Sandra Bullockin esittämä kirjailija siepataan viidakkoseikkailulle Kuva: 2021 Paramount Pictures
ELOKUVA | Pyrkimyksessään painella yleisön mielihyvänappeja elokuvateollisuus turvautuu usein vanhoihin konsteihin, mistä Sandra Bullock -elokuva The Lost City on uusin todiste.
”Vihreän timantin metsästys ja Kadonneen aarteen metsästäjät tarjoavat tälle leffalle vuorosanat, tyyppitilanteet ja juonen valmiiksi käteen.”
ARVOSTELU
The Lost City
- Ohjaus: Aaron & Adam Nee
- Pääosissa: Sandra Bullock, Channing Tatum, Daniel Radcliffe, Brad Pitt.
- Ensi-ilta: 15.4.2022.
Tässäpä elokuva kuin kaiku menneiltä ajoilta, jolloin Vihreän timantin metsästyksen (1984) kaltaiset romanttisen komedian ja seikkailuelokuvan hybridit imuroivat katsojia elokuvateattereihin.
Lajin uusimmassa muunnelmassa The Lost Cityssä Sandra Bullockin esittämä Loretta Sage on bestseller-kirjailija, jota on alkanut ällöttää melkein kaikki. Eritoten oma menestys ja kirjanjulkaisukiertueet. Kiljuvat fanilaumatkin inhottavat. Hän tahtoisi vain olla arkeologiseen tutkimukseen keskittyvä professori.
Älykkö halveksii rahvasta, siis. Loretta ei tietenkään ymmärrä tai edes myönnä sitä, että hänen halveksimansa rahvas kustantaa hänen ylellisen elämänsä.
* *
Kirjailijan happamuuteen on syynsä, sillä arkeologiaviomiehen kuolema jätti hänet yksin sekä ihmisenä että kirjailijana. Lorettan puoliso, eräänlainen oman elämänsä Indiana Jones, oli kuollessaan löytämäisillään kadonneen sivilisaation jäännöksiä.
Lorettan seikkailukirjasarja hyödyntää voimakkaasti arkeologipuolison löydöksiä. Joten päädytäänhän siitä seikkailuun, kun Daniel Radcliffen esittämä erikoinen miljardööri kaappaa kirjailijan saadakseen hänet tulkkaamaan muinaiskielisiä merkkejä, joiden pitäisi johdattaa mittaamattoman arvokkaan aarteen luo eräällä Atlantin saarella.
* *
Koska seikkailua ja etenkin romanttista sellaista ei ole ilman pelastusretkikuntaa, jonka johtoon asettuu hurmaavuudestaan varma sankari, niin sellainen saadaan Channing Tatumin esittämästä Alan Dash -nimisestä miesmallista, jonka ura koostuu sankariposeerauksista Lorettan kirjoittamien teosten kansissa.
Kansikuvasankari, varsinainen himbo, on suloisen tietämätön omasta pässinpäisyydestään, kuten useimmat muutkin elokuvan henkilöistä, joilla on huomattavia vaikeuksia erottaa todellisuutta keksitystä.
* *
Alanilla on älyä värvätä pelastusretkelle mukaan ex-kommando ja elämäntaitovalmentaja Jack Trainer (Brad Pitt). Daniel Radcliffe on samettiäänisen suuruudenhullun osassaan sopivasti pöhkö.
Riemastuttavinta koko jutussa on, ettei sitä ole tehty millekään valmiille kohderyhmälle. Romanttisen komedian ja seikkailuelokuvan vanhoihin kuvioihin on saatu siinä määrin eloa, että parhaimpina hetkinään leffa jotenkuten toimii, muttei silloinkaan kovin kauan.
Vihreän timantin metsästys ja Kadonneen aarteen metsästäjät (1981) tarjoavat elokuvalle vuorosanat, tyyppitilanteet ja juonen valmiiksi käteen. Kaikki on tasan tuttua muista, paremmista elokuvista.
* *
The Lost City ei oikein tiedä, ollako seikkailutoimintaa vai romanttinen komedia, mikä ei ole sen ongelmista pienimpiä. Mikään genre-tyypillisyys ei vedä leffaa katsomaan, mutta ehkä sen tähdet.
The Lost Cityn isoin nokkeluus on, että Bullock on sankari ja Tatum vingahteleva neito vaarassa. Tatum lienee esittänyt herkkää köntystä ennenkin, niin hyvin se häneltä tässä käy. Vaikka tällainen roolienvaihdos voikin virkistää, suurta edistyksen juhlaa elokuvasta ei saa. Monine kesken jäävine juonilankoineen leffa vaikuttaa liian monen kokin keitokselta.
Ohjaajaveljekset Adam ja Aaron Nee eivät saa Dana Foxin ja Oren Uzielin kanssa väsätystä käsikirjoituksesta koherenttia komediaa.
The Lost City on automaattiohjauksella tehty kertakäyttötuote, jota voi katsoa paremman tekemisen puutteessa.
Antti Selkokari
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Ridley Scottin Gladiator II on kelvollinen, vaan ei yhtä mahtava spektaakkeli kuin edeltäjänsä
ELOKUVA | Vaikka Ridley Scottilla on suurten spektaakkeleiden tekemisen mittakaava hallussaan, kaikki tuntui paljon tuoreemmalta ensimmäisen Gladiator-elokuvan aikoihin.
Entisen nuorison elämä on juhlia, juopottelua ja toisen etsintää – arviossa Samppa Batalin Omenavarkaat
ELOKUVA | Samppa Batalin ohjaama elokuva on ajan todellisuuteen pyrkivä tarina yhdestä päivästä ja yöstä yli kolmekymppisten elämässä.
Belfastin rääväsuut uhoavat miehitysvallaksi kokemiaan brittejä vastaan keskisormi tanassa – arviossa Kneecap
ELOKUVA | Irlannissa puhuttavaa iiriä voimakkaasti puolustava Kneecap on asiapitoisuudestaan huolimatta häröilevän hauskaa katsottavaa.
Draama ihmisistä, jotka ymmärretään väärin – arviossa Michael Francon Memory
ELOKUVA | Meksikolaisohjaajan elokuvassa ihmisten elämään vaikuttavat asiat, joihin he itse eivät ole voineet vaikuttaa.