Vic Carmen Sonne ja Trine Dyrholm. Kuva: Nordisk Film / Lukaz Bak
ELOKUVA | Edes Grimmin veljekset eivät olisi keksineet tällaista kauheaa satua, jossa hirviö elää ihmisten keskellä kirkkaassa päivänvalossa.
”Elokuvan varsinainen tähti on puolalaiskuvaaja Michal Dymek.”
ARVOSTELU
The Girl With the Needle
- Ohjaus: Magnus von Horn
- Pääosissa: Vic Carmen Sonne, Trine Dyrholm, Besir Zeciri, Joachim Fjelstrup
- Ensi-ilta: 6.9.2024
Karoline, nuori vaatetehtaalla työskentelevä ompelijatar (Vic Carmen Sonne), elää kovia aikoja Kööpenhaminassa 1910- ja 1920-lukujen taitteessa. Karolinen sotaan kadonneen aviomiehen, Peterin (Besir Zeciri), uskotaan kuolleen. Ilman puolison kuolintodistusta Karolinella ei ole pienimpiäkään mahdollisuuksia leskeneläkkeeseen.
Siinä näkee tilaisuuden vaatetehtaan johtaja Jørgen Kitzel (Joachim Fjelstrup), tämän jutun pelkurimainen prinssi, joka tarjoutuu hyvin auliisti lohduttelemaan Karolinea.
* *
Epäsäätyisestä rakkaudesta seuraa raskaus. Jo ennen raskauttaankin Karoline on päätynyt kammottavan saastaiseen mörskään ja ei-toivotun raskauden saattelemana hän saa tehdastyöstäänkin potkut, mistä dickensiläinen kurjuus vain syvenee. Vaikka kuvattu maailma on 1920-lukua, se voisi yhtä hyvin olla 1800-lukua – ainakin asenteiltaan ja yhteiskunnaltaan.
Karoline uskoo valoa näkyvän elämässään, kun hän tutustuu itseään vanhempaan makeiskauppiaaseen, Dagmar Overbyehen (Trine Dyrholm), joka välittää lapsia adoptoitaviksi ”hyviin perheisiin.”
* *
Vic Carmen Sonne on mieltynyt provosoiviin rooleihin kauhun tai väkivallan sävyttämissä elokuvissa. Hän on oikein hyvä kurjuuttaan kantavan Karolinen osassa.
Vähintään yhtä hyvä on tanskalaiselokuvan veteraaninäyttelijä Trine Dyrholm makeiskauppiaana, jonka hyväntahtoisen pinnan alla piilee täydellisen illuusioton näkemys maailmasta.
Elokuvan varsinainen tähti on kuitenkin puolalaiskuvaaja Michal Dymek, joka loihtii mustavalkoisilla kuvillaan vuoden 1921 Kööpenhaminan ahdistavien kujien kaupungiksi täynnä matalakattoisia pimeitä huoneita.
Elokuva on kuvattu Puolassa, alasleesialaisessa Klodzkossa, jonka vanhat kaupunginosat tarjosivat uskottavat näkymät historialliseen eurooppalaiseen kaupunkiin.
* *
The Girl with the Needle on tietystä löyhästä tosipohjaisuudestaan huolimatta tyylillisesti kuin synkeä satu. Tarinan taustalla piilee tosielämän aikanaan kuolemantuomioon johtanut rikossarja, joka on dramatisoitu fiktiiviseksi elokuvaksi ottaen kaikki irti tapauksen kauhuelokuvamaisista ulottuvuuksista, mikä voi elokuvaa katsellessa tuntua ahdistavalta.
Ohjaaja Magnus von Horn on syntyjään ruotsalainen, mutta opiskellut ammattiinsa Puolan kuuluisassa elokuvakoulussa Łódźissa.
* *
Ruotsalais-puolalais-tanskalaisena yhteistuotantona tehty The Girl With the Needle kertoo tekijänsä kolmantena elokuvana hänen kiistämättömästä lahjakkuudestaan. Taiteilijanimellä Puce Mary tunnetun tanskalaisen kokeellisen musiikin säveltäjän ja äänitaiteilijan Frederikke Hofmeierin pahaenteinen musiikki voimistaa elokuvan makaaberia tunnelmaa.
Elokuva tasapainoilee taitavasti tosiasiallisuuden ja painajaismaiselta näyttävän todellisuuden välillä. Tällainen faktan ja tyylin eriparisuus lisää elokuvan vaikutelmaa todellisuudesta ammentavana kauhukuvana.
Antti Selkokari
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Martin Scorsesen juontama dokumenttielokuva Made in England kuvastaa rakkautta elokuvataiteeseen
ELOKUVA | Made in England: The Films of Powell and Pressburger muistuttaa englantilaiselokuvan mielikuvituksekkaimpiin kuuluvista tekijöistä.
Uusi versio The Crow -elokuvasta riisuu tarinasta kaiken hyvän – mahtava melodramaattisuus vaihtuu siirappiseen sössötykseen
ELOKUVA | The Crow yrittää tulkita uudelleen 30 vuotta sitten ilmestyneen klassikon, jossa murhatun sielu palaa kostamaan vääryydet.
Rakastuneen ja totisen karvalakkipäisen miehen muotokuva – arviossa Mielensäpahoittajan rakkaustarina
ELOKUVA | Mika Kaurismäen ohjaama toinen Mielensäpahoittaja-elokuva on helposti nautittavaa viihdettä, joka tarjoaa välillä myös pieniä yllätyksiä.
Nuoruuden seikkailu ja vanhuuden tunnustukset – arviossa ensi-iltaelokuva Päivät kuin unta
ELOKUVA | Mika Kiiskisen ensi-iltaelokuva Päivät kuin unta on kuvaus sattumista ihmisen elämässä.