Kuvat: Jussi Säilä
TANSSI | Rajaniemi Collectiven maailmanlopun dystopiaa vuonna 2224 heijasteleva tanssiteatteriteos on rakennettu tekoälyä hyödyntäen.
”He eivät enää kohdanneet toisiaan katsellaan, koska se olisi kertonut heikkoudesta.”
Pidän tanssista ja olen utelias tekoälyn suhteen. Näistä lähtökohdista istuin lauantaina katsomoon seuraamaan Homeweaves – Rituals of the Future -tanssiteatteriteosta Tampereen Teatterimontussa. Esityksen takana ovat Rajaniemi Collective ja Pirkanmaan Tanssin Keskus.
Ennakkotietona tiesin, että tekoälyä on käytetty kokonaisuuden rakentamisessa, mutta en tiennyt miten. Halusin ensin kokea ja vasta sitten selvittää, miten tekoälyä oli käytetty.
Tummansävyisen näyttämön takakulmalla olevasta aukosta nousivat yksi kerrallaan kolme tanssijaa ja täyttivät näyttämön koreografi-tanssitaiteilija Niina Rajaniemen hahmottamalla liikekielellä. Hän on yksi tanssijoista, kaksi muuta ovat Iisa Saarenpää ja Patrik Riipinen.
Esityksen myötä alussa kunkin tanssijan otsalla heiluvat kupariketjut siirtyivät ranteisiin ja niiden iskeytyessä lattiaan luotiin yksi moninaisen äänimaailman elementeistä. Maailmanlopun dystopiaa vuonna 2224 heijastelevassa teoksessa tanssijat rikastuttivat äänien kirjoa myös puhumalla monotonisesti lattialla maaten näyttämön lattialla olevaan mikrofoniin.
”He eivät enää kohdanneet toisiaan katsellaan, koska se olisi kertonut heikkoudesta”, jäi mieleen yksitoikkoisesti ja metallisesti lausutuista tummasävyisistä suomen- ja englanninkielisistä lauseista. Hieman kliseisiä, ajattelin.
Monien ilmaisulajien yhdistäminen toimi esityksessä sinänsä hyvin. Koreografi ja ohjaaja Niina Rajaniemi kertoo teoksesta ja sen tavoitteista näin: ”Uuden sukupolven tanssiteatteri merkitsee minulle tanssiteatterigenren uudistamista 2000-luvulla. Esittävän taiteen näkökulmasta haluan luoda uusia esittämisen tapoja ja keinoja erilaisten taidemuotojen välille limittäen ne yhdeksi kantaaottavaksi kokonaisuudeksi. Käytän metodeita tanssin, näyttelijäntaiteen ja performanssin välimaastoista ammentaen omasta sukupolvikokemuksesta teemoja tähän hetkeen. Uudistusta ajaa feministisin ottein rohkeus, uskaliaisuus ja kapina.”
Homeweaves – Rituals of the Future on dystopia, jossa ihmisenjälkeiset olennot kulkevat aavikolla ajassa, omissa rutiineissaan ja rituaaleissaan. Suurimman osan ajasta tanssijoiden mukanaan kantamat kupariketjut vahvistavat vankeuden tuntua, vain hetkittäin niiden kilinä pitää sisällään edes pientä keveyttä. Esityksessä lentelee myös keltaisia muovituoleja ja vaatteet vaihtuvat tummista kultakimalteisiin. Tanssin kielestä löytyy nykytanssia, improvisaatiota ja mimiikkaa.
Homeweaves – Rituals of the Future haluaa ottaa kantaa vallalla oleviin keskusteluihin tekoälystä, tulevaisuuden kuvasta sekä taiteen merkityksellisyydestä. En tiedä johtuuko se siitä, että tekoälyllä on pakottava tarve olla optimisti, mutta esityksen mustanpuhuva dystopia ei onnistunut vetämään mielialaani synkkyyteen. Rajaniemi kertoi Aamulehden haastattelussa (22.4.2024), miten hänen pyytäessä ChatGPT-tekoälyltä synkempää tekstiä, tämä alkoi ohjeistaa, ettei siihen suuntaan kannata oikeassa elämässä lähteä. Ehkä tekoälyn nihkeyden vuoksi dystopia ei ollut uskottava.
Entä miten muuten tekoäly osallistui teokseen? Nyt tiedän, että sitä hyödynnettiin käsikirjoituksen tekemisessä, teoksessa kuultavassa tekstisisällössä, lavasteissa ja esiintymisasuissa. Kliseisiksi kokemani tekstit olivat siis ChatGPT:n tuottamia. Koreografia lienee esityksen ainoa elementti, joka on täysin ihmisen käsialaa.
Tanssiteatteria tekevän Rajaniemi Collectiven vuonna 2017 perustanut Niina Rajaniemi on käyttänyt teoksessa ChatGPT:tä käsikirjoituksen tekemiseen jumppaamalla aihetta kuin kollegan kanssa keskustellen. Tekoälyn ehdotukset eivät sellaisenaan siirtyneet teokseen, vaan vasta vuoropuhelun ja lopulta Rajaniemen valintojen kautta.
Rajaniemi on luonut tekoälyn kanssa kiinnostavan esityksen, jonka jännite pysyi yllä alusta loppuun. Ensi-illan yleisö sen sijaan ei intoutunut voimallisiin aplodeihin esityksen jälkeen. ”Not my piece of cake” , totesi myös satunnainen katsoja, jonka kantaa kysyin astuessamme ulos teatterin ovesta.
Marja Heinonen
Homeweaves – Rituals of the Future Tampereen Teatterimontussa (Kalevantie 4 D). Viimeinen esitys 29.4.2024 klo 19. Lisätietoa täältä.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
KÖTT-kollektiivin Harp on hersyvä yhdistelmä runoutta, tanssia ja musiikkia sekä nykyesityksen vallattomuutta
TANSSI | Kulttuurihistorian naishahmoista innoittunut Harp liukuu ketterästi hahmosta, kielestä ja maailmasta toiseen.
Duettoteos inhimillisyydestä, ennakkoluuloista ja erilaisuudesta – arviossa Tanssiteatteri MD:n Aliveness
TANSSI | Tanssiteatteri MD:n sivuilla kuvaillaan, että Mari Rosendahlin nykytanssiteos Aliveness kahdelle tanssijalle ”hengittää, hengästyy ja hahmottaa itseään aina uudelleen”.
Kissat kirmailevat minigolfradalla – Pontus Pettersonin Pancor Poetics Taidehallissa
KUVATAIDE | Ruotsalaiskoreografi Pontus Pettersson loi Helsingin Taidehalliin vuorovaikutteisin kissainstallaation.
Sanattoman viestinnän taiturit Tampereen Teatterin Frenckell-näyttämöllä – arviossa Etsivät
SIRKUS | Etsivät on täynnä mykkäfilmikomedioiden ja klassisten piirrettyjen filmien slapstickia, jonka Marc Gassot ja Kalle Lehto saavat hurmaavasti elämään näyttämöllä.