Kuuluvatko tunteet työpaikalle? – Camilla Tuominen kuvaa tietokirjassaan, miten työyhteisöä voi muuttaa inhimillisemmäksi

02.05.2021
levoton tuhkimo by hanna maria gronlund kulttuuritoimitus INSTA

Kuvat: Toni Härkönen / Otava

KIRJAT | Tunnekouluttaja ja tietokirjailija Camilla Tuominen on antanut uudelle kirjalleen rohkean nimen: Tunteet ei kuulu työpaikalle. Nimi on tietysti ironiaa, mutta sen pohja on todellisissa asenteissa.

”Jumiin jääminen on tuttua monelle. Tunteita ei näytetä, koska ihmiset jäävät, tai pelkäävät toisten jäävän jumiin tunteisiin tai loukkaantuvan.”

ARVOSTELU

3.5 out of 5 stars

Camilla Tuominen: Tunteet ei kuulu työpaikalle

  • Otava, 2020.
  • 205 sivua.
Osta kirja tai kuuntele sitä ääni­kirja­palveluista, tuet samalla Kulttuuri­toimitusta!
BookBeat Nextory Storytel

Tunnekouluttaja ja tietokirjailija Camilla Tuominen on antanut uudelle kirjalleen rohkean nimen: Tunteet ei kuulu työpaikalle (Otava, 2020).

Nimi on tietysti ironiaa, mutta sen pohja on todellisissa asenteissa, joita kouluttajat kohtaavat erilaisissa koulutuksissa, niin Tuominenkin.

”Mitä hyötyä tästä tunnejutusta on, kun meillä on tuhat tärkeämpää asiaa kuin se, että jollakin tyypillä on paha mieli”, Tuominen kuulee koulutuksissa.

Tunteet ovat kuitenkin läsnä koko ajan elämässämme ja ne seuraavat meitä, minne menemmekin, myös työpaikalle. Niitä ei kannata kieltää ja painaa alas, vaan kuunnella, mistä ne haluavat kertoa. Ne elävät ja muuttuvat tilanteiden mukana.

Todistusaineisto inhimillisemmän työelämän hyödyistä on suurempi kuin koskaan. Tiedämme, että tunteiden johtaminen ja hyvä tunneilmapiiri ovat välttämättömiä, Tuominen painottaa.

Tuominen avaa ajatuksiaan tunteiden merkityksestä yhdeksän askeleen avulla. Niiden avulla on mahdollista muuttaa työyhteisön ilmapiiriä viisaampaan suuntaan. Jokainen askel on kirjoitettu omaan lukuunsa, joka päättyy luvun sisällön tiivistykseen. Tuominen kertoo myös paljon esimerkkejä omista ja asiakkaidensa kokemuksista ja haastaa lukijan miettimään vastauksia kysymyksiin, jotka liittyvät lukujen sisältöön.

Kirjan askeleita ovat muun muassa lähtökohdan tunnistaminen, tunneälyn kehittäminen, jumeista irti päästäminen ja epäonnistumisten kohtaaminen.

Kirjan tyyli on fragmentaarinen, ja ensimmäisten lukujen kohdalla mietin, saako tästä kirjasta kunnolla otetta. Lukukokemuksen edetessä kirjan imu vahvistuu. Kirja tarjoaa paljon sekä neuvoja että ajateltavaa.

Yhdessä luvussa kirjailija kehottaa lopettamaan pakottamisen ja latistamisen. Rauhallista ihmistä ei pidä pakottaa ilmaisemaan innostustaan samalla tavalla kuin sen tekee ekstrovertti, joka kuuluttaa ilonsa ilmoille äänekkäästi. Ihmiset ovat erilaisia ja se täytyy tunnustaa. Positiivisuus on huikea voima, mutta sen näyttäminen voi haavoittaa. Oma ilo ei ehkä saakaan vastakaikua.

Kielteisen leiman saaminen omaan otsaan on kamala kokemus, mutta työpaikoilla sitä tapahtuu. Leimat ovat myös ikävän sitkeitä ajatusrakennelmia. Rohkea epäkohtiin puuttuja leimataan helposti hankalaksi ihmiseksi. Leima voi tarttua ihmiseen jo yhdestä kerrasta. ”Olet epäonnistuja, kun kerran mokaat.”

Leimaaminen aiheuttaa kipua, noloutta ja surua. Se on valtava pelko ja este ihmisen kehittymiselle. Tuomisen mukaan leimaaminen on laiskan ja sivistymättömän ajattelun lopputulos. Siksi omaa mieltä kannattaa treenata ja lykätä toisten leimaamista mahdollisimman pitkään. Voi esittää lisäkysymyksiä ja miettiä, onko leimaamiselle lopultakaan mitään perustetta.

Jumiin jääminen on tuttua monelle. Tunteita ei näytetä, koska ihmiset jäävät, tai pelkäävät toisten jäävän jumiin tunteisiin tai loukkaantuvan. Työyhteisössä jumi voi ilmetä niin, että kukaan ei halua tehdä yhteistyötä hankalana pidetyn ihmisen kanssa ja tilanne jatkuu määräämättömän pitkään.

Jumeja voi kuitenkin purkaa rehellisellä keskustelulla, joissa asioita katsotaan monesta näkökulmasta ja pintaa syvemmältä. Monissa tilanteissa auttaa, jos on lämpimästi läsnä, kuuntelee ja esittää kysymyksiä.

Tuomisen kirjaa lukiessa vahvistuu ajatus, jonka mukaan tunteita ei voi eikä pidä välttää työpaikalla. Niiden viestejä kannattaa kuunnella. On viisasta tarttua epäkohtiin, jos tunteet viestittävät epäkohdista, ja iloita niiden tuomasta energiasta, kun työhön uppoutumisen flow-kokemus ja yhteiset onnistumiset vievät tavoitteita eteenpäin.

Sirpa Pääkkönen

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua

Evästeinfo
Kulttuuritoimitus

Eväste on pieni tekstitiedosto, jonka internet-selain tallentaa käyttäjän laitteelle tämän tekemän sivustovierailun yhteydessä. Evästeitä tallennetaan ainoastaan niiltä sivustoilta, joita olet käynyt katsomassa. Evästeisiin ei sisälly henkilökohtaisia tietoja ja ne ovat sivustojen kävijöille vaarattomia: ne eivät vahingoita käyttäjän päätelaitetta tai tiedostoja, eikä niitä voi käyttää haittaohjelmien levittämiseen. Käyttäjän henkilötietoja ei voida tunnistaa pelkkien evästeiden avulla.

Evästeet vaikuttavat positiivisesti mm. käyttäjäystävällisyyteen, sillä niiden avulla valitsemasi sivusto avautuu jatkossa nopeammin vrt. ensimmäinen vierailukerta.

Evästeet voidaan ryhmitellä pakollisiin sekä ns. toiminnallisiin evästeisiin, jotka liittyvät esim. tuotekehitykseen, kävijämäärien seurantaan, mainonnan kohdentamiseen ja raportointiin.

PAKOLLISET EVÄSTEET

Pakollisia evästeitä ei voi estää, sillä ne liittyvät tietoturvaan ja sivuston teknisen toiminnan mahdollistamiseen. Esim. tällä sivustolla käytössä olevat sosiaalisen median jakonapit ovat oleellinen ja itsestäänselvä osa nykypäivän modernin sivuston teknistä rakennetta - siksi sosiaalisen median laajennuksia ei voi erikseen aktivoida tai deaktivoida. Käyttämällä kyseisiä jakolinkkejä hyväksyt sen, että somepalvelujen ylläpitäjät saavat tapahtumasta tiedon, jota ne voivat yhdistää muihin toisaalta kerättyihin tietoihin.

TOIMINNALLISET EVÄSTEET

Tällä sivustolla on käytössä ainoastaan yksi erikseen lisätty toiminnallinen eväste Google Analytics, joka on mahdollista sulkea pois päältä.

Pakolliset

Ilman näitä sivuston tekniseen toimintaan voi tulla ongelmia.

Google Analytics

Sivustoon on liitetty Google Analyticsin tuottama eväste, jolla seuraamme verkkosivuston vierailumääriä ja sivuston yleistä käyttöä.