Kie von Hertzen astui esiin veljesrivistöstä kitarasoolon ajaksi. Kuva: Tommi Liljedahl
KONSERTTI | Vierailijat värittivät Von Hertzen Brothersin ”Red Alert in the Blue Forest” -kiertueen Tampereen iltaa.
Von Hertzen Brothers Tampereen Olympiassa 8.4.2022.
Von Hertzen Brothersin maaliskuussa julkaistu Red Alert in the Blue Forest -albumi on sekä määrällä että laadulla mitattuna sulattelua vaativa runsaudensarvi. ”Miten bändi aikoo toteuttaa nämä uudet biisinsä livenä”, ihmetteli albumia Soundissa kehunut Marko Säynekoski.
Tamperelaisten ei tarvinnut sitä pohtia Olympiassa, johon julkaisukiertue poikkesi perjantaina. Kun vaihdettiin hippivaihteelle, Markus Pajakkala puhalteli pilleineen keijupölyä. Kun uutuuslevyltä rockhistoriaan jäävä teos All of a Sudden, You’re Gone lähti kasvamaan finaaliinsa, Utopianistin multi-instrumentalisti töräytti puhaltimillaan sykähdyttävän fanfaarin. Jouhikon raastavalla möyrinnällä ja vaikerruksella maustettu The Promise marssitti lavalle niistä studiossakin vastanneen Pekko Käpin.
Veljesbändin uskaltaa päästää maailmalle esittelemään uutuuttaan ilman vierailijoitakin, sillä Von Hertzen Brothersin tenho rakennetaan melodioilla ja lauluharmonioilla. Keulahahmona heiluva Mikko von Hertzen ei välttämättä kääntäisi ensimmäisenä tuoleja telkkarin laulukilpailussa, vaan kitaristi- ja basistiveljien sielukas soundi saattaisi herättää mielenkiinnon nopeammin.
Mikko von Hertzen ei ole vahvimmillaan matalalta hyräillen lähtevissä biiseissä, mutta sekä laulaja että bändi syttyvät lietsoessaan itseään korkeuksiin ja niiden yli. Moni Von Hertzen Brothers -biisi tarjoaisi tilaisuuden paisutteluun, mutta bändi pitäytyy varsin tiukasti levytetyssä sapluunassa. Se on kuuntelijaystävällistä, kun massiivisimmat maalailut ovat lähes kymmenminuuttisia.
Levynjulkaisukiertueen setti tukeutui uutuuslevyyn. Vahvasti edustettuna oli myös viiden vuoden takainen War Is Over. Kahdeksalta VHB-albumilta voi tunnistaa erilaisia aikakausia, joista kuulijalle tärkein on yleensä se, jonka kautta bändin on löytänyt. Itselleni ylittämätön on kakkoslevy Approach, jonka aarteista pysyvimmin kiertueen biisilistalle on paalutettu upea avausraita Disciple of the Sun. Hihaan jäi monta progehelmeä, sillä lavalla on hienompi jyystää suoraviivaisempia rockrypistyksiä. Niissä kitaristi Kie von Hertzen astui hetkeksi esiin veljesrivistä.
Von Hertzen Brothersin kuuluisi olla areenabändi, mutta siitä pääsee nauttimaan klubeilla. Patterikynttilöillä iltaan varustautuneet rokkileidit pääsevät kosketusetäisyydelle ja tilan akustiikkaa tutkiskelevat hifistelijät saavat valita salista ihanteellisen paikan. Olympiassa tehtävää helpotti se, että Tampereen keikkatarjonnan vuoksi tupa ei ollut täynnä.
Pieni yllätys oli se, ettei bändi hyödyntänyt esillepanossa ainutlaatuista konseptiaan: uutuuslevy ja sen kaikki biisit on kuvitettu taideteoksiksi, jotka myytiin maaliskuussa hyväntekeväisyyshuutokaupassa. Kahdentoista suomalaistaiteilijan teoksista kertyi reilun 30 000 euron potti, jonka turvin Luonnonperintösäätiö hankkii Blue Forest -ikimetsän.
Bändi ei pelkästään julista ilmastonmuutoksesta ja metsiensuojelusta, sillä uutuuslevy jää elämään sekä taiteena että nimikkometsänä. Vaikea pistää paremmaksi.
Tommi Liljedahl
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Musiikki on mahtava voima – Vexi Salmen ennen julkaisemattomat tekstit soivat Hämeenlinnan lauluillassa
MUSIIKKI | Terveisin Vexi -lauluiltaa voi suositella kaikille, jotka haluavat hetkeksi paeta pahaa maailmaa humoristisen ja koskettavan musiikin äärelle.
We Jazz oli modernin jazzin juhlaa – reportaasi festivaalin päätöslauantailta Töölön Korjaamolta
FESTIVAALI | Jazzdiggari Matti Nives on luotsannut nykyjazziin erikoistunutta We Jazz -festivaalia vuodesta 2013 lähtien. Ohjelmaa riitti kokonaisen viikon ajaksi.
Cecilia Damströmin timanttinen Information pureutuu informaatiotulvaan ja kannustaa lähdekritiikkiin
KONSERTTI | Tampere Filharmonian Cecilia Damströmiltä tilaama Information soi orkesterin konsertissa maailmanensiesityksenä. Tampere-talossa kuultiin myös Paul Lewisin Beethoven-pianismia sekä Brahmsin sinfonia.
Kirill Karabits ja Tampere Filharmonia osoittivat, että Ukrainan kulttuuria ei niin vain nujerreta
KONSERTTI | Tampere ja Kiova ovat olleet ystävyyskaupunkeja 70 vuotta. Tampere-talon perjantaisessa konsertissa juhlittiin sitä ja itsenäisen Ukrainan selviämistä.