HeBon johtaja Aapo Häkkinen (kolmas vasemmalta) ja solistikunta. Kuva: Eeva Tiisala
OOPPERA | Vanhaan taruun ja osin vanhaan testamenttiinkin perustuva libretto kulki synkästä alusta valoisaan loppuun, jossa lähes kaikki kokivat, mikä voima rakkaudella voi olla.
W.A Mozart: Idomeneo konserttiversiona. Helsingin Barokkiorkesteri (HeBo). Mari Eriksmoen, sopraano. Tuomas Katajala, tenori. Anna Lucia Richter, mezzosopraano. Siobhan Stagg, sopraano. Zürcher Sing-Akademie, kuoro.
Musiikkitalo hehkuttaa omilla kotisivuillaan Idomeneo-oopperaa seuraavasti: ”Mozartin ylittämätön mestariteos on vuoden oopperatapaus”. Ken sen näki ja koki 10. marrakuusta voi vilpittömästi yhtyä ylisanoihin.
W. A. Mozart sävelsi Idomeneon 25-vuotiaana. Libreton teki Giambattista Varesco, ja ensiesitys oli Münchenissä 29.1.1781. Oopperan orkesteriosuus on erittäin rikas ja runsas, mutta kuitenkin nautittavaa kuunneltavaa alusta aina erinomaisen pitkään loppusoittoon. Se oli kuin lyhyt sinfonia kaiken muun hyväksi.
Kaikella muulla tarkoitan erinomaisia solisteja. Tuomas Katajalan ääni Idomeneona oli ensiluokkaisen taipuisa. Hän esitti dramaattisesti isähahmoa, joka velloi niin velvollisuudessaan kuin rakkaudessaan omaan poikaan Idamanteen (Anna Lucia Richter). Tämä oli rakastunut Iliaan (Mari Eriksmoen). Juoneen kuului, että oopperan raivotar Elettra (Siobhan Stagg) rakasti myös ja havitteli armaakseen Idamantea ja lauloi siitä iskevästi.
Hieman sotkuinen tarina ei kuitenkaan mennyt koomiseksi, siitä pitivät huolen orkesterin ja kuoron täysipainoiset osuudet. Oopperan kuluessa saattoi tunnistaa tuttuja sävelkulkuja Mozartin myöhemmistä teoksista, kuten Figaron häistä ja Cosi fan tuttesta. Se ei häirinnyt vaan teki esityksestä vielä nautittavamman.
Idomeneo jatkoi Helsingin Barokkiorkesterin HeBon sarjaa Suomessa harvoin esitetyistä ja kuulluista oopperoista.
Jukka Kallio
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Moderniin musiikkiin ja improvisaatioon erikoistunut We Jazz on ehkä turhankin runsas runsaudensarvi
FESTIVAALI | Kahdestoista We Jazz -festivaali soitettiin marraskuun viimeisenä viikonloppuna Helsingin Korjaamolla.
Tampere Filharmonia yllätti juhlakonsertissa: intialainen sitar lumosi nuoren yleisön
KONSERTTI | Arya-konsertto on uuden ajan klassista maailmanmusiikkia ja tekee sitarista vakavasti otettavan solistisoittimen mille tahansa konserttilavalle.
KiHaKaHa-konsertissa G Livelabin lavalla soittivat tasavertaisina esiintyjinä pienet koululaiset ja ammattimuusikot
KONSERTTI | KiHaKaHa-hankkeen konsertissa kuultiin kamarimusiikin uusia tuulia sekä luontokävelyn, äänimaisemien havainnoinnin ja tarinoinnin pohjalta musiikiksi kasvanut Soiva metsä.
Muumimusiikki soi Musiikkitalolla – vieraana säveltäjä Sumio Shiratori
KONSERTTI | Moni on kuullut ja tunnistaa 1990-luvun Muumilaakson tarinoiden haikeankauniin musiikin. Säveltäjästä ei kukaan ole nähnyt edes valokuvaa.




