Suomalais-argentiinalaisena yhteistyönä syntyneellä Tähdet meren yllä -albumilla loistaa uusin tango nuevo

03.06.2019

Levyarvio: Matti Laukkanen, Martín Alvarado ja Nuevo Quinteto Otra Vez tarjoilevat levyllään uusia ulottuvuuksia saaneita vanhoja tangoja. Alvaradon ääni hehkuu ja Laukkasen kiehtovat sovitukset ovat runsaita ja kekseliäitä, mutta johdonmukaisia ja viimeisteltyjä. 

Martín Alvaradon ja Matti Laukkasen yhteistyö argentiinalaisen tangon, tango nuevon ja suomalaisen tangon yhteenpunomiseksi on kestänyt jo toistakymmentä vuotta. Maaliskuussa 2019 julkaistulla Alvaradon ja Nuevo Quinteto Otra Vezin Estrellas sobre el mar -albumilla kuullaan Laukkasen sovituksia 1940-luvulla sävelletyistä tangoklassikoista. Mukana on myös kaksi Unto Monosen tangoa sekä kaksi uutta kappaletta.

Nuevo Quinteto Otra Vez perustettiin vuonna 2016 jatkamaan vuosina 1999–2012 soittaneen, Argentiinassakin tango nuevollaan suosiota saavuttaneen Quinteto ¡Otra Vez!:in toimintaa. NQOV:n jäsenistä alkuperäisessä ¡Otra Vez!:issa soittivat Laukkasen lisäksi Antti Heerman ja Henrik Sandås. Petri Mäkiharju ja Jere Haakana ovat tulleet mukaan uuden kvintetin riveihin.

Yli 40 kansainvälistä kiertuetta tehnyt Alvarado on maailmalla ja kotimaassaan arvostettu taiteilija ja nykytangon tulkki. Hänen kaunisvärisessä, persoonallisessa ja puhtaasti soivassa äänessään on ilmaisuvoimaa, notkeutta ja herkkyyttä.

Albumin nimikappaleessa Tähdet meren yllä Alvaradon lyyristä ja hellää laulua tukee bandoneonin pehmeistä sävyistä vähitellen kasvava lataus. Heermanin viulu soi etäisenä ja kirkkaana kuin valonsäde, ja piano etenee jazzista ammentavin soinnuin. Espanjan ja suomen kielen vaihtelua käytetään musiikillisen elementin tapaan. Fuímos puolestaan esittelee kuulaan soitinosuuden säestyksellä Alvaradon äänen ilmaisuasteikon ulottuvuuksia hunajaisista ja lämpimistä sävyistä intohimoisisiin ja uljaisiin.

Pohjoista ja eteläistä tangoa

Laukkasen sävellys Por supuesto toimii ikään kuin välittäjänä tangokulttuurien ja aikakausien välillä.  Erityisen kauniita osuuksia saa laulaakseen Heermanin viulu, jonka vangitseva sointi on yksi kauneimmista. Mäkiharju puolestaan osoittaa kappaleen käänteissä, että kontrabassokin voi soida perhosenkeveästi. Myös Haakanan kitarismin vivahteikkuus pääsee Por supuestossa hyvin esille.

Unto Monosen Satumaata Laukkanen on käsitellyt lähtökohtana ja aineksena muun muassa Alvaradon ja ¡Otra Vez!:in vuonna 2008 ilmestyneellä Tango norte, tango sur -albumilla kappaleessa Sattumaako. Uudella albumilla Satumaa alkaa miltei hartaasti ja aika perinteisesti, taustan modernihkojen sointukulkujen kannattelemana. Haakanan kitara muistelee hetken mandoliinia ja lähtee sitten seikkailemaan omille teilleen komeassa ja unenomaiseksikin kehittyvässä soolossa. Modernistinen, improvisatorinen ja nerokas välike jännittävine sointi- ja soittotyylikeinoineen vie kuulijan matkalle Satumaahan – tai ainakin ihan muualle kuin todellisuuteen.

Laukkasen sovituksia leimaa syvä perehtyneisyys tangon traditioihin, draamallinen vahvuus ja kekseliäisyys. Ylenpalttisuus on niille tyypillistä, mutta sen vastapainoksi hän tarjoilee harkittuja yksityiskohtia ja leikillisyyttäkin. Runsaudesta huolimatta kappaleet etenevät johdonmukaisesti ja viimeistellysti.

Laukkanen tuntee yhtyeensä soitinten ja soittajien ominaisuudet ja hyödyntää niitä rohkeasti, mutta käyttää myös tangon perinteisiä tehokeinoja. Soolot ovat taituruutta vaativia, sointu- ja rytmikudokset monisyisiä, ja pianon rooli on merkityksellinen.

Instrumentaaliosuudet eivät jää säestyksiksi, vaan ne kuljettavat kappaleita eteenpäin yhdessä laulajan kanssa, tasaveroisina.

Kikka Holmberg

Martín Alvarado & Nuevo Quinteto Otra Vez: Tähdet meren yllä

Julkaistu maaliskuussa 2019.

Kokoonpano:

  • Martín Alvarado, laulu
  • Antti Heerman, viulu
  • Henrik Sandås, bandoneon
  • Jere Haakana, sähkökitara
  • Matti Laukkanen, piano, sävellys ja sovitukset
  • Petri Mäkiharju, kontrabasso