Kuvat: Mikael Leppäniemi
ARVOSTELU | Metroporis – huumaavan 20-luvun iltamat poikkeaa tavanomaisesta teatterista ja tarjoaa korona-aikana harvinaisia työtilaisuuksia myös sirkustaitelijoille.
”Ilta osoittaa, että toden totta paljon on pysynyt samana; muun muassa kiinnostus paljaaseen pintaan, alkoholiin ja toisen ahdingolle nauramiseen.”
ARVOSTELU
Rakastajat-teatteri: Metroporis – huumaavan 20-luvun iltamat
- Ohjaus ja konsepti: Meri-Maija Näykki
- Ensi-ilta: 24.9.2020. Esityskalenteriin tästä.
Rakastajat-teatteri tekee Porissa jälleen uutta. Metroporis – huumaavan 20-luvun iltamat tuo yhteen teatterin, komedian, sirkustaiteen ja burleskin varieteeksi, jollaista on harvoin tarjolla suomalaisilla teatterilavoilla. Näyttämötila on pieni, mutta siitä huolimatta katsojalle tarjotaan niin taitavaa akrobatiaa kuin jonglööraustakin. Mukana on Rakastajien oman väen lisäksi sirkustaiteilijoita kansainvälisiltä areenoilta.
”Tavoitteemme on ollut myös työllistää suomalaisia sirkustaiteilijoita. Euroopassa he usein elättävät itseään varietee-esityksissä, mutta koronan takia tilanne on muuttunut. Suomessa tällaista varieteeperinnettä ei puolestaan ole. Tämä esitys on uudenlaista tekemistä koko Suomessa”, kertoo Rakastajat-teatterin johtaja Angelika Meusel.
“Nykysirkus on teatteria huomattavasti nuorempi esittävän taiteen muoto, kun taas teatterilla on olemassa vahvat rakenteet ja perinteet. Tästä syystä nykysirkusta näkee esitettävän Suomessa teatteriin verrattuna vähän ja sirkus on usein alisteisessa suhteessa teatteriin, ikään kuin ripustettu koristeeksi teatterin päälle. Suomalainen nykysirkusosaaminen on maailmalla erittäin tunnettua, mutta suomalainen yleisö tuntee sirkustaidetta huonosti”, sanoo ohjaaja Meri-Maija Näykki.
Näykki on Suomen ensimmäinen sirkustaiteen maisteri ja hänellä on myös teatterialan koulutus. Hänen pyrkimyksensä on saattaa teatteri ja sirkus lähemmäs toisiaan ja saada ne ymmärtämään toisiaan paremmin. Hänestä on tärkeää, että taiteilija saa itse päättää omista rajoistaan; miten pitkälle mennä mahdollisesti vaarallisissa tempuissa tai seksikkäissä numeroissa. Ja näin on Metroporiksessa tehty; silti kaikenlaisia sirkushuveja on riittämiin.
Suomalaisia sirkustaiteilijoita on maailmalla monia. Muun muassa tamperelaisesta Sorin Sirkuksesta on ponnistanut maailmalle lisäoppiin ja sirkuksen ammattilaisiksi useampi taitelija. Yksi heistä on ilma-akrobaatti ja illusionisti Kerttu Pussinen. Tässä esityksessä hän pääsee ensimmäistä kertaa uransa aikana myös kokeilemaan näyttelijän työtä ja selviytyy siitä mainiosti. Huikeimmat aplodit hän saa kuitenkin omassa lajissaan, ilmassa leijuen.
Pussisen aviomies Adam O’Connor on näytöksen australialaisvahvistus, jonglööri ja sirkustaitelija, nykyään tamperelainen. Suomen Chaplinina O’Connor askeltaa menemään niin ikään eri rooleissa ja sopii niihin kaikkiin hyvin.
Notkeusakrobaatti Ramona Renvall on hyvinkääläisen Haka-sirkuksen kasvatti ja opiskellut sirkusalaa sekä Turun ammattikorkeakoulun Taideakatemiassa että kahdessa kiinalaisessa alan oppilaitoksessa. Eniten hän on työskennellyt ja asunut Lontoossa. Metroporiksessa hän on tulevaisuuden ja teknologian tuote, sirkusrobotti, joka tuntuu olevan uskomattoman taipuisa joka suuntaan.
Metroporiksen aikakoneessa hypitään 1920-luvun ja meidän 2020-lukumme välillä. ”Täällä menneisyys ja tulevaisuus kohtaavat ja nykyaika muistuttaa taas menneestä”. Ilta osoittaakin, että toden totta paljon on pysynyt samana; muun muassa kiinnostus paljaaseen pintaan, alkoholiin ja toisen ahdingolle nauramiseen.
Työryhmä on tehnyt Metroporista ilman tarkkoja raameja ja yhdessä luoden. Alussa oli vain kohtausluettelo, ei valmista käsikirjoitusta. Tämä on varmasti hitsannut näyttelijät yhteen, mutta paikoitellen käsikirjoitus on myös hieman epätasainen. Taitoa ja osaamista olisi enemmän kuin mihin teksti antaa eväitä.
Roolihahmoja on sekä sadan vuoden takaa että nykypäivästä. Illan aikana selviää myös, mistä esityksen nimi tulee. Seremoniamestari, muusikko-näyttelijä Juho Keränen, pitää lankoja onnistuneesti käsissään. Ilman häntä Metroporis olisi huomattavasti sekavampi ja köyhempi.
Ensi-illassa ryhmä vaikutti pääsevän vauhtiin vasta loppua kohti, vaikka ilmassa oli alusta asti lupauksia huikeasta kokemuksesta. Ehkä kyse oli hitaasta lämpenemisestä ja ensi-illan jännityksestä. Väliaikoja on poikkeuksellisesti kaksi, jotta yleisö voi varieteen perinteen mukaisesti käydä ostamassa itselleen jopa humalluttavia juomia. Väliajalla vieraat saattoivat myös tutustua VR (virtual reality) -sirkukseen ja menneen ajan keinoihin tirkistellä toiseen todellisuuteen.
Metroporis – huumaavan 20-luvun iltamat on virkistävä poikkeus teatteritarjonnassa. Sata vuotta sitten ihmisiä kurittivat sodan traumat ja köyhyys, me olemme tässä ajassa muun muassa koronan ja sen aiheuttaman taantuman pinteessä. Hetken huili sopii hyvin – turvavälein tietenkin.
Leena Reikko
Metroporis – huumaavan 20-luvun iltamat
- Ohjaus ja konsepti: Meri-Maija Näykki
- Esiintyjät: Juho Keränen, teatteritaiteilija
- Angelika Meusel, teatteritaiteilija
- Adam O’Connor-McMahon, sirkustaiteilija
- Kerttu Pussinen, sirkustaiteilija
- Ramona Reinvall, sirkustaiteilija
- Henri Välikangas, teatteritaiteilija
- Sami Rosnell, muusikko
- Valosuunnittelu: Teemu Nurmelin
- Pukusuunnittelu: Ronja Aalto
- Nuanc3d VR-sirkus: Agit-Cirk & Deliacode Oy
- Ensi-ilta: 24.9.2020 Porin Rakastajat-teatterissa. Esityskalenteriin tästä.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Surulla on rautaiset kädet, mutta kaipauksella lempeä katse – arviossa Mikkelin teatterin Äitiä ikävä
TEATTERI | Mikkelin teatterin Äitiä ikävä luo oman, tyylikkään ehjän maailmansa kertoessaan yhden perheen kohtalon.
Nukkekodin modernisoitu versio on viihdyttävä mutta syvällinen – arviossa Nokian Etunäyttämön ensi-ilta
TEATTERI | Henrik Ibsenin näytelmän uusi sovitus on kekseliäs, humoristinen, dramaattinen ja energinen kokonaisuus.