Miksi korjata sellaista, mikä ei ole rikki? Arviossa Dub Vallilan Katakom Beat

12.06.2022
levoton tuhkimo by hanna maria gronlund kulttuuritoimitus INSTA

Kuvat: Dub Vallila / Helmi Levyt

LEVYT | Vallila Dub modernisoi perinteistä dub-soundia tuoden mukaan elektrovaikutteita sekä pohjoismaista melankoliaa.

”Kaikua on Katakom Beatilla tarpeeksi ja bassot ovat asiaankuuluvan muhevia.”

ARVOSTELU

4 out of 5 stars

Vallila Dub: Katakom Beat

  • Helmi Levyt, 2022.
  • Kuuntele: Spotify.

Suomalaisia vanhan koulukunnan dub-julkaisuja ei ole ruuhkaksi asti. Tyhjiötä paikkaamaan rientää Dub Vallila, jonka nokkelasti nimetty Katakom Beat on riemastuttavimpia kotimaisia reggae-johdannaisia levyjä miesmuistiin.

Levyn ytimessä on Augustus Pablon, Scientistin, King Tubbyn ja Lee Perryn pionerisoima juureva ja kaikuisa dub, mutta pieniä päivityksiäkin vuosikymmeniä vanhaan konseptiin on tehty. Levyn läpi kulkevien kevyiden elektrovaikutteiden ohella Dub Ceremony -kappaleella kuullaan Agents-henkistä rautalankakitaraa, ja ylipäätään sävellyksissä iloiseen jamaikalaiseen pohjavireeseen sekoittuu pohjoismaista melankoliaa.

Kevyt modernisointi on toki perusteltua, mutta samalla sointia on ehkä paikoin viety liian kliiniseen suuntaan: dubiin kuuluu tietty likaisuus ja tunkkaisuus. Kaikua on Katakom Beatilla kuitenkin tarpeeksi ja bassot ovat asiaankuuluvan muhevia. Dub Mystiquella kuulas huilu soi kuin Miles Davisin He Loved Him Madlylla ikään.

Kaikkiaan Dub Vallila on onnistunut luomaan 32-minuuttisen tutkielman dubin parhaista puolista sopivan persoonallisella mutta silti perinnetietoisella otteella. Joku voisi moittia Katakom Beatia monotonisuudesta, mutta siinä tapauksessa tämä joku olisi ymmärtänyt koko dubin idean täydellisen väärin. Miksi korjata sellaista, mikä ei ole rikki?

Arttu Rantakärkkä

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua