Poissa-elokuva kertoo kiteeläisestä perheenisästä, joka alkaa yhtäkkiä singahdella eri puolille maapalloa hallitsemattoman teleportaation välityksellä. Elokuva saa ensi-iltansa perjantaina 29.11.2019.
Kaarina Lehtisalo
Elokuva on huomattavaa sitkeyttä vaativa taiteen laji. Erityisen paljon sitkeyttä vaaditaan varsinkin silloin, kun tuotantoon ei ole yhtään rahaa. Tai melkein yhtään.
– Budjettimme oli 20 000 euroa. Se on suunnilleen 1,5 prosenttia tavallisen suomalaisen elokuvan budjetista, Arttu Haglund sanoo.
Helsinkiläinen Arttu Haglund (s. 1983) on ohjannut, tuottanut ja leikannut uuden kotimaisen ensi-iltaelokuvan Poissa, joka tulee elokuvateatterilevitykseen ensi perjantaina 29.11.2019. Yliluonnollisia elementtejä sisältävä perhedraama kertoo kiteeläisestä perheenisästä, joka alkaa yhtäkkiä singahdella eri puolille maapalloa hallitsemattoman teleportaation välityksellä.
Poissa-elokuva on ollut tuotannossa kaikkiaan yhdeksän vuotta, käytännössä koko vuosikymmenen. Sen tekemiseen on osallistunut talkooväkeä eri puolilla maailmaa – elokuvaa on nimittäin kuvattu peräti 30 maassa.
Suurin osa elokuvasta on kuvattu Suomessa, mutta elokuvan tekijät ovat lisäksi kuvanneet elokuvaa kaikilla mahdollisilla työ- ja lomamatkoillaan. Mukaan on rekrytoitu myös kaveri- ja tuttavapiiriä, jotka ovat lahjoittaneet elokuvaan kuvamateriaalia omilta matkoiltaan.
– Koska kaikki ovat olleet mukana talkooperiaatteella, rahaa on tarvittu lähinnä bensaan ja ruokaan, kertoo Haglund.
Ja nämä rahat välttämättömiin menoihin Haglund on kaivanut omista taskuistaan.
”Ruvettiin vaan tekemään”
Poissa-elokuvan kehittely alkoi vuonna 2010, kun käsikirjoittaja, sarjakuvataiteilija Avi Heikkinen (s. 1984) lähetti Haglundille ensimmäisen käsikirjoitusversion ideasta, jota Heikkinen oli kaavaillut sarjakuvaksi. Haglund kiinnostui, mutta ehdotti, että aiheesta tehtäisiin elokuva.
Kolmen vuoden ajan Haglund ja Heikkinen yrittivät saada hankkeelleen rahoitusta. Siinä onnistumatta. Elokuvan teko aloitettiin vuonna 2013.
– Ajateltiin, että tämähän ei tule tehtyä, jos ei vaan ruveta tekemään, kertoo Haglund.
Mukaan projektiin, elokuvan päärooliin pyydettiin Panu Tuomikko (s. 1977). Haglund ja Tuomikko tunsivat ennestään, he ovat ystäviä ja työtovereita, ja tekevät yhdessä töitä Haglundin tuottamalla Kaikki kuvaa -elokuvakasvatussivustolla. Tuomikko on ollut mukana myös Haglundin lyhytelokuvissa, joten valinta päärooliin oli luonteva.
Lyhytelokuvaa harkittiin ensi alkuun myös tällä kertaa.
– Mutta todettiin että tämän aiheen käsittely ansaitsee pitkän elokuvan muodon. Ja onhan se pitkä elokuva aina ollut unelma.
Pääosassa kolmihenkinen perhe
Tuomikko esittää Poissa-elokuvassa paikoilleen Kiteelle jämähtänyttä perheenisää Matti Koskea. Hänen lisäkseen elokuvassa on kaksi keskeistä henkilöä: perheen äiti ja tytär.
Perheen äidin, Teija Kosken roolissa nähdään Eeva Putro. Putro on työskennellyt elokuva- ja teatterialalla sekä Suomessa että ulkomailla, mutta hänellekin tämä on ensimmäinen pitkän elokuvan päärooli. Käsikirjoittajana Putro on jo tehnyt pitkää elokuvaa: hänen käsikirjoittamansa Tove Janssonin elämänkertaelokuva tulee teattereihin ensi vuonna – ja tästä aiheesta Putroa onkin jo aiemmin Kulttuuritoimitukseen haastateltu.
Perheen tytärtä Emmaa näyttelee Julia Hemmilä (s. 2006). Hänen valittiin rooliin yli sadan tytön joukosta Helsingissä järjestetyissä koekuvauksissa.
– Julia on ihan konkreettisesti kasvanut kaikkein eniten tämän elokuvan teon aikana, Panu Tuomikko huomauttaa.
Kuvaukset aloitettiin vuonna 2013. Julian rooliosuudet kuvattiin pääasiassa vuoden 2014 aikana, jolloin hän oli kahdeksanvuotias.
Miltä tuntui katsoa valmiissa elokuvassa viiden vuoden takaista itseään?
– No, ei se niin kummalliselta tuntunut. Siitä on jo niin pitkä aika, että en paljon muistanut kuvauksista mitään, Hemmilä kertoo.
Sikäli hyvä, että ikääkin on tullut, sillä Poissa-elokuvan ikärajaksi on määritetty 12 vuotta. Nyt Juliakin pääsee katsomaan elokuvaansa.
Arvokasta partaa vaalittiin
Pääroolissa Panu Tuomikko ei ehtinyt kolmen vuoden kuvauksissa muuttua yhtä paljon, joskin elokuvan sisäisessä maailmassa hänen ulkonäkönsä muuttuu: hänelle kasvaa muhkea parta. Panu Tuomikon ei kuitenkaan tarvinnut ryhtyä itse karvoja kasvattamaan, vaan maskeeraaja Anniina Sipola otti asian huolekseen.
– Anniina ompeli sitä partaa pari kuukautta, karva kerrallaan, kertoo Haglund.
Arvokasta partaa vaalittiin kuvauksissa huolella, sillä se ei saanut kastua eikä tahriintua. Kun loppukohtauksissa partaan tulee myös verta, pidettiin huolta, että nämä kohtaukset kuvataan viimeiseksi.
Jonkin verran parta vaati kärsivällisyyttä myös pääosanesittäjältä, sillä sen kiinnitys kesti puolestatoista kahteen tuntia – eli partapäivinä Tuomikon piti herätä aamuneljältä kuvauksiin.
Mukana myös Tommi Korpela
Varsinaisesti Poissa-elokuvan kuvaukset päättyivät vuonna 2016, mutta jonkin verran kuvattiin lisää vielä leikkausvaiheessakin, kun Haglund huomasi, että jotakin puuttuu.
– Olin jo ilmoittanut työryhmälle, että kuvaukset oli nyt sitten tässä, mutta…
– Parikin kertaa olit jo ilmoittanut, huomauttaa Tuomikko väliin.
– ….sitten huomasin Avi Heikkisen kanssa, että päähenkilön ajatuksia olisi hyvä avata enemmän elokuvan alkupuolella. Sitä varten loimme päähenkilölle kollegan, jota esittämään pyysin Tommi Korpelaa.
Tommi Korpelan lisäksi elokuvassa vilahtaa pienissä osissa muutamia muita tunnettuja nimiä, kuten näyttelijä Minka Kuustonen ja toimittaja Ina Mikkola. Kuvaajinakin näkyy joitakin tuttuja nimiä. Elokuvan pääkuvaaja on Markus Tynskä (s. 1981), mutta kuvamateriaalia saatu lukuisilta eri ihmisiltä, mm. Kambodžassa käyneeltä ohjaaja Johanna Vuoksenmaalta.
Kuvamateriaalia on siis myös tilanteista, joissa pääosaesittäjä ei ole itse paikalla. Toisaalta pääosanesittäjä toimi myös itse välillä kuvaajana, muun muassa omalla matkallaan Yhdysvalloissa. Tuomikko ajoi ystävänsä kanssa Route 66 -reittiä, kun välillä piti pysähtyä kuvaamaan kohtauksia elokuvaan.
– Niihin meni oikeastaan aika paljon aikaa. Onneksi kaverilla on lehmän hermot. Hän toimi myös kamera-assistenttina, kertoo Tuomikko.
Pääosa kuvauksista tehtiin Suomessa, pääkaupunkiseudulla, sillä elokuvan tekijät asuvat Helsingin alueella.
Kosken perheen fiktiivinen kotikunta on kuitenkin Kitee. Kaikista maailman paikoista juuri Kitee valikoitui perheen asuinpaikaksi, koska paikkakunta on käsikirjoittaja Avi Heikkiselle tuttu. Kiteellä sijaitsee myös liimatehdas, jota pidettiin elokuvan teemaan sopivana päähenkilön työpaikkana.
Ulkomaisista kuvauspaikoista tärkein oli Teneriffa, jonne matkustettiin viiden hengen kuvausryhmän kanssa.
– Teneriffalta löytyy monenlaista maisemaa, jos vaivautuu vähän uima-allasta pitemmälle, sanoo Haglund. – Siellähän on tuliperäistä maastoa. Ja myös elokuvan golf-kenttäkohtaukset kuvattiin siellä.
Ja sitten on pakko kysyä vielä: miksi? Kun kerran rahaa ei liiemmin ollut, niin oliko teleportaatiosiirtymiä pakko tehdä ulkomaita myöten? Eikö kotimaa riittänyt?
– Hmm, hyvä kysymys. No, tavallaan se konkretisoi elokuvan teeman. Päähenkilöllä on tarve saada omaa aikaa. Ja kun tämä siirtyminen tapahtuu mihin vain maailmassa, niin tämä tarve korostuu, sanoo ohjaaja Haglund.
Jälkityöt Tampereella
Poissa-elokuvan jälkityöt vaativat vielä oman aikansa. Niitä tehtiin Tampereella Mediapoliksessa Tampereen ammattikorkeakoulun tiloissa. Myös Haglund itse on valmistunut TAMK:ista vuonna 2009.
Elokuvan levittäjäksi saatiin Black Lion Pictures. Nyt elokuvaa on esitetty muutamilla festivaaleilla. Maailmanensi-ilta oli Sodankylän elokuvajuhlilla viime kesänä, mutta nyt ollaan laajemman yleisön ensi-iltavaiheessa, yhdeksän vuoden jälkeen.
Vaikka elokuvatyö useinkin vaatii useiden vuosien sitoutumista, Haglundin porukan sitoutuminen ja sitkeys Poissa-elokuvan tekemisessä on hyvinkin kunnioitettavaa.
Arttu Haglund itse selittää kovaa tahtoaan saada elokuva valmiiksi sillä, että hänellä on ollut halu tehdä poikkeuksellista kotimaista elokuvaa. Sellaista elokuvaa, joka ei ole sidottu realistiseen kerrontaan.
– Suomalaisessa elokuvassa ei yleensä tehdä tällaista. Se, että pääsee tekemään jotakin uutta tässä maassa – se on ollut itselle tärkeää.
Poissa-elokuvaa esitetään Tampereella Arthouse Cinema Niagarassa ja Finnkinon teattereissa 29.11.2019 alkaen.