperille. Paperin kuivumisen jälkeen hän piirtää teokseen lyijykynällä hahmon. Vesiliukoiset värit luovat teoksiin ilmavamman tunnelman kuin öljyvärit.
Neuvonen tunnetaan myös värillisen metalligrafiikan pioneerina. Vielä 1980-luvulla värillisen metalligrafiikan tekemisessä oli haasteita, kunnes Neuvonen ja hänen kollegansa keksivät yhteistyössä teknisen ratkaisun ongelmaan.
– Metalligrafiikan työprosessi on pitkä ja vaatii helvetillistä kärsivällisyyttä. Metalligrafiikan tekeminen on hyvin fyysistä, monotypia taas on teknisesti vapaampaa, hetkessä elävää leikittelyä.

Kesäjuhlat, 2025. Monotypia, lyijykynä- ja hiilipiirros.
Palautteen voima
Neuvonen asuu Jyväskylässä, missä hänellä on Pajagalleria työhuoneensa yhteydessä. Finlayson Art Arean lisäksi hän valmistelee näyttelyä, joka tulee Jyväskylän taidemuseoon kesällä 2026.
Neuvosen arki ei kuitenkaan ole vain yksinäistä puurtamista, sillä asiakkaiden ja yleisön tapaaminen on hänelle tärkeää. Finlaysonin näyttelykään ei ole syntynyt yksin, vaan apuna ovat olleet Grafiikanpaja Himmelblaun vedostajat ja henkilökunta.
Tilassa kuullaan myös musiikkia, jonka on säveltänyt Neuvosen poika, säveltäjä ja tuottaja Karri Mikkonen. Hänen toinen poikansa, medianomi Pyry Mikkonen taas huolehtii siitä, että taiteilijan verkkosivut pysyvät ajan tasalla.
– Minulle on hirveän tärkeää tehdä työtä ihmisille ja saada siitä myös palautetta. Se antaa voimaa, kun tietää, millainen merkitys teoksilla on ihmisille.
Finlayson Art Area Tampereella Finlaysonin alueella 24.8.2025 asti.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Finlayson Art Area 2025: Helinä Hukkataival, pienet puuhat ja arkiset askareet
KUVATAIDE | Media- ja performanssitaiteilija Helinä Hukkataival tuo Finlayson Art Areaan Martta-sarjansa valokuvateoksia sekä videoperformansseja.
Finlayson Art Area 2025: EGS ja kuvitteellisia hyviä uutisia
KUVATAIDE | Suomen kansainvälisesti tunnetuimman graffititaiteilijan EGS:n helposti lähestyttävät ja visuaalisesti kutsuvat teokset johdattavat ajankohtaisiin kysymyksenasetteluihin.
Finlayson Art Area 2025: Timo Vuorikoski – pää pilvissä, juuret modernismissa
KUVATAIDE | Timo Vuorikoski on tehnyt uran kuvataiteilijana, muotokuvamaalarina ja museonjohtajana. Takana on paljon vuosia, mutta taidemaalarin työ ei onneksi lopu eläkeikään.
Finlayson Art Area 2025: ”Me autamme taiteesi maailmaan”
HENKILÖT | Grafiikanpaja Himmelblaun vedostuspajalla on katto korkealla. Siellä voi vielä aistia vanhan tehdassalin tunnelmaa.