Kuva: Eija Niskanen
MUSIIKKI | Korealaisen popin tärkein palkintogaala MAMA Awards levittäytyi tänä vuonna Japaniin ja Kaliforniaan. Paikalla oli Kulttuuritoimituksen Eija Niskanen.
”Jonkun suomalaisen striimausalustankin kannattaisin harkita MAMA-show’n näyttämistä kanavillaan.”
Eija Niskanen, teksti ja kuvat
Yksi korealaisen populaarimusiikin eli K-popin suosion merkki on erilaiset palkintoseremoniat, joita piisaa näin vuodenvaihteessa. Tapahtumista tunnetuin on MAMA Awards eli Mnet Asian Music Awards, joka levittäytyi tänä vuonna Japaniin ja Kaliforniaan.
Änkesin itseni ensimmäiseen Japanissa järjestettyyn palkintogaalapäivään (22.11.2024) Osakassa Kyocera Domella. Sinne saa musiikkitapahtumiin tungettua 55 000 katsojaa. Tapahtuma oli loppuunmyyty.
Seuraavana päivänä tapahtuma jatkui samassa paikassa ja samaan aikaan järjestettiin Los Angelesissa kolmas gaalapäivä.
* *
Tässä kohtaa hoksaavainen lukija kysäisee, että miksi korealaisen musiikin palkintogaalaa järjestetään Japanissa tai Yhdysvalloissa. Syitä on muutama.
MAMA Awards -tapahtumaa järjestää CJ ENM, sama mediakonglomeraatti, joka pukkasi valkokankaille Oscar-palkinnoille yltäneen Parasite-elokuvan. Yrityksellä on tytäryhtiöitä eri maissa. Ennen pandemiaa MAMA järjestettiin Hongkongissa, missä CJ ENM:llä on tytäryhtiö. Samaten yhtiöllä on liiketoimintaa Japanissa. Hongkongin kimaltavan maineen rapistuttua viime vuosina manner-Kiinan politiikan takia siirrettiin tapahtuma Japaniin.
Toisekseen Etelä-Koreassa ei ole montakaan gaalan tarpeisiin riittävän suurta tapahtumapaikkaa, kun Japanissa jättiareenoita on useampiakin. Lisäksi K-popin kansainvälisen suosion vain kasvaessa gaala toimii myös markkinointitapahtumana. Ja onhan Japani K-popin taloudellisesti merkittävin ulkomainen markkina-alue.
* *
Fans’ Choice -palkinnot perustuvat pitkälti yleisöäänestykseen, joka hoitui CJ:n MNET+-sovelluksen kautta. Näille palkinnoille yltävät artistit, joiden fanikunta on tarpeeksi laaja ja innokas äänestämäänä suosikkiaan vaikka joka päivä. Muiden palkintojen kohdalla vaikuttaa artistin tai kappaleen menestyminen listoilla.
Eniten palkintoja voitti Aespa-yhtye, ja onhan sen joka paikassa soiva Supernova-hitti todella vetävä.
Palkintoja ramppasi lavalla jakamassa lauma tunnettuja korealaisia näyttelijöitä, etenkin K-draaman puolelta. Teemana oli ”Big Blur: What is Real”, joka ennustanee yhä virtuaalisemmaksi muuttuvaa todellisuuttamme, ellei peräti tekoälyn tunkeutumista populaarimusiikkiin.
Teeman mukaisesti lavalla oli pari robottia, jotka reagoivat esiintyjien liikkeisiin. Tapahtuma käynnistyi K-pop-ryhmä Tomorrow X Togetherin jäsenen Yeonjunin soolobiisillä GGUM, jota ovat olleet tekemässä suomalaiset Teemu Brunila (The Crash) ja Jurek Reunamäki.
* *
Jokainen lavalla nähty K-popryhmä esitti vuoden hiteistään medleyn, sikermän, johon kuului näyttävä tanssiosio. Mielenkiintoisin ohjelmanumero oli perinteinen ja aina odotettu K-pop-ryhmien yhteisesitys, jossa nähtiin tänä vuonna kolmen poikabändin soittotaitoisista jäsenistä koottu rockbändi TOENZE. Kokoonpano muodostui Enhypenin, Zerobaseonen ja Tomorrow X Togetherin jäsenistä, jotka esittivät Panicin kappaleen ”Left Hander”.
Illan pareista odotetuin ja seuratuin oli Bruno Mars ja BLACKPINK-yhtyeen jäsen Rosé, joiden yhteisbiisi APT on keikkunut eri maiden soitetuimpien kappaleiden listoilla.
Kaksikko sai odotetusti kansainvälisesti menestyneelle artistille myönnettävän Ponta Pass Global Favorite Artist -palkinnon, mutta biisin esitys jätti monet, myös allekirjoittaneen hämilleen. Piippuhyllypaikaltani en nähnyt pariskuntaa lavalla, mutta isolla videoskriinillä he näkyivät. Esiintyivätkö he jollain sivulavalla, vai oliko esitys nauhoitettu ennakkoon? Sitä kyseli useampi somessa esityksen jälkeen.
Valotikkuja heilutellessa ilta sujui rivakasti, vaikka vauhti välillä hidastuikin mainostaukojen takia. Jonkun suomalaisen striimausalustankin kannattaisin harkita MAMA-show’n näyttämistä kanavillaan.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Luukku 12: Ei metso, ei joutsen eikä pääskynen vaan…
JOULUKALENTERI | Ennen joulua Matti Kuusela ja valokuvaaja Onni Rantanen esittelevät Kulttuuritoimituksen lukijoille 24 siipiveikkoa ja sirkuttajaa.
Fyysistä komediaa ja absurdia draamaa – arviossa Tanssiteatteri Hurjaruuthin Talvisirkus Fantasia
SIRKUS | Tanssiteatteri Hurjaruuthin 30-vuotisjuhlavuottaan viettävän talvisirkuksen uusi esitys on hauska, valloittava ja visuaalisesti ihastuttava.
Tarinoista, joita kerromme – arviossa Margaret Atwoodin Vanhaa rakkautta
KIRJAT | Atwoodin tuorein kokoelma sisältää vanhenemisen, menetyksen ja surun tarkastelua, mutta myös scifihupailua ja tarinoiden kertomisen merkityksen pohdiskelua.
Löytöretki eurooppalaisen taloushistorian tuntemattomaan – arviossa Markku Kuisman Kansallinen voitto ja kapitalismin henki
KIRJAT | Markku Kuisman tavaramerkki on aina ollut sujuva ja lukijaystävällinen kerronta. Eikä hän siinä petä nytkään.