NoSax NoClar. Kuvat: Marita Nyrhinen
TUOKIOKUVA | Kulttuuritoimituksen minireportaasi kulttuuritapahtumasta, pienestä tai isosta.
TAPAHTUMA: Raahen Rantajatsit 24.–26.7.2025.
KONSERTTIPAIKAT: Raahen sisäpihoilla, Raahen Teatterin kesälavalla, Langin Kauppahuoneen ja Kinosalonki Sofian puutarhassa sekä meren äärellä Ruiskuhuoneella. Lisäksi Raahen ja Pyhäjoen kirjastoissa konsertteja ja taiteilijakohtaamisia. Ruukin Kreivinsaaressa, noin 30 kilometrin päässä Raahen keskustasta etkoilla soitti ranskalainen NoSax NoClar.
TUNNELMA: Rantajatsien tunnelma oli perinteisesti leppoisan rauhallinen ja ohjelmisto sopivan väljä. DJ Bunuel piti huolen siitä, että Ruiskuhuoneen tauoilla kuultiin tunnelmaan sopivaa levymusiikkia.
HUIPPUHETKIÄ: Ranskalainen NoSax NoClar oli enemmän kuin musiikkia. Se oli instrumenttinsa hallitsevien Bastien Weegerin ja Julien Stellan ilmiömäinen taidonnäyte. Heidän soittonsa ryöppysi hurjalla tempolla, soundi oli kirkasta ja duon kokonaisilmaisu hämmästyttävässä synkronissa. Esitys oli ihmeen monipuolinen ja ainutlaatuinen pursuten kiintoisia rytmisiä linjoja. Heidän musiikilleen on ominaista virtuoosimainen vuorovaikutus, instrumenttien täydellinen tunteminen ja soittotekniikoiden tutkiminen, kekseliäisyys sekä improvisaatiokyky. Vaikutteita he ovat saaneet eri musiikkiperinteistä, kuten Balkanilta ja kelttiläisestä musiikista. Kuulija voi vain ihmetellä, miten nämä kiertohengitystekniikan hallitsevat soittajat loihtivat puhaltimistaan ääniä, joita ei ole tiennyt olevan.

Superposition osaa puhaltaa yhteen hiileen.
Energinen Superposition soitti täysipainoisen, aivan loistavan keikan. On ollut hauska seurata, miten saksofonistit Linda Fredriksson ja Adele Sauros ovat kehittyneet tämän kvartetin riveissä; heidän keskinäinen vuorovaikutuksensa on maagista. Molemmat soittavat saksofonia taiturimaisesti ja moni-ilmeisesti, kuitenkin omalla persoonallisella ansatsillaan. Fredrikssonin käsissä altto- ja baritonisaksofonit ja Saurosin hyppysissä sopraano- ja tenorisaksofonit soivat melodisesti yhteen. Basisti Mikael Saastamoinen on kasvanut tiukasti yhteen kvartetin rytmiryhmän jäsenenä. Raahen konsertissa rumpali Teemu Mustonen paikkasi ansioituneesti yhtyeen vakituista rumpalia, Olavi Louhivuorta.

Raoul Björkenheim, Junnu Aaltonen ja yleisö nauttivat musiikista ja kesäisestä kelistä.
Mainion konsertin Langin kauppahuoneen puutarhassa soittivat kitaristi Raoul Björkenheim ja nykyään huiluun keskittynyt Juhani ”Junnu” Aaltonen. Aurinko helotti ja runsaslukuinen yleisö valitsi istumapaikkansa, toiset auringonsäteitä palvoen ja toiset pihan varjoisampiin osiin siirtyen. Duon ilmestyessä estradille kauppahuoneen nurkan takaa hyvästä huumorintajustaan ja sanavalmiina tunnettu Aaltonen oli tilanteen tasalla ja sutkautti vallan osuvasti: ”Me tultiin tänne puskista mutta te ootte ihan pihalla”.
Duon yhteistyö on haukanpitoa; kumpikin improvisoi toistaan tarkasti kuunnellen ja pyrkien ottamaan toisensa riffeistä kiinni. Onnistuneen konsertin jälkeen yleisö vaati ylimääräistä, ja siihenkös Aaltosella oli (ehkä pieni pelko, ettei heitä päästetä lavalta) tokaisu: ”Me soitetaan huonosti jotain hyvin vastenmielistä, niin se sitten kuulostaakin hyvältä”. Ja hyvältä kuulosti. ”Oli hyvä soittaa myötätuulessa”, oli Junnun kiva kiitos konsertin loputtua.

Suomen Jazzliiton myöntämän Taimi-palkinnon nuorena jazzlupauksena saanut Helmi Antila virkisti ihastuttavan raikkailla kappaleillaan, joiden suomenkielinen lyriikka oli poikkeuksellisen omaperäistä, jopa hauskaa.
Pianisti-säveltäjä-laulaja Helmi Antilan iltapäiväkonsertti oli musiikin riemujuhlaa monella tavalla. Hänen kvartetissaan soittivat taitavat ja luovat nuoret muusikot basisti Tuomo Purhonen ja rumpali Kasper Halttunen sekä vibrafonitaituri Mikko Antila. Helmi Antilalla on raikas vibrato ja hänen poikkeuksellisen mainiot sävellyksensä hivelivät korvia. Teatraalinen laulu soi monivivahteisesti, välillä kovaa ja korkealta. Kvartetin esityksestä välittyi soittamisen riemu. Kun lavalle astui raahelainen tanssijavirtuoosi Susanna Kinnunen, esitys sai ilakoivan ilmeen. Mikko Antilan vibrafonisoolo yllytti Kinnusen improvisaatiotanssiin Antilan kanssa; he ymmärsivät hyvin toisiaan.
Hauskin konsertti kuultiin Kinosali Sofian puutarhassa, kun Tatu Rönkkö seikkaili lelumaailmassa. Käytännössä hänen soittimenaan oli rumpujen lisäksi kokonainen lelulaatikon sisältö. Kyytiä saivat helistimet, palikat, nallet ja monet muut lelut. Äänet tuntuivat kiinnostavan myös lapsia. Iloa riitti niin isoille kuin pienille.

Tatu Rönkkö järjesti lelulaatikon uudelleen.
SÄÄ: Aurinko, kuumuus ja hyttyset. Siinäpä keliolosuhteet tiivistettynä. Muutamana aikaisempana kesänä on ollut koleaa ja sateista. Tällä kertaa aurinko helli festivaaliyleisöä – jopa ihan tuskallisiin hellelukemiin saakka. Iltaisin helpotti.

Jaakko ja Virpi tekivät musiikillisia löytöjä Raahen Rantajatseilla.
KOMMENTEJA: Seinäjokiset Virpi ja Jaakko ovat kulttuurin suurkuluttajia ja aktiivisia toimijoita monenlaisissa kulttuurikuvioissa. He olivat Raahen Rantajatseilla ensimmäistä kertaa. Festivaali tuntui tekevän hyvän vaikutuksen
Jaakko ilahtui musiikista ylipäätään: ”Mukavasti altistui sellaiselle musiikille, jota vähemmän tulee kuunneltua. Mukavan rennolla festivaalilla on sopivan väljä aikataulu.”
Hänellä on myös parannusehdotuksia: ”Yhtenäinen festarialue voisi tiivistää tunnelmaa, ja Ruiskuhuoneella voisi iltakonserttien aikana olla ruokaa ostettavissa. Jazzaiheinen elokuva olisi kiva lisä.”
Jaakon kohokohdista ei ollut epäilystäkään. Ranskalaisen NoSax NoClarin virtuoosimaisessa soitossa oli tunnetta ja intensiteettiä. ”Suomisoulin kahdeksanhenkinen Punomo sopi hyvin perjantai-illan viimeiseksi. Se antoi innokkeen näyttää tanssikuvioita.”

Kitaristi Kalle Kaliman ja rumpali Tatu Rönkön duo Lampen on luova vapaan improvisaation mestari. Ja voihan rumpuja noinkin soittaa!
Kadi Vijan ääni lumosi Virpin. ”Koin äänen sointuvaksi ja väkeväksi. Äänimaisema houkutteli lähtemään tutkimusmatkalle.”
Myös Virpi ihastui NoSax NoClarin yhteistyöhön. ”Duon soitanta oli virtuoosimaista ja kekseliästä. Koin teoksen, jonka lähtökohtana oli bulgarialainen kansanmusiikki, syvän emotionaalisesti. Tätä duoa haluan seurata ja kuulla lisää.”
Punomo sai myös Virpin tanssijalan vipottamaan. Oktetti sopi myös hänen mielestä vallan mainiosti illan viimeiseksi esiintyjäksi, koska siitä tihkui elämänmyönteistä energiaa. ”Jännä kooste musiikkia, joka tuntuu samalla aikaa vanhanaikaiselta ja modernilta.”

Raahen Rantajatsit järjestettiin 36. kerran. Charles Gilille taiteellinen johtajuus oli kymmenes.
JÄRJESTÄJÄ: Vuonna 1984 perustettu Rajatsi on järjestänyt Raahen Rantajatsit –
festivaalia vuodesta 1989 lähtien. Rantajatsien ohella Rajatsi järjestää klubikonsertteja ympärivuotisesti. Rajatsi ry on Suomen Jazzliiton ja Europe Jazz Networkin jäsen. Festivaalin taiteellisena johtajana toimii Charles Gil ja toiminnanjohtajana ja Rajatsi ry:n puheenjohtajana Pertti Uunila.
Rantajatseilla vastuullisuus on toiminnan keskeinen periaate. Festivaali haluaa toiminnallaan tukea paikallista taloutta ja lisätä ihmisten hyvinvointia pyrkien myös vähentämään festivaaleista johtuvaa ympäristökuormitusta. Vapaaehtoisvoimin toteutettavan jazzfestivaalin järjestää Rajatsi ry. Festivaalin rahoittajia ovat Raahen kaupunki ja Taiteen edistämiskeskus.
Oulu juhlii yhdessä kumppanikuntiensa kanssa Euroopan kulttuuripääkaupunkivuotta 2026. Raahen Rantajatsit kehittää toimintansa kestävyyttä ja toteuttaa kulttuuri-ilmastonmuutosta osana Oulu2026-ohjelmaa.
LUE LISÄÄ: Tapahtuman verkkosivut
Marita Nyrhinen, teksti ja kuvat
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Moderniin musiikkiin ja improvisaatioon erikoistunut We Jazz on ehkä turhankin runsas runsaudensarvi
FESTIVAALI | Kahdestoista We Jazz -festivaali soitettiin marraskuun viimeisenä viikonloppuna Helsingin Korjaamolla.
Tampere Filharmonia yllätti juhlakonsertissa: intialainen sitar lumosi nuoren yleisön
KONSERTTI | Arya-konsertto on uuden ajan klassista maailmanmusiikkia ja tekee sitarista vakavasti otettavan solistisoittimen mille tahansa konserttilavalle.
KiHaKaHa-konsertissa G Livelabin lavalla soittivat tasavertaisina esiintyjinä pienet koululaiset ja ammattimuusikot
KONSERTTI | KiHaKaHa-hankkeen konsertissa kuultiin kamarimusiikin uusia tuulia sekä luontokävelyn, äänimaisemien havainnoinnin ja tarinoinnin pohjalta musiikiksi kasvanut Soiva metsä.
Muumimusiikki soi Musiikkitalolla – vieraana säveltäjä Sumio Shiratori
KONSERTTI | Moni on kuullut ja tunnistaa 1990-luvun Muumilaakson tarinoiden haikeankauniin musiikin. Säveltäjästä ei kukaan ole nähnyt edes valokuvaa.




