Mads Mikkelsen elokuvassa Yhdet vielä. Kuva: Henrik Ohsten
ELOKUVA | Mads Mikkelsen kollegoineen pyrkii optimoimaan humalan tanskalaiselokuvassa. On jotain kovin eurooppalaisen sivistynyttä siinä, miten paljon Yhdet vielä nojaa sitaattien voimaan.
”Yhdet vielä yhdistelee osaavasti komediaa vakavampaan draamaan. Se osaa nauraa kännitoilailujen pöhköydelle, mutta muistaa myös heräämisen kurjuuden.”
ARVOSTELU
Yhdet vielä
- Ohjaus: Thomas Vinterberg
- Pääosissa: Mads Mikkelsen, Thomas Bo Larsen, Magnus Millang, Lars Ranthe, Marie Bonnevie
- Ensi-ilta: 21.5.2021 (Elokuvaa esitetään jo nyt esimerkiksi Niagara-teatterissa.)
* *
Ernest Hemingwayn ja Winston Churchillin kaltaisten tunnettujen alkoholistien puheet juopottelusta kelpaavat elokuvan päähenkilöille viskeltäväksi ilmoille silloin, kun he kaipaavat syitä ryypätä lisää. Elokuvan päähenkilöinä on neljä lukion miesopettajaa, jotka ovat niin leipääntyneitä työhönsä ja elämäänsä, etteivät he yritä enää oikein mitään. Heillä on keski-iän kriisi, jota eivät tunnusta, saati sitten tiedosta. Historianopettaja Martinin (Mads Mikkelsen) vaimo Anika (Marie Bonnevie) sanoo miehelleen, ettei tämä ole enää sama ihminen kuin nuorena.
Martinin elämää leimaa kiinnostuksen puute. Hänestä, hänen sanomisistaan ja melkeinpä hänen olemassaolostaan eivät tunnu välittävän vaimo, omat lapset eivätkä oppilaatkaan.
Siihen tilanteeseen idea kokeilusta pysyä tasaisessa juopumustilassa iskee oletetulla nerokkuudellaan. Ideaa perustellaan norjalaisen psykiatrin ja terapeutin Finn Skårderudin teorialla, jonka mukaan ihmisellä on syntyessään 0,05 prosenttia liian pieni veren alkoholipitoisuus.
* *
Tämän puutteen elokuvan mieshenkilöt päättävät korjata. Ajatus nostattaa heidät täyteen roihuun. He laskeskelevat innokkaasti paljonko ja minkä vahvuisia alkoholijuomia heidän olisi juotava pysyäkseen koko työpäivän optimaalisessa nousuhumalassa. Miehet nauttivat siitä, että opetus ja elämä tuntuvat luistavan paremmin kuin koskaan.
Martin, jonka oppilaat ovat valitelleet opettajansa välinpitämättömyyttä, havaitsee jälleen pitävänsä työstään, ja oppilaistakin maikka on hauska ja cool. Kokeilun aluksi kaikki vaikuttaisi menevän niin sanotusti hyvin, vaikka muutamilla opettajista näyttäisivät opettajainhuoneen seinät ja ovenkarmit tulevan turhan nopeasti vastaan.
* *
Ei ole ihme, että raittiina pysytteleminen voi tuottaa vaikeuksia, niin paljon juomiseen liittyy sosiaalisten tilanteiden aiheuttamia paineita. Ravintoloissa, lehdissä ja kaikkialla ylistetään viinien ylimaallista makua ja laatua. Kaiken aikaa ainakin Tanskan tapaisessa maassa, kuten muissakin Pohjoismaissa, asetetaan vastakkain hillitön nautiskelu ja ankea kieltäymys.
Martinin tilanteen vaikeutta lisää, ettei hän pysty puhumaan tunteistaan miesporukassa, jossa kaverit mittailevat toisiaan koko ajan. Eikä kukaan halua leimautua elämäänsä pettyneeksi luuseriksi.
* *
Mads Mikkelsen, joka esittää elokuvan kiistatonta päähenkilöä ja on kuvassakin liki koko ajan, joutuu näyttelijänä tarkemman suurennuslasin alle kuin yhdessäkään aiemmassa elokuvassaan. Yhtä lähelle näyttelijäntyön mikroskooppista tutkimusta tulee saman ohjaajan, Thomas Vinterbergin, työ Jahti-elokuvassa (2012), jossa Mikkelsenin esittämää lastentarhanopettajaa epäillään pikkutytön hyväksikäytöstä.
Mikkelsenin näyttelemisessä näkyy äly, hänen esiintymisessään näkee roolihahmon tietoisuuden itsestään. Antaessaan haastatteluita Jahti-elokuvan promokiertueilla ohjaaja Vinterbergin kehuista Mikkelsenille ei ollut tulla loppua.
* *
Tanskalaiselokuvassa miellyttää, miten esimerkillisen hyvin se on tehty, mutta aika vähän siinä on varsinaista substanssia. Maaliskuisissa Oscar-jaoissa Yhdet vielä nappasi parhaan vieraskielisen elokuvan palkinnon. Myös European Film Academyn palkintoja, ns. Euro-Oscareita, Yhdet vielä sai neljä; parhaasta ohjauksesta, käsikirjoituksesta, miespääosasta ja parhaana elokuvanakin.
* *
Yhdet vielä yhdistelee osaavasti komediaa vakavampaan draamaan. Se osaa nauraa kännitoilailujen pöhköydelle, mutta muistaa myös heräämisen kurjuuden. Elokuvan dramaturginen ja juonellinen vauhti vetää niin kauan kuin mieskööri juopottelee, mutta viinan ja ilonpidon päätyttyä loppuu tarinan veto. Eikä se johdu pelkästään kankkusen ankeudesta ja kännieläimenä ädläämisen rumista seurauksista.
Niillä on harkittu paikkansa tässä elokuvassa.
* *
Yhden oleellisimmista pointeistaan elokuva sanoo suoraan, taas Kierkegaardilta pöllien. Ahdistus juontaa juurensa siihen, miten ihminen käsittelee epäonnistumistaan. Sitä, ettei hänestä tullutkaan loistavaa tutkijaa, tanssijaa tai taiteilijaa tai mitään muutakaan millaiseksi hän kuvitteli nuorena yltävänsä.
Siksi elokuvan onnellisimmat kuvat ovat lukionsa päättävien nuorten lakkiaisista, tilanteesta, jossa elämän uskotaan olevan avoinna kaikille unelmille. Ja kaikkien unelmien uskotaan olevan vielä mahdollisia.
Antti Selkokari
Yhdet vielä
- Ohjaus: Thomas Vinterberg
- Käsikirjoitus: Thomas Vinterberg ja Tobias Lindholm
- Pääosissa: Mads Mikkelsen, Thomas Bo Larsen, Magnus Millang, Lars Ranthe, Marie Bonnevie
- Kesto: 1 h 57 min
- Ikäraja: K12
- Ensi-ilta: 21.5.2021 (Elokuvaa esitetään jo nyt esimerkiksi Niagara-teatterissa.)
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Conclave-elokuva tuo esiin, miten uuden paavin valintaa juonitellaan Vatikaanin suljettujen ovien takana
ELOKUVA | Jos Conclave on jotakin, niin visuaalista herkkua askeettisuuteen tottuneille pohjoismaalaisille, sikäli paljon siinä korostuvat katolisen kirkon suosima prameus ja väriloisto.
Italialaisen naisen elämää sodan jälkeen hellan ja nyrkin välissä – arviossa Ainahan on huominen
ELOKUVA | Paola Cortellesin esikoisohjaus oli Italian vuoden 2023 katsotuin elokuva. Eletään toisen maailmansodan jälkeistä aikaa Roomassa.