Antonio Cartellierin Vuorenhenki heräsi parin vuosisadan unohduksesta – arvio Helsingin Barokkiorkesterin Musiikkitalon-konsertista

20.10.2025
levoton tuhkimo by hanna maria gronlund kulttuuritoimitus INSTA

Aapo Häkkinen. Kuva: Maarit Kytöharju

OOPPERA | Cartellieri sävelsi sinfonioita, konserttoja ja kirkkomusiikkia, mutta ooppera Rübezahl, der Herr der Berge on yksi hänen tunnetuimmista näyttämöteoksistaan.

Cartellieri: Vuorenhenki. Johannes Weisser, baritoni. Elisabeth Breuer, sopraano. Benjamin Bruns, tenori. Valentina Inzko Fink, sopraano. Matthias Liener, baritoni. Purcell-kuoro. Helsingin Barokkiorkesteri, joht. Aapo Häkkinen. Helsingin Musiikkitalo 18.10.2025

Antonio Casimir Cartellieri (1772–1807) oli italialais-saksalainen säveltäjä, laulaja ja kapellimestari. Hän syntyi Danzigissa (nyk. Gdańsk, Puola) italialaisen oopperalaulajan poikana ja toimi myöhemmin Itävallassa, muun muassa kreivi Lobkowiczin hovimuusikkona (sama suojelija, jota myös Beethoven palveli).

Rübezahl on hahmo Keski-Euroopan kansanperinteessä, erityisesti Schlesian Riesengebirge-vuoriston (Krkonoše, nykyisin Saksan ja Tšekin rajalla) tarinoissa. Hän on vuorten henki, metsänhaltija ja sääjumala, joka voi esiintyä millaisena olentona tahansa: joskus lempeänä auttajana, joskus oikukkaana pilailijana.

Kun ooppera esitetään uudestaan yli 200 vuoden jälkeen, niin helposti ajattelee, että onpa harvinainen teos. Mutta ei, sillä Rübezahlin tarinan ovat oopperaksi säveltäneet monet muutkin. Johann Gottlieb Naumann (1741–1801) sävelsi ensimmäisen tunnetun Rübezahl-oopperan. Hänen jälkeensä on tullut ainakin Heinrich Marschner (1795–1861). Myös Friedrich von Flotow (1812–1883) sävelsi Rübezahl-aiheisen oopperan. Se ei ole niin tunnettu kuin hänen kuuluisin teoksensa Martha, mutta se kuuluu samaan saksalais-romanttiseen perinteeseen, jossa Rübezahl nähdään mystisenä vuorten henkenä.

Vuorenhenki on on koominen ja hassu ooppera, jossa ei tapeta ketään, ja rakastavaiset Emma ja Ratibor saavat toisensa huolimatta Rübezahlin tempuista ja yrityksistä saada Emma itselleen. Kunnon koomisessa oopperassa on tietysti kuuluisa juoppo ja narri, joka rakastaa viiniä ja kauniita naisia. Hän avittaa Emman ja Ratiborin uudelleen yhteen Brindhildin kanssa. Todellinen subrettipari siis.

Yhtä kaikki Helsingin Barokkiorkesterin soittama musiikki oli todella nautittavaa ja melodista eikä lainkaan pölyistä balettihumppaa. Unkarilainen Purcell-kuoro lauloi hienosti. Lisäksi kaikkien solistien artikulaatio oli kirkasta ja saksankielisistä sanoista sai todella selvää.

Ajan henkinen ilmapiiri loi Vuorenhenki-oopperalle kehykset. Nouseva romanttinen aatevirtaus nosti esiin kansanomaisuuden, yliluonnollisuuden, sadut ja luonnon. Mitä koskemattomampi ja villimpi maisema, sitä enemmän luontoa ihailtiin. Erityisesti vuoriin kiinnitettiin huomiota; niiden ympäristössä sattui kummia juttuja, ja niiden uumeniin joutunut koki outoja, myös vertauskuvallisesti. Saksalaisella alueella Ludwig Tieck kirjoitti muun muassa Runenberg-kertomuksen, jossa joudutaan toiseen todellisuuteen, ja myöhemmin Wagner toi esiin Venus-vuoren, jonka sisällä Tannhäuser elosteli. Jopa Suomessa Seitsemän veljeksen Aapo kertoili Impivaaran kauheasta muotoaan muuttavasta peikosta, joka ryösti ihanan immen vangikseen Impivaaran luolaan.

Kun yhtäkkiä kuulee musiikkidraaman, jota ei ole ennen tuntenut, alluusioita jo tuttuihin teoksiin viriää. Kamarineito Brinhild tuntuu Weberin Taika-ampujan Ännchenin isosiskolta, Ratibor taas Mozartin Don Giovannin don Ottavion paljon ponnekkaammalta edeltäjältä – tässä esityksessä Ratibor (Benjamin Bruns) lauloi kyllä verettömät rakastajat suohon. Emma tuntuu hiukan laimealta versiolta Ryöstö Seraljista -oopperan Konsanzesta. Satu on satu; surun tunne ei yllä riistävään tuskaan, riemua riittää viinissä, laulussa ja naisissa.

Johannes Weisser oli ylväs Vuorenhenki, ja Matthias Liener oli hänkin ensiluokkainen Veit-narrina. Tässä oopperassa miehet veivät naisista voiton äänellisesti.

Kiitos Aapo Häkkiselle ja Helsingin Barokkiorkesterille matkasta vanhoihin ja samalla uusiin tarinoihin. Oopperan etkot terassilämpiössä selvensivät tuntematonta teosta ja uinumaanjääneen säveltäjän työtä.

Jukka Kallio

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua

Evästeinfo
Kulttuuritoimitus

Eväste on pieni tekstitiedosto, jonka internet-selain tallentaa käyttäjän laitteelle tämän tekemän sivustovierailun yhteydessä. Evästeitä tallennetaan ainoastaan niiltä sivustoilta, joita olet käynyt katsomassa. Evästeisiin ei sisälly henkilökohtaisia tietoja ja ne ovat sivustojen kävijöille vaarattomia: ne eivät vahingoita käyttäjän päätelaitetta tai tiedostoja, eikä niitä voi käyttää haittaohjelmien levittämiseen. Käyttäjän henkilötietoja ei voida tunnistaa pelkkien evästeiden avulla.

Evästeet vaikuttavat positiivisesti mm. käyttäjäystävällisyyteen, sillä niiden avulla valitsemasi sivusto avautuu jatkossa nopeammin vrt. ensimmäinen vierailukerta.

Evästeet voidaan ryhmitellä pakollisiin sekä ns. toiminnallisiin evästeisiin, jotka liittyvät esim. tuotekehitykseen, kävijämäärien seurantaan, mainonnan kohdentamiseen ja raportointiin.

PAKOLLISET EVÄSTEET

Pakollisia evästeitä ei voi estää, sillä ne liittyvät tietoturvaan ja sivuston teknisen toiminnan mahdollistamiseen. Esim. tällä sivustolla käytössä olevat sosiaalisen median jakonapit ovat oleellinen ja itsestäänselvä osa nykypäivän modernin sivuston teknistä rakennetta - siksi sosiaalisen median laajennuksia ei voi erikseen aktivoida tai deaktivoida. Käyttämällä kyseisiä jakolinkkejä hyväksyt sen, että somepalvelujen ylläpitäjät saavat tapahtumasta tiedon, jota ne voivat yhdistää muihin toisaalta kerättyihin tietoihin.

TOIMINNALLISET EVÄSTEET

Tällä sivustolla on käytössä ainoastaan yksi erikseen lisätty toiminnallinen eväste Google Analytics, joka on mahdollista sulkea pois päältä.

Pakolliset

Ilman näitä sivuston tekniseen toimintaan voi tulla ongelmia.

Google Analytics

Sivustoon on liitetty Google Analyticsin tuottama eväste, jolla seuraamme verkkosivuston vierailumääriä ja sivuston yleistä käyttöä.