Kuva: Tommi Liljedahl
KONSERTTI | Indiesuosikin paluu Tampereen G Livelabissa huipentui vimmaiseen encoreen.
”Viimeisetkin pidäkkeet on poistettu.”
Joensuu 1685 Tampereen G Livelabissa 2.4.2022.
Mikko Joensuu kiittelee yleisöä ja naureskelee encore-rituaalille. Bändin pitää laskeutua lavalta ja kuunnella hetki rytmikästä taputusta voidakseen palata sankarin elkein huipentamaan illan.
Joensuu 1685 on säästänyt soitettavaksi paluulevynsä Öb:n helmiin lukeutuvan Glorian. Se alkaa levyversiota kunnioittaen rauhallisesti, mutta kasvaa vähitellen mahtipontiseksi messuksi. Jylhä tykitys tekee selväksi, että bändin voima on hypnoottisessa jumituksessa.
Markus Joensuu jää sankan savun sekaan takomaan kiivaaksi äitynyttä rytmiä, jonka päälle basisti Risto Joensuu ja kosketinsoittaja Tapio Viitasaari kutovat uhkaavaa äänimattoa. Mikko Joensuu kirskauttelee kitaraansa hakkaavaan tahtiin kuin Jukka Orma Sielun Veljet -vimmoissaan. Viimeisetkin pidäkkeet on poistettu.
Monotoninen mättö jatkuu minuuttitolkulla, kunnes Kurt Cobainin elkein hiuspehkonsa alle hautautunut Mikko Joensuu alkaa mumista meluvallin sekaan: ”Hey little girl, is your daddy home? Did he go away and leave you all alone?” Lähes vartin mittainen versio Springsteen-klassikosta I’m on Fire purkaa illan aikana ladatun jännitteen ydinvoimalatehoilla.
Flyygelin ääreltä kitaran varteen
Neljäntoista vuoden takainen debyyttilevy teki Joensuu 1685:sta indiesuosikin ja vientitoivon. Nousukiito katkesi keulahahmon masennukseen ja odotettu kakkoslevy jäi 11 vuodeksi kypsymään. Tauon aikana Mikko Joensuu julkaisi upean Amen-trilogian, Markus ja Risto Joensuu kanavoivat luovuutensa Siinai-yhtyeeseen.
Syntysijojensa (Österbotten) mukaan nimetty paluulevy Öb julkaistiin loppuvuodesta 2020, mutta sen biisit olivat syntyneet jo kymmenen vuotta aiemmin. Uudelleenäänityksissä niihin tarttui Mikko Joensuun sooloalbumien seesteisyyttä.
Joensuu 1685:n jälleenrakennus jäi koronan vuoksi torsoksi. Levynjulkaisukeikkaa lukuun ottamatta rajoitustoimet tyhjensivät kalenterin tehokkaasti. Niinpä bändin puhemiehenä toimiva Mikko Joensuu oli vilpittömästi hämillään, kun hän johdatti miehistönsä taas elävän yleisön eteen.
Tampereen G Livelab tarjosi paluulle loistopuitteet, joita bändi hyödynsi etenkin hissutteluhetkillä. Flyygelin ääreltä kitaran varteen palanneen Mikko Joensuun elkeet kuitenkin kertoivat, että enemmän on kaivattu pedaalin polkemista.
Bändin lavaolemus on metka sekoitus kenkien tuijottelua ja patoutuneen energian vapauttamista. Jälkimmäistä edustaa keulahahmon velimies Markus Joensuu, jonka roudarit ilmeisesti teippaavat jakkaraansa kiinni. Jokainen isku ja sivallus osuu paikalleen, vaikka välillä jännittää, pysyvätkö letkumaisen rumpalin raajat kiinni mahassa.
Koskettimien takana kattovaloja hipova Tapio Viitasaari tarjoaa taustatukea Mikko Joensuun laululle. Välissä liimana toimii ilmeetön basisti Risto Joensuu. Siitä rakentuu kokonaisuus, joka kuulostaa vuoroin The Velvet Undergroundin asetuksilla klubin nurkassa soittavalta The Jesus and the Mary Chainilta, vuoroin The Stooges -suodattimen läpi ajetulta Arcade Firelta.
Toivoa sopii, että Joensuu 1685:n palaa keikkalavojen lisäksi myös studioon.
Tommi Liljedahl
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Musiikki on mahtava voima – Vexi Salmen ennen julkaisemattomat tekstit soivat Hämeenlinnan lauluillassa
MUSIIKKI | Terveisin Vexi -lauluiltaa voi suositella kaikille, jotka haluavat hetkeksi paeta pahaa maailmaa humoristisen ja koskettavan musiikin äärelle.
We Jazz oli modernin jazzin juhlaa – reportaasi festivaalin päätöslauantailta Töölön Korjaamolta
FESTIVAALI | Jazzdiggari Matti Nives on luotsannut nykyjazziin erikoistunutta We Jazz -festivaalia vuodesta 2013 lähtien. Ohjelmaa riitti kokonaisen viikon ajaksi.
Cecilia Damströmin timanttinen Information pureutuu informaatiotulvaan ja kannustaa lähdekritiikkiin
KONSERTTI | Tampere Filharmonian Cecilia Damströmiltä tilaama Information soi orkesterin konsertissa maailmanensiesityksenä. Tampere-talossa kuultiin myös Paul Lewisin Beethoven-pianismia sekä Brahmsin sinfonia.
Kirill Karabits ja Tampere Filharmonia osoittivat, että Ukrainan kulttuuria ei niin vain nujerreta
KONSERTTI | Tampere ja Kiova ovat olleet ystävyyskaupunkeja 70 vuotta. Tampere-talon perjantaisessa konsertissa juhlittiin sitä ja itsenäisen Ukrainan selviämistä.