Corey Wilkes (vas.), Kahil El’Zabar ja Alex Harding. Kuva: Christopher Andrew
MUSIIKKI | Perkussionisti, säveltäjä Kahil El’Zabar tuo yhtyeensä Tampere Jazz Happeningiin 50-vuotisjuhlakiertueellaan. Maestro muistaa nuoruutensa jännittävät ajat Suomessa.
”Meitä kuljettaa suurempi voima kuin me itse.”
Arto Murtovaara, teksti
Kahil El’Zabar, 70, antaa haastattelun lontoolaisesta hotellista. Hän on hieman myöhässä juututtuaan liikenteeseen useamman tunnin kestäneen workshopin jälkeen. Edellisellä viikolla hän on esiintynyt yhtyeineen kahdessa konsertissa Lontoossa. Ennen Tampere Jazz Happeningiin saapumista Ethnic Heritage Ensemble soittava vielä Vercellissä Italiassa, Kölnissä sekä Barcelonassa.
Kaikki konsertit kuuluvat vuonna 1973 perustetun Ethnic Heritage Ensemblen 50-vuotisjuhlakiertueeseen. Kahil El’Zabar kertoo, että 50 vuoden jälkeen tuntuu hyvältä, kun tehty työ tunnustetaan ja sitä arvostetaan.
– Olen kiitollinen, yritän pysyä liikkeellä ja luovana, El’Zabar sanoo.
Juhlakiertue alkoi tammikuussa suurella konsertilla Pariisissa yli tuhannen hengen yleisölle.
– Alkuvuodesta olimme pääesiintyjänä myös New Yorkin Winter Jazz Festivalilla. Teimme myös Black History Month -kiertueen Pohjois-Amerikassa, Yhdysvalloissa ja Kanadassa.
– Tällä tavalla 50-vuotiskausi aikanaan käynnistyi: kiertue joka helmikuu vuodesta 1973 lähtien. Paljon suuria kaupunkeja: Wien, Lontoo, Washington D.C., Los Angeles, San Francisco, Toronto, Montreal.
Väkevä juhla-albumi
Ethnic Heritage Ensemblen maaliskuun 8. päivänä julkaistu 18. albumi Open Me, A Higher Consciousness of Sound and Spirit (Spirit Muse, 2024) todistaa väkevästi El’Zabarin musiikin elävästä yhteydestä nykyisyyteen ja menneisyyteen.
Se on eräänlainen yhtyeen 50-vuotisjuhlalevy, El’Zabar vahvistaa.
– Pyydän maailmankaikkeutta pitämään minut avoimena ja luovana ja sallivan minun tuntea ja kuulla asioita, jotka ovat relevantteja nykyaikana, hän tiivistää.
Lähes 60 vuoden soittokokemus Dizzy Gillespien, Gene Ammonsin, Pharoah Sandersin, Stevie Wonderin, Lester Bowien, Archie Sheppin, David Murrayn, Malachi Favorsin ja lukemattomien muiden kanssa sekä reilusti yli 50 albumin suoma kokemus antaa El’Zabarin musiikkiin syvyyttä ja korostaa kautta linjan mustan musiikin pitkää jatkumoa. Levyltä pistää aluksi silmään kaksi lainaa: Miles Davisin All Blues sekä McCoy Tynerin Passion Dance.
– Meitä kuljettaa suurempi voima kuin me itse, El’Zabar sanoo.
– Esimerkkinä Miles Davisin sävellys All Blues… jos kuuntelet jazzin evoluutiota, mistä se tulee? Se on kaikki bluesia. Ja jos aiot olla sitoutunut, vakavasti otettava muusikko, sinun täytyy suhtautua työhösi intohimoisena tanssina – siksi McCoy Tyner.
Maestro korostaa kirjoittaneensa levylle muutaman originaalin, jotka ”avasivat hänet” ja joilla El’Zabar pyysi ”luovan energian voimia pitämään hänet avoimena”. Hienoa raitaa Great Black Music voisi helposti pitää laajempanakin viittauksena levyn historialliseen syvyyteen, mutta kappaleelle on El’Zabarin mukaan paljon arkisempi selitys.
– Se on mukana, koska siitä tuli tunnettu Art Ensemble of Chicagon esittämänä. Kovin moni ei tiedä, että minä itse asiassa sävelsin sen.
Kahil El’Zabar soittaa kappaleella kalimban ja mbiran nimellä tunnettua ikivanhaa afrikkalaista peukalopianoa, yhteys mustan musiikin juurille löytyy siitä. Myös The Whole World rakentaa siltaa menneeseen; se on satavuotias spirituaali, jota ovat tulkinneet monet nimekkäät laulajat Mahalia Jacksonista alkaen.
Kokeneet siipimiehet
Kvintettinä aloittanut Ethnic Heritage Ensemble tiivistyi käytännön syistä aika nopeasti trioksi kiertäessään alkuvuosinaan Eurooppaa. Sen sointia on vuosien mittaan värittänyt pitkä liuta eturivin avantgarde-jazzareita. Peruskaavassa maestron rinnalla soittaa kaksi puhaltajaa.
Alkuperäisessä triossa hänen rinnallaan soittivat Edward Wilkerson ja ”Light” Henry Huff. Nyt sen muodostavat trumpetisti Corey Wilkes (s. 1979) sekä baritonisaksofonisti Alex Harding (s. 1967). Kahil El’Zabar sanoo soittavansa kahden lajityypissään instrumenttinsa parhaan muusikon kanssa ja olevansa hyvin kiitollinen heidän panoksestaan hänen musiikkiinsa ja musiikkikonseptiinsa.
– Corey Wilkes on soittanut Ethnic Heritage Ensemblessä nyt 20 vuotta. Ja Alex Harding on ollut yhtyeessä kahdeksan vuotta. Olen hyvin kiitollinen voidessani sanoa, että olemme myös ystäviä keskenämme, El’Zabar kertoo.
– Uskon ihmisten kuulevan musiikistamme, että luotamme toisiimme. Soundissamme on perhemäinen tuntu.
Yhtyetovereitaan El’Zabar kutsuu uskomattomiksi muusikoiksi.
– Alex Harding valittiin vuonna 2023 Down Beatin vuoden baritonisaksofonistiksi. Ja kun Lester Bowie kuoli, kukaan muu kuin Corey Wilkes ei kelvannut trumpettin hänen ensemblessään.
Tampereella jo vuonna 1981
Ethnic Heritage Ensemble ehti käydä Tampereella jo ennen ensimmäistä, vuoden 1982 Tampere Jazz Happeningin keikkaansa. Yhtye nimittäin soitti Yo-talolla keväällä 1981 alkuperäisellä kokoonpanollaan. Oletettavasti konsertti liittyi kiertueeseen, jolla yhtye levytti Moersissa ensimmäisen albuminsa Three Gentlemen From Chicago (Moers Music, 1981).
– Tapasin Elektra Kurtisin, kreikkalaisen viulistin, joka asui Suomessa, ja meistä tuli oikeastaan pariskunta, El’Zabar nauraa käheästi.
– Hän meni myöhemmin naimisiin tuubansoittaja Bob Stewartin kanssa. Ne olivat nuoruuden jännittäviä, toivorikkaita päiviä, joten Tampereella on minulle aina erityinen merkitys.
Yo-talon keikan perusteella Ethnic Heritage Ensemble kiinnitettiin historian ensimmäiseen Tampere Jazz Happeningiin ja kuten tänäkin vuonna, se soitti keikkansa tapahtuman päätöspäivänä sunnuntaina. Konserttipaikkana oli Konservatorion sali Pyynikillä. Viikkoa sen jälkeen yhtye purkitti kolmannen albuminsa Welcomen (1984) Edward Vesalan Leo Recordsille.
43. Tampere Jazz Happening Tullikamarin Pakkahuoneella ja Telakalla 31.10.–3.11.2024. Kahil El’Zabar Ethnic Heritage Ensemble Pakkahuoneella sunnuntaina 3.11. klo 17.30.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Päivi Lukkarilan Skutsi ei kelvannut isoille kustantajille, nyt se on yksi Finlandia-voittajasuosikeista
HENKILÖ | Finlandia-ehdokkuus tuli kesken koulun ruokatunnin. ”Olin aivan äimän käkenä”, sanoo tamperelainen opettaja-kirjailija.
Kimmo Pohjonen tarjoili kauneutta ja kantaaottavuutta – 60-vuotisjuhlakonsertti Tampere-talossa
HENKILÖ | Kimmo Pohjonen ei päästä helpolla sen paremmin itseään kuin yleisöään. Tinkimätön taiteen tekeminen on nostanut hänet maailmanmaineeseen.
Miia Selinin Marple katselee maailmaa tutkivasti mutta lempeästi – Tuijottava katse valtaa Tampereen Työväen Teatterin
TEATTERI | Työviksen ensi-illassa Agatha Christien rakastettua harrastelijasalapoliisimummelia esittää Miia Selin, joka on pohtinut onko hän viisikymppisenä liian nuori rooliin.
Yli puolet elämästä Tampereella – Pauli Hanhiniemi tiesi tullessaan, että tänne kannattaa jäädä
HENKILÖ | Vastikään 60 vuotta täyttänyt Pauli Hanhiniemi on asunut elämästään yli puolet Tampereella. Millainen on hänen Tampereensa, missä on hyvä asua, missä keikkailla, se selviää nyt.