Fantastinen dokumentti, sanoi katsoja – arviossa Fantastinen kone, sanoi kuningas

27.11.2024
levoton tuhkimo by hanna maria gronlund kulttuuritoimitus INSTA

Kuva: Yle

TELEVISIO | Ruotsalais-tanskalainen tv-dokumentti vie ajatuksia herättävälle matkalle valokuvan ja liikkuvan kuvan historiaan.

”Näkökulman puute vääristää maailman.”

ARVOSTELU

5 out of 5 stars

Fantastinen kone, sanoi kuningas

  • Ohjaus: Axel Danielson & Maximilien Van Aertryck
  • Katso: Yle Areena

Ruotsalais-tanskalainen tv-dokumentti Fantastinen kone, sanoi kuningas (2023) tarjoaa hienoa, paikoitellen riemastuttavaa ja yllättävää kuvamateriaalia, tietoa, tunnetta ja huumoria. Jo nimi houkuttelee katsomaan; mitä mahtoi kuningas nähdä, kun kuvasi kameraa sanoilla ”fantastinen kone”?

Dokumentti vie ajatuksia herättävälle matkalle valokuvan ja liikkuvan kuvan historiaan. Esimerkein se kehottaa katsomaan kaikkea useista vinkkeleistä, koska näkökulman puute vääristää maailman.

Pakolaislapsesta otettu valokuva voittaa palkintoja ja herättää myötätuntoa. Jos kuvaa laajennetaan ja mukaan otetaan iso joukko valokuvaajia, joka on samalla hetkellä saman lapsen ympärillä kameroineen, sitä voi katsoa myös aivan toisesta näkökulmasta.

Kännykkäkameroiden aikakaudella valokuvasta ja kuvaamisesta on tullut jokamiehen harrastus ja tapa kommunikoida. Siitä huolimatta kameran edessä oleminen ja oman kuvan hyväksyminen ovat edelleen vaikeita asioita.

Vanha kuvamateriaali on välillä hauskaa ja välillä kylmäävää, mutta koko ajan taitavasti käytettyä ja mielenkiintoista. Dokumentti esittää, miten katsoja saadaan ajattelemaan halutulla tavalla, miten propaganda syntyy. Esimerkkinä tästä Leni Riefenstahl esittelee silmät innosta hehkuen, miten luodaan vaikuttavaa materiaalia.

Ohjelma ei liiku ainoastaan menneessä. Maailmassa on noin 45 miljardia kameraa ja joka minuutti julkaistaan 500 tuntia videomateriaalia. Sisällöntuottajan on oltava koko ajan valppaana keksimässä uusia tapoja kiinnittää huomiota – ja ansaita elantonsa.

Dokumentissa kuva puhuu puolestaan eikä asioita selitetä puhki; katsoja saa omia ahaa-elämyksiään. Kuvaa voi käyttää hyvään tai pahaan. Näkökulmasta riippuu, mitä siitä ajatella.

Leena Reikko

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua