Das Rotohr. Kuva: Tampere Film Festival
ELOKUVA | Tampere Film Festival huipentui Tuulensuun palatsiin, jossa jaettiin kilpasarjojen palkinnot. Paul Dreyn dokumentaarinen animaatio käsittelee kolonialismia.
Tampereen elokuvajuhlat huipentui lauantaina Tuulensuun palatsiin, jossa jaettiin festivaalin kilpasarjojen palkinnot. Aiemmin elokuvateatterina toiminut entinen Kinopalatsi oli tähän tehtävään paikkana mitä sopivin. Yleisöä tilaisuudessa viihdyttivät kokkolalaiset Kino-Irmelit (Anna Airola, Laura Airola, Miia Reko). Palkintoseremonian jälkeen yleisö pääsi katsomaan kolme palkituista elokuvista.
Kansainvälinen tuomaristo kiitti monisanaisesti Tampereen elokuvajuhlia hyvästä festivaalista ja laadukkaista ja kiinnostavista elokuvavalinnoista.
* *
Virtahepo huoneessa
Tampereen elokuvajuhlien kansainvälisen kilpailun pääpalkinnon eli Grand Prix’n voitti Paul Dreyn dokumentaarinen animaatioelokuva Das Rotohr (Saksa, 2022). Elokuva nimettiin myös Tampereen palkintoehdokkaaksi European Film Awards 2023 -kilpailuun, ja festivaalin yleisö valitsi sen suosikikseen.
Das Rotohr käsittelee kolonialismin aihetta poikkeuksellisella vaatimattomuudella ja herkkyydellä, ja elokuvan tekijä onnistuu yhdistämään työssään tyylikkäästi ja ainutlaatuisella muodolla erilaisia tekniikoita. Kansainvälinen tuomaristo sanoo Grand Prix -palkinnon perusteluissaan:
”…on hyvin vähän elokuvallisia teoksia, jotka uskaltavat käsitellä tätä ’virtahepoa huoneessa’, joka on kolonialismin läsnäolo nykyään kaikkialla. Tekijä käyttää omaa tarinaansa tehdäkseen merkittäviä poliittisia kysymyksiä ja arvostaen ihmisten välisiä suhteita.”
* *
Parhaan animaation kategoriapalkinto kansainvälisessä kilpailussa myönnettiin Priit Tenderin elokuvalle Koerkorter (Viro, 2022) ja parhaan dokumentin palkinto Ruslan Fedotowin elokuvalle Away (Unkari/Portugali/Belgia, 2022). Parhaan fiktion palkinnon sai Nathan Carreon Limin Did it Hurt? (Thaimaa, 2022).
Tampereen elokuvajuhlat, XYZ Films -tuotantoyhtiö, Film Tampere ja Audiovisual Producers Finland – APFI järjestivät tänä vuonna kolmatta kertaa alle 30-minuuttisille genre-elokuville tarkoitetun Generation XYZ -kilpailun. Pääpalkinnon kilpailussa voitti Yvonne Zhangin Carrion (Yhdysvallat, 2022), ja kunniamaininnan saivat Stef Meyerin ja Pascal Bourelierin Mantra (Ranska, 2022) sekä Katariina Aulen Heiki on the Other Side (Viro, 2022). Generation XYZ -tuomaristossa toimivat Fanny Heinonen, Marina Richter ja Saara Saarela.
* *
Ylisukupolvisia traumoja
Yli 30-minuuttisten elokuvien pääpalkinnon kotimaisessa kilpailussa sai Markus Toivon Wanha Markku (Suomi 2023). Tuomaristo sanoi perusteluissaan:
”Dokumentti käsittelee perheen, vanhemmuuden ja ylisukupolvisten traumojen teemoja koskettavan kivuliaalla, mutta onneksi myös toiveikkaalla tavalla.”
Wanhan Markun kuvaaja Joel Grandell sai Kultainen Varjo -kalustovuokrauspalkinnon parhaasta kuvauksesta. Elokuva sai lisäksi Kirkon mediasäätiön palkinnon.
Maija Blåfieldin Scenic View voitti kotimaisen kilpailun alle 30-minuuttisten elokuvien pääpalkinnon. Tuomaristo oli vaikuttunut tavasta, jolla elokuva kyseenalaistaa lajityyppiin liittyviä odotuksia ja onnistuu luomaan sekä humoristisen että ajatuksia herättävän kommentin siitä, miten katsomme luontoa.
* *
Glitteriä ja juustopalloja
Risto Jarva -tunnustuspalkinnon voitti Iiti Yli-Harjan Blush – An extraordinary voyare (Suomi, 2022). Risto Jarva -palkinto on Suomen elokuvasäätiön vuosittain tunnustuspalkinto, joka jaetaan kotimaiselle elokuvalle, joka on uutta luova, omaperäinen ja persoonallinen.
Tuomariston sanoi elokuvasta:
”Palkittu elokuva on pinnalta kevyt kuin puuteri. Tarina hyödyntää oivaltavasti avaruuselokuvien konventioita. Seikkailu naurattaa, sitten kouraisee ja koskettaa. Vaikka elokuvan pinta on glitteriä ja glamouria, ystävyyttä, juustopalloja ja meikkaamista, pinnan alta nousee painavia teemoja: on kysymys ihmisoikeuksista, väkivallasta ja kuolemasta.”
Opiskelijapalkinnon voittajaksi Tampereen elokuvajuhlat valitsi Pavel Andonovin fiktion Blue Note (Suomi, 2022). Elokuva sai eniten ääniä myös kotimaisen kilpailun alle 30-minuuttisten elokuvien joukossa, ja se nimetään täten Tampereen ehdokkaaksi European Short Film Audience Award -kilpailuun. Lisäksi nuorisotuomaristo valitsi elokuvan suosikikseen.
Kotimaisen sarjan yleisöpalkinnon voitti Mika Kaurismäen ohjaama dokumentti Hassisen Kone 40 vuotta myöhemmin (Suomi, 2023).
Lisätietoja palkituista elokuvista Tampereen elokuvajuhlien sivulta.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Josh Margolin kunnianosoitus isoäidilleen yhdistää huumoria ja toimintaa – arviossa Thelma
ELOKUVA | Thelma ja Ben ajavat skootterilla Los Angelesiin hakemaan oikeutta menetettyään puhelinhuijarille 10 000 dollaria.
Amerikkalaista historiaa tontin, talon ja sen asukkaiden kuvittamana – arviossa Here
ELOKUVA | Robert Zemeckisin teknologiaan tukeutuva elokuva perustuu Richard McGuiren kirjaan, jossa kerrotaan amerikkalaisten historiaa yhden paikan kautta.
Eteläpohjalaiselta Saku Taittoselta sujuvat porilaismurre ja Neumannin lavaelkeet Dingo-elokuvassa Levoton Tuhkimo
ELOKUVA | Dingosta kertova Levoton Tuhkimo saa pohtimaan toden ja keksityn suhdetta. Yksi Mari Rantasilan elokuvan tärkeistä teemoista on nähdyksi tulemisen ja hyväksynnän tarve.
Conclave-elokuva tuo esiin, miten uuden paavin valintaa juonitellaan Vatikaanin suljettujen ovien takana
ELOKUVA | Jos Conclave on jotakin, niin visuaalista herkkua askeettisuuteen tottuneille pohjoismaalaisille, sikäli paljon siinä korostuvat katolisen kirkon suosima prameus ja väriloisto.