Tampereen Teatterikesä: Teatterin suurkuluttajan Heikki Kuusniemen tärpit vilkkaaseen teatteriviikkoon

06.08.2019
levoton tuhkimo by hanna maria gronlund kulttuuritoimitus INSTA

Tampereella alkaa teatterinystävän herkkuviikko. Teatterikesän esitykset täyttävät kaupungin – mutta mitä katsoa? Superkatsoja Heikki Kuusniemi opastaa.

Tamperelainen Heikki Kuusniemi katsoo parisataa teatteriesitystä vuodessa. Elämänsä aikana hän on istunut teatterikatsomoon noin kuusituhatta kertaa. Voi siis sanoa, että miehellä on asiantuntemusta.

Kuusniemi aloitti oman Teatterikesän urakkansa jo sunnuntaina katsomalla Hairin ensimmäisen kerran.

Nätyn, Tampereen ammattikorkeakoulun ja Tampereen konservatorion Hair. Kuva: Jari Heikkilä

Tampereen yliopiston, Tampereen ammattikorkeakoulun ja Tampereen konservatorion yhteistuotanto tekee kunniaa klassikkomusikaalille. Tammikuussa sen liput vietiin käsistä, eikä Heikki Kuusniemikään ehtinyt niitä saada. Koska Hair on hänen lempinäytelmänsä, tarttui hän Teatterikesän tarjoamaan tilaisuuteen ja katsoi esityksen kolme kertaa kahden päivän aikana.

Tiistain esitykseen hän ei enää mene, koska työt alkavat tiistaina. Hair on loppuunmyyty, mutta se on pakko mainita, niin hyvä esitys Kuusniemen mielestä on. Hän on sentään nähnyt Hairin eri teattereissa lukemattomia kertoja.

Hairin ideaan kuuluu, että kaikki ovat yhtä. Tykkään siitä, että katsojien ja näyttelijöiden kontakti on välitön ja katsojat otetaan mukaan.

Q Teatterin Medusan huone. Kuvassa Elina Knihtilä, Aksinja Lommi ja Katja Küttner. Kuva: Aino Nieminen

Heikki Kuusniemellä on liput toiseenkin loppuunmyytyyn esitykseen. Hän suunnitteli jo talvella menevänsä Helsinkiin katsomaan Q-teatterin Medusan huonetta, mutta säästi kokemuksen kuitenkin Teatterikesään.

Kuusniemi on pitänyt Saara Turusen Q-teatterille aiemmin ohjaamista näytelmistä Broken Heart Story ja Tavallisuuden aave, joten hän odottaa myös kovasti Medusan huonetta. Sen molemmat näytökset on Teatterikesässä loppuunmyyty, mutta sen voi vielä nähdä Kansallisteatterin lavalla Helsingissä kolme kertaa tammikuussa.

Red Nose Companyn Babylon. Kuvassa Hanna Seppä ja Minna Puolanto. Kuva: Mark Sergeev

Red Nose Companyn Babyloniin lippuja sen sijaan saa, ja sitä Heikki Kuusniemi suosittelee lämpimästi. Hän näki näytelmän Tampereen Työväen Teatterissa Naisten vuoro -festivaalilla maaliskuussa, ja mieli tekisi mennä katsomaan sitä nytkin.

– Se on viihdyttävää ja vaikuttavaa teatteria, joka antaa ajattelemisen aihetta. En ole mitenkään erityisesti älyllisen teatterin ystävä, eikä tämä esitys ole liian korkealentoinen. Se on loistavaa viihdettä, jossa on ajatus mukana. Soisin sille täyden salin.

Babylon käsittelee valtaa ja vallankäyttöä naisten näkökulmasta. Näyttelijät Minna Puolanto ja Hanna Seppä loihtivat punaisissa nenissään näyttämölle monia erilaisia vallan käyttäjiä. Esitykset ovat torstaina kello 19 ja perjantaina kello 13.

Kuusniemellä on Babylonille tosin kilpaileva esityskin. Samaan aikaan torstain näytöksen kanssa nähdään Ohjelmateltalla Natalil Lintalan Kulissit kaatuu. Se perustuu Lintalan omakohtaisiin kokemuksiin alkoholismista. Kuusniemi tuntee Lintalan tämän Tampereen Teatterin ajoilta ja haluaisi nähdä esityksen. Kulissit kaatuvat Ohjelmateltalla torstaina kello 19.

Circo Aereon Lion. Kuvassa Marc Gassot. Kuva: Joni Pakanen

Kuusniemi suosittelee myös ”loistavaa” Marc Gassot’ta.

– Circo Aereon Lion on ehdottomasti katsomisen arvoinen. Se on sirkuksen ja mimiikan nautinnollinen yhdistelmä ja sopii nuoremmillekin katsojille. Gassot esiintyi jo talvella Tampereella, mutta esitykset eivät käsittääkseni olleet loppuunmyytyjä. Helsingin näytökset kai olivat. Nyt kannattaa mennä katsomaan.

Lionin ensimmäinen esitys on tiistaina kello 18.30 ja toinen keskiviikkona kello 14.

Aina varma tärppi on tietenkin Mikko Roihan ohjaus. Roiha tarttuu usein klassikkoteksteihin, kuten Minna Canthiin. Teatterikesässä nähdään hänen ohjaamanaan Maria Jotunin Miehen kylkiluu, joka on kahdeksan teatterin yhteistuotanto. Mukana ovat Kouvolan Teatteri, Kotkan kaupunginteatteri, Riihimäen Teatteri, Tanssiteatteri Minimi, Jyväskylän kaupunginteatteri, Teatteri Eurooppa Neljä, Turun Kaupunginteatteri ja Vapaa Teatteri.

– Roiha tekee tuoreita tulkintoja klassikoista, joita jotkut saattavat kutsua jopa pölyttyneiksi, Kuusniemi sanoo.

Kun Mikko Roiha pöyhäisee klassikkotekstiä, ei pölyä jää edes viimeiseen nurkkaan.

Miehen kylkiluu on yli sadan vuoden takaa, vuodelta 1914 ja se on yksi Suomen esitetyimpiä näytelmiä. Teatterikesän esityksistä ensimmäinen, joka on torstaina, on loppuunmyyty, mutta perjantaina kello 16.30 olevaan näytökseen löytyi vielä varhain tiistaina muutamia paikkoja.

– Voisihan sitä luetella vaikka kaikki esitykset, niin mielenkiintoisia näytelmiä Teatterikesässä on, mutta eiköhän tämä riitä, päättää Heikki Kuusniemi.

Miehen kylkiluu. Kuvassa Paavo Honkimäki, Ulla Reinikainen, Hannele Laaksonen, Anne Niilola ja Maija Siljander. Kuva: Moe Mustafa