Parasta juuri nyt (4.11.2024): Rebekka Holi, Sakset seis!, Eläinoikeusakatemia, Kuinka olla antikapitalisti 2000-luvulla, Sydän, sydän

04.11.2024
levoton tuhkimo by hanna maria gronlund kulttuuritoimitus INSTA

Rebekka Holi Tampereen Olympiassa. Kuva: Reija Jarkkola

Tällä palstalla Kulttuuritoimituksen väki kirjoittaa ajattomista ja ajankohtaisista asioista, jotka heitä juuri nyt kiehtovat. Reija Jarkkolan listalla on kansalaisaktivismia, kapitalismikritiikkiä ja kotimaista popmusiikkia.

1

Rebekka Holin musiikki ilmestyi korviini alkukesästä ja jäi sinne asumaan. Kuuntelin Holia valehtelematta menneen kesän jokaisena päivänä.

Ajattelin, että kyse olisi vain kesäihastuksesta, mutta nyt on marraskuu ja Rebekka Holi soi korvissani edelleen. 

Holi on helsinkiläinen laulaja-lauluntekijä, jolta on ilmestynyt kaksi albumia: Kukkaan ja Posliinijättiläinen. Holin kappaleissa yhdistyvät rock ja pop. Voima ja herkkyys. Kepeys ja roso. Sanoitukset ovat helposti lähestyttäviä, mutta samalla oivaltavia ja monikerroksisia.

Viime viikon perjantaina (1.11.2024) Rebekka Holi esiintyi bändinsä kanssa Tampereen Olympiassa. Yhtye rakensi taitavasti erilaisia tunnelmia 45-minuuttisen soittonsa aikana. Väillä liikuttiin hyvinkin herkissä maisemissa, kuten Kukkaan– ja Huoleton-kappaleissa. Keikan rock-osuuden muodostivat Koiranainen– ja Amalia-kappaleet, joista jälkimmäinen on paitsi mukaansatempaava jytäbiisi myös sykähdyttävä tarina koulukiusaamisesta. Kerroksia siis toden totta löytyy.

Keikka oli kaiken kaikkiaan vaikuttava. Biisien intensiteetti korostui entisestään Holin ja bändiläisten välittömän lavapreesenssin myötä. Kokonaisuuden kuorruttivat Rebekka Holin sympaattisella tavalla töksäyttelevät ja kuivat välispiikit.

Rebekka Holi, toivottavasti kuulen sinusta vielä ja paljon!

2

Kansalaisaktivismia tarvitaan kaikkina aikoina, mutta erityisesti silloin, kun julkisen vallan tekemät poliittiset päätökset uhkaavat perusoikeuksia ja ihmisten hyvän elämän edellytyksiä. Yhteiskunnan eri sektorit ovat aktivoituneet vastustamaan istuvan hallituksen lyhytnäköistä leikkauspolitiikkaa. Myös kulttuuriala on yhdistänyt voimansa ja perustanut Sakset seis! -kampanjan.

Sakset seis! -kampanja nostaa esille, kuinka tärkeä rooli kulttuurilla on yhteiskunnan hyvinvoinnin ja kehityksen kannalta. Kulttuuri yhdistää, rakentaa uutta ja vahvistaa demokratiaa – sekä luo työpaikkoja ja taloudellista kasvua. Suunnitteilla olevat leikkaukset kulttuurin rahoitukseen uhkaavat koko yhteiskunnan kehitystä ja ihmisten oikeutta kulttuuriin ja taiteeseen.

Sakset seis! -kampanja muodostuu Suuresta kulttuuriadressista, jonka voi allekirjoittaa netissä 1.10.–4.12., sekä 5.12. Helsingin Kansalaistorilla järjestettävästä performatiivisesta mielenilmauksesta. Mielenilmaisuksen yhteydessä adressi allekirjoituksineen luovutetaan maan päättäjille.

3

Eläinoikeusakatemia on uusi järjestö, joka pyrkii muuttamaan suhtautumistamme toislajisiin eläimiin tieteellisen tiedon kautta. Järjestön tarkoituksena on tuottaa paitsi omaa tutkimusta ja journalismia myös levittää ajantasaista ja merkittävää tietoa eläinten oikeuksiin liittyen.

Eläinoikeusakatemian pääasiallinen vaikuttamisväylä on sosiaalinen media, jonka lisäksi tietoa levitetään muun muassa yhdistyksen nettisivujen, podcastin ja tiedeblogin kautta.

On vaikuttavaa ja tärkeää, että ihmiskeskeistä ajatteluamme ja eläimiä riistävää elämäntapaamme ravistellaan moninaisen keinoin. Eläinoikeusakatemia onkin tervetullut lisä eläinoikeuksia ajavien toimijoiden joukkoon.

4

Kun poliittisen vaihtoehdottomuuden retoriikka valtaa yhteiskunnassa tilaa, on tärkeää hakeutua aktiivisesti vaihtoehtoisten puhuntojen ja kuvastojen pariin.

Minä tein niin ja tartuin sosiologi Erik Olin Wrightin kirjoittamaan teokseen Kuinka olla antikapitalisti 2000-luvulla (Vastapaino, 2023)

Wrightin mukaan kapitalismi tuottaa paitsi epätasaisesti jakaantuvaa materiaalista hyvinvointia myös niukkuutta, osattomuutta ja kärsimystä. Antikapitalistista liikehdintää tarvitaan, jotta ihmiselämä ja sitä jäsentävät järjestelmät eivät kiinnittyisi ainoastaan taloudellisen vaurauden ja jatkuvan kasvun ympärille. Ollakseen vaikuttavaa nykyajassa, tulee kapitalismikriitikin sisältää puhetta paitsi yhteiskuntaluokista myös arvoista ja niiden poliittisista merkityksistä.

Teos muistuttaa lukijalleen, että toisenlainen – oikeudenmukaisempi ja kestävämpi – maailma on todellakin mahdollinen.

5

Vuonna 2006 päädyin sattumalta itselleni ennestään tuntemattoman Sydän, sydän -yhtyeen hämyiselle klubikeikalle. En tiennyt yhtään mitä odottaa, mutta varsin pian soiton alkamisen jälkeen tunsin sen: olin saapunut musiikilliseen kotiini. Johonkin hieman outoon ja häiritsevään, mutta samalla turvalliseen ja rakkaaseen paikkaan.

Auto– ja Au-levyt olivat tuolloin tulleet hiljattain ulos, ja varsinkin Au-albumin levottomat maailmat imaisivat minut saman tien sisäänsä. Levyn raidat on nimetty pääsääntöisesti eläinten nimillä (ei kuitenkaan kaikki, koska sehän olisi aivan liian ei-epämääräistä) ja lyriikat ovat ihanan vinksahtaneita kuvauksia todellisuudesta. Kappaleissa on loputon määrä tasoja ja uusia häkellyksen aiheita löytyy jokaisella kuuntelukerralla.

Sydän, sydän on pysynyt tiukasti soittolistoillani ensimmäisestä kuuntelukerrasta tähän päivään saakka. Yhtye on julkaissut vuosien varrella liudan kunnianhimoisia albumeita, joista jokainen on lunastanut ja ylittänyt fanien odotukset. ”Sydäreiden” live-esiintymiset on silkkaa performanssitaidetta, ja tunnelma keikoilla on aina yhtä kotoisa. On sykähdyttävää tavata ihmisiä, joille Sydän, sydän on niin ikään tärkeä yhtye. En ole selvästikään ainoa, jonka bändin musiikki on saattanut paitsi loputtoman ihastuksen myös suuren hämmennyksen valtaan.

Kesällä 2024 yhtyeen laulaja-kitaristi Tuomas Skopa ilmoitti lopettavansa Sydäreissä. Skopan lopettaminen ei välttämättä tarkoita koko yhtyeen kuoppausta, mutta selvää on, ettei musiikillinen kotini tule enää tuntumaan täysin samalta.

Yhtye järjestää Tuomas Skopan uran kunniaksi Skexit 2025 -jäähyväiskiertueen, joka bändin sanoituksen mukaan tulee olemaan ”legendaarinen juomakierros, jossa jokainen olut on ansaittu ja jokainen riffi on viimeisen päälle hiottu.”

Reija Jarkkola

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua