Parasite. Kuva: Barunson E&A
Tällä palstalla Kulttuuritoimituksen väki kirjoittaa ajattomista ja ajankohtaisista asioista, jotka heitä juuri nyt kiehtovat. Petri Hänninen on ottanut rennosti ja katsonut viisi elokuvaa.
1
Dual (2022) on ”ensimmäinen Tampereella kuvattu Hollywood-elokuva” tai ainakin jotain sinne päin. Onhan elokuvalla paljon vahvuuksia; alun ”teaser” on todella vetävä ja henkilöohjaus on tehty hyvin.
Elokuva on pullollaan paikallisia amatöörinäyttelijöitä, jotka on ilmeisesti valittu mukaan autenttisen englannin kielen taidon perusteella, mutta amatöörimäisyys ei näy näyttelijäntyössä. Ohjaaja on selvästi paneutunut jokaisen näyttelijän ohjaamiseen yksilönä.
Dual Finnkinon elokuvateattereissa.
2
Minulla ei ole kovin mairittelevaa käsitystä Oscar-palkituista elokuvista, joten totta puhuen suhtauduin suurella varauksella eteläkorealaisen Parasiten (2019) hehkutukseen. Vielä alun ankeuskuvauksen aikaankin mietin mahdanko viitsiä katsoa elokuvaa edes loppuun, mutta pian ilmaantuvat absurdin komedian ainekset imaisivat hyvin nopeasti mukaansa.
Ja onpahan elokuva! Tarina käy koko ajan hullummaksi, ja ennen kuin puhtaalta komedialinjalta poiketaan, on aivan mahdotonta sanoa miten elokuva tulee päättymään.
Parasite on katsottavissa Yle Areenassa.
3
Hollywoodin kultapojan ja kassamagneetin Christopher Nolanin aika-agenttijännäri Tenet (2020) on mielenkiintoista katsottavaa. En tajunnut juonesta mitään – aikaa myllätään niin monta kertaa edestakaisin, että katsoja putoaa kärryiltä jo alkumetreillä, mutta kerronta kulkee ja koko ajan tapahtuu kummia.
Teoria yhtä aikaa ajassa eri suuntiin kulkevista esineistä ja ihmisistä on mielenkiintoinen, ja kone millä ajassa liikutaan, on hyvin jykevätekoinen ja epäaikakonemainen.
Nolanin elokuvien keskeinen aihe on aika, ja tässä se vyöryy päälle. Inceptionissa (2010) Nolan oli poistanut elokuvasta kaiken epäolennaisen, koska unissa ei ole siirtymiä, ja sama hengästyttävä leikkaustapa jatkuu Tenetissä.
Lue Ville Aallon Kulttuuritoimitukseen kirjoittama arvostelu Tenetistä.
4
The Shape of Water on Guillermo del Toron romanttinen fantasiaelokuva vuodelta 2017. 1950-luvulla hirviöelokuvat olivat muotia, ja Mustan laguunin hirviö (1954) kaikkine jatko-osineen oli yksi suosituimmista. Del Toron versio on omanlaisensa, ja vaikka tarina alkaakin hieman laahata keskikohdan jälkeen, etenkin sivujuonet on rakennettu mainiosti. Ja itse hirviö on häkellyttävän hieno!
5
The Matrix Resurrections eli Matrix IV (2021) on väsyttävä yritys puhaltaa uutta henkeä vanhaan elokuvasarjaan. Kun näin ensimmäisen Matrixin vuonna 1999, tiesin nähneeni elokuvan historiaa, mutta sen jälkeiset elokuvat olen katsonut loppuun ainoastaan kunnioituksesta ensimmäistä elokuvaa kohtaan.
Resurrectionsissa vanhoihin elokuviin palaaminen takaumien kautta viittaa siihen, että elokuva on eräänlainen katsojien muistinpalautus, ja tulossa on kokonainen Matrix-perhe spin-offeineen, animaatiosarjoineen ja peleineen. Huokaus.
Lue Kaarina Lehtisalon Kulttuuritoimitukseen kirjoittama arvostelu The Matrix Resurrectionsista.
Petri Hänninen
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Ridley Scottin Gladiator II on kelvollinen, vaan ei yhtä mahtava spektaakkeli kuin edeltäjänsä
ELOKUVA | Vaikka Ridley Scottilla on suurten spektaakkeleiden tekemisen mittakaava hallussaan, kaikki tuntui paljon tuoreemmalta ensimmäisen Gladiator-elokuvan aikoihin.
Entisen nuorison elämä on juhlia, juopottelua ja toisen etsintää – arviossa Samppa Batalin Omenavarkaat
ELOKUVA | Samppa Batalin ohjaama elokuva on ajan todellisuuteen pyrkivä tarina yhdestä päivästä ja yöstä yli kolmekymppisten elämässä.
Belfastin rääväsuut uhoavat miehitysvallaksi kokemiaan brittejä vastaan keskisormi tanassa – arviossa Kneecap
ELOKUVA | Irlannissa puhuttavaa iiriä voimakkaasti puolustava Kneecap on asiapitoisuudestaan huolimatta häröilevän hauskaa katsottavaa.
Draama ihmisistä, jotka ymmärretään väärin – arviossa Michael Francon Memory
ELOKUVA | Meksikolaisohjaajan elokuvassa ihmisten elämään vaikuttavat asiat, joihin he itse eivät ole voineet vaikuttaa.