Kuva: Harri Hinkka
TEATTERI | Suomalaistenkin nauraman brittiläisen televisiosarjan innoittama näytelmä kutkuttaa pian Tampereen Komediateatterissa.
”Komedia on antoisa väline ihmisluonteen tarkasteluun. Siinä tulee nauraneeksi paitsi naapureilleen, sukulaisilleen tai tuttavilleen, monesti myös omille ominaisuuksilleen ja oikuilleen.”
Ritva Alpola, teksti
Tampereen Komediateatterin syksy vaikuttaa monipuoliselta ja vauhdikkaalta. Osa kevätkauden ohjelmistosta jatkaa alkaneella syyskaudellakin, mutta myös paljon uutta on luvassa niin lapsille kuin aikuisille. Tosin tosikoille ei ole tarjolla mitään tälläkään kertaa!
Syksyn komediahelmenä nähdään jo ennen ensimmäistä esitystään lähes loppuunvarattu näytelmäversio BBC:n ikisuosikista Pokka pitää. Kyseessä on teatterille kirjoitettu erillistarina, jonka on käsikirjoittanut televisiosarjankin luonut Roy Clarke. Suomennos on Joel Elstelän.
Englantilainen komediakäsikirjoittajataituri Roy Clarke loi 1990-luvulla tv-katsojien iloksi sarjan Keeping Up Appearance. Suomessa Pokka pitää -nimellä tunnetun sarjan alkukielininen nimi tarkoittaa ”hyvän vaikutelman ylläpitämistä”, ja juuri siihen pyrkii sarjan päähahmo Hyacinth Bucket.
Vaatimattomista oloista lähtöisin oleva Hyacinth on hyvin luokka- ja päämäärätietoinen. Hän tekee kaikkensa käydäkseen vauraasta ja sivistyneestä, mutta ylilyöntejä ja mahalaskuja tapahtuu kaiken aikaa. Hyacinth ei kertakaikkiaan opi kommelluksistaan ja kömmähdyksistään, eikä tunnu huomaavan, miten koko lähitienoo kavahtaa hänen läsnäoloaan. Sen sijaan Hyacinth hakeutuu arvolleen sopivana pitämäänsä seuraan nolaten saman tien sekä itsensä että muut.
Hienona rouvana esiintyvänä hänen suurin häpeänpaikkansa on tulla yhdistetyksi omiin sukulaisiinsa, jotka ovatkin kirjavaa väkeä. Pyristellessään irti hankalista tilanteista Hyacinth sotkeutuu niihin entistä pahemmin. Mutta Hyacinth ei vähästä lannistu, vaan pudistelee pölyt helmoistaan, suoristaa kukkahattunsa oikeaan asentoon ja jatkaa valitsemallaan tiellä yleisön läkähtyessä nauruun.
Jotakin tällaista lienee odotettavissa, kun komedienne Minna Koskela asettuu Tampereen Komediateatterin lavalle Hyacinth Bucketiksi – lausutaan siis ”bukee”, joka tarkoittaa kukkakimppua! ”Bucket” puolestaan on ämpäri, mikä ei sovi hienostelevalle Hyacinthille lainkaan…
* *
Kokeneena näyttelijänä Minna Koskela tietää, että vaikka rooliasut auttavat tehtävään solahtamisessa, hänestä ei tule Hyacinthia vain hahmon alkuperäisen näyttelijän Patricia Routledgen maneereja toistamalla.
Kysyttyäni Minna Koskelalta kuuleeko hän näytellessään korvissaan televisiosarjasta tutun Hyacinthin äänenpainoja Koskela myöntää näin käyvän, mutta sanoo, että hänen on silti löydettävä Hyacinth omasta itsestään kaikkine koheltamisineen ja ärsyttävyyksineen.
Katsojan kannalta komedia onkin antoisa väline ihmisluonteen tarkasteluun. Siinä tulee nauraneeksi paitsi naapureilleen, sukulaisilleen tai tuttavilleen, monesti myös omille ominaisuuksilleen ja oikuilleen.
Eikä Hyacinth suinkaan ole Pokka pitää -näytelmän ainoa samastuttava hahmo. Se nähtiin jo Komediateatterin syksyn avajaisten ennakkokatkelmassa, jossa kylän teatterikerho aloitteli 1930-luvulle sijoittuvan murhamysteerin harjoituksia. Hyacinthin tyrmistykseksi hänen ohellaan ryhmässä ovat mukana myös suorasukaiset siskot Rose ja Daisy sekä Daisyn mies laiska-Onslow. Roolituskaan ei tietenkään mene Hyacinthin mielen mukaan, vaan hänellä on siitä useampi sananen sanottavanaan.
* *
Tampereen Komediateatteriin Pokka pitää -näytelmän ohjaa Teatteri Imatran johtaja Timo Rissanen. Toissakesänä Pokka pitää nähtiin kesäteatteriversiona Imatralla, jossa vieraileva Minna Koskela jo huvitti Hyacinthin roolissa. Muilta osin Komediateatterin miehitys on kutakuinkin tamperelaispohjainen.
Näytelmän pukusuunnittelu on sen sijaan imatralaisen Marja Liukkosen. Lavastus on Oskari Löytösen. Ja musiikkina soi se aito ja alkuperäinen. Tutut alkutahdit tempaavat heti menoon mukaan!
Timo Rissanen on näytellyt pikkupojasta asti, ohjaajanakin hän on ehtinyt työskennellä runsaasti niin Suomessa kuin ulkomailla. Rissanen on myös kääntänyt näytelmiä.
Aktiivisen teatterimiehen mekka on Lontoo, siellä hän käy vuosittain tutustumassa metropolin kulloiseenkin antiin. Nuo vierailut ovat sangen tiiviitä ja sisältävät monia esityksiä, tapaamisia ja kontaktien solmimista. Kun ihmettelen, miten hän ehtii ja jaksaa tai ylipäänsä pystyy sisäistämään niin paljon vain muutamassa päivässä, Rissanen toteaa tyynesti, että hän on yksinkertaisesti harjaantunut näinä liki neljänäkymmenenä teatterimaailmavuotenaan. Rissanen kertoo myös olevansa nopea lukija ja tietävänsä jo muutaman käsikirjoitussivun jälkeen, mihin yhteyteen näytelmätekstit sopisivat.
Entä millainen on Timo Rissasen ohjaajanlaatu? Näyttelijöille huutamista ja ihmisten jyräämistä hän ei hyväksy ollenkaan. Sen sijaan maltille ja psykologiselle silmälle on aina tarvetta. Rissanen myös kertoo, että näyttelijäkunnassakin esiintyy päsmäröintia. On kuulemma tunnettujakin näyttelijöitä, jotka yksinkertaisesti kieltäytyvät toteuttamasta ohjaajan näkemystä jasanovat pitäytyvänsä omassa tulkinnassaan. Näissä tilanteissa ohjaaja päättää, Rissanen sanoi ykskantaan.
Puhuimme ylläolevasta teemasta aivan yleisesti, emme siis yksinomaan Pokka pitää -näytelmään liittyen. Mutta olisipa kiinnostavaa tietää, miten Timo Rissanen pärjäisi tuulispäänä touhuavan teatterikerholais-Hyacinthin kanssa!
Pokka pitää Tampereen Komediateatterissa 14.9.2023 alkaen. Esityksiä 20.1.2024 asti. Esityskalenteriin tästä.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Näyttelijät pitävät interaktiivisen murhamysteerin pinnalla – arviossa Tampereen Teatterin Hiuskarvan varassa
TEATTERI | Tuulensuun Palatsin interaktiivisen murhamysteerin tapahtumapaikkana on parturikampaamo. Kesken arkisen aherruksen yläkerrassa tapahtuu henkirikos.
Näyttävä tulkinta vanhasta komediasta – arviossa Nokian työväenteatterin Herrat ovat herkkäuskoisia
TEATTERI | Serpin komedia vuodelta 1937 on visuaalisesti upeasti toteutettu, muttei ainakaan vielä nouse oikein lentoon.
Vie sie, mie vikisen vai reilusti synnytystalkoot – arviossa SuomiFilmin salaiset kansiot
TEATTERI | Entä jos Tuntemattoman Koskela olisikin synnyttävä nainen urakoimassa uutta tykinruokaa?
Porilainen Rakastajat-teatteri on sovittanut Rosa Liksomin Everstinnasta vahvan ja omaäänisen monologin
TEATTERI | Rosa Liksomin tekstistä on sovitettu porilaisteatterissa omaääninen monologi, joka pitää vakuuttavalla näyttelyllä otteessaan kaksi tuntia.