Sirkusarvostelu: Ruotsalaisen Cirkus Cirkörin Helsingissä vieraillut Bloom on lämminhenkinen ja näppärä kiertueteos, jonka dramaturginen rakenne ja musiikki ontuvat.

Cirkus Cirkörin Bloom Helsingin Aleksanterin teatterissa 24.1.2020.

Ruotsalaisen Cirkus Cirkörin Bloom on täydellinen kiertueteos. Alkuasetelma tuo mieleen muuttokuorman. Emäntä seisoo kuorman päällä kukkaruukku käsissään. Hevosen sijaan tätä kuormaa vetää mies hampaillaan.

Sirkusartistit roudaavat, rakentavat ja purkavat tarvittavaa sirkusvälineistöä niin, ettei esiintyminen vaadi erityisempiä ripustuksia etukäteen. Se helpottaa keikkailua. Tarvitaan lähinnä vain vapaata tilaa – ja korkeutta. Kuorma siis mukaan ja matkaan!

Vipulaudan ja kireän nuoran lisäksi näppärästi ihmisvoimalla rakentuva jättimäinen kolmijalka mahdollistaa ilmanumerot. Sofia Mendez pääsee kieppumaan köydellä hurmaavasti pariin kertaan ja saadaanpa rakennelman varaan loihdittua eräänlainen trapetsikin. Kaikkea toimintaa sitoo ryhmän akrobaattiset taidot.

* *

Viiden sirkustaiteilijan ryhmä on sympaattinen. Heistä haluaa pitää, vaikka itse teos ei jaksakaan innostaa täysillä mukaansa. Ammattilaisilla on osaamista ja kehonhallinta kohdallaan. Silti turhan usein temppu ei täysin onnistukaan. Pienet virheet peitellään ja ohitetaan lempeästi, ehkä kukaan ei huomannutkaan?

Vipulaudalla aloitetaan ja vipulautaan lopetetaan. Felix Greifin ja erityisesti Philomène Perrenoudin kierrevoltit lentävät varmasti ja ilmavasti. Bloomin ongelma ei ole niinkään sirkusteknisissä tempuissa, onnistuvat ne tai eivät, vaan teoksen dramaturgisessa rakenteessa, numeroiden samankaltaisessa tempossa sekä musiikissa.

Bloom ei tunnu pääsevän vauhtiin.

Rauhallisen ja hitaan numeron jälkeen tulee vielä hidastetumpi numero. Välineitä täytyy rakentaa, mutta siihen menee aikaa, eikä se lopulta ole kovinkaan mielenkiintoista. Klassinen musiikki tukee välillä toimintaa mukavasti, mutta valitut kappaleet, niiden katkaiseminen ja perusteettomat hiljaisuudet eivät luo äänimaailmasta yhtenäistä ja soljuvaa kokonaisuutta.

Eniten jään kaipaamaan sitä mainostettua kukkaloistoa. Sillä kun olisi voinut ilotella paljon enemmänkin. Näyttämön kulmissa nuupahtavat tekokukat, puseron printit tai patjan kukkakuviot ovat pikemminkin päälleliimattua rekvisiittaa. Kasvu, kukoistus ja erilaisuuden rikkaus teoksen teemoina jäävät kysymysmerkeiksi.

Lämminhenkisyys, vilpittömyys ja tahto viedä sirkusta eteenpäin, vaikka hampailla vetäen, tulevat sen sijaan selviksi.

Merja Koskiniemi

Cirkus Cirkör: Bloom

Ohjaus, konsepti, lavastus ja äänisuunnittelu Julien Auger
Ohjaus, konsepti, lavastus ja puvustus Sade Kamppila
Lavalla Erik Glas, Elisabeth Künkele, Felix Greif, Philomène Perrenoud & Sofia Mendez
Valosuunnittelu Carlos Ferrer

Esityksiä Aleksanterin Teatterissa vielä 25.1.2010 klo 14 ja 19 sekä 26.1.2020 klo 16.