Wong Kar-wain aikaa kestänyt mestariteos In the Mood for Love palaa restauroituna teattereihin

01.07.2021
ITMFL Still18

Kuvat: Cinema Mondo

ELOKUVA | In the Mood for Love on yksi elokuvahistorian pidättyväisimmistä rakkaustarinoista. Se kertoo kahdesta pariskunnasta ja heidän välisistä suhteistaan 1960-luvun Hongkongissa.

”Elokuva on kestänyt mahdottoman hienosti aikaa, kuin se olisi tuliterä.”

ARVOSTELU

5 out of 5 stars

In the Mood for Love
(Fa yeung nin wa)

  • Hongkong, 2000.
  • Käsikirjoitus ja ohjaus: Wong Kar-wai
  • Pääosissa: Maggie Cheung ja Tony Leung
  • Uusintaensi-ilta: 2.7.2021

”Hän muistaa kadonneet vuodet, ikään kuin katsoisi pölyisen ikkunan läpi. Menneisyyden hän näki, mutta ei voinut sitä koskettaa. Ja kaikki, mitä hän näkee, on sumeaa ja epäselvää.”

Wong Kar-wai ohjasi vuonna 2000 ensi-iltansa saaneen romanttisen draaman In the Mood for Love. Elokuva palaa valkokankaille entistä ehompana, restauroituna versiona. Se aloittaa Kesäkino Engelin ulkoilmateatterin kauden Helsingissä, kuten se teki 20 vuotta sitten. Elokuva nähdään myös Tampereen Arthouse Cinema Niagarassa.

In the Mood for Love on Wong Kar-wain väljän trilogian keskimmäinen osa: vuonna 1991 ensi-iltansa sai Days of Being Wild ja vuonna 2004 draama 2046. Näiden kolmen elokuvan päähenkilö on Tony Leungin esittämä herra Chow.

In the Mood for Love on yksi elokuvahistorian pidättyväisimmistä rakkaustarinoista. Se kertoo kahdesta pariskunnasta ja heidän välisistä suhteistaan 1960-luvun Hongkongissa. Keskushenkilöt ovat Chow (Tony Leung) ja Su (Maggie Cheung). Chow muuttaa vaimonsa kanssa ahtaaseen vuokrataloon, jossa myös Su miehensä kanssa asuu. Siellä Chow ja Su tutustuvat, samoin heidän puolisonsa, joita elokuvassa ei tosin näytetä.

Päähenkilöiden puolisot eivät ole juuri kotona vaan matkustavat töittensä perässä. Ennen pitkää Chow ja Su alkavat epäillä puolisoillaan olevan suhde ja että nämä jopa reissaisivat yhdessä. Niinpä Chow ja Su hakevat seuraa ja lohtua toisistaan ja alkavat tuntea vetovoimaa. Heidän välilleen muotoutuu salainen suhde.

ITMFL Still19

* *

Mitä pari tekee? Pitäisikö antautua vakavaan suhteeseen vai vetäytyä hyvän sään aikana hämmentävän rakkauden edessä? Tuloksena on romantiikkaa, joka näkyy hahmojen merkitsevissä katseissa ja minimalistisissa eleissä. Chow ja Su tuskin koskettavat toisiaan, vaikka tunteet virtaavat – ympäristöltä erityisen hyvin kätkettyinä. Elokuva sijoittuu kuumana käyneen maailmanpolitiikan aikaan, mihin viitataan elokuvan loppupuolella. Tilanteet vaikuttavat ratkaisevasti myös pariskunnan elämään.

Moninkertaisesti palkittu Wong Kar-wai loi vakituisen kuvaajansa, yhtenä kameratyöskentelyn merkittävimmistä mestareista pidetyn Christopher Doylen sekä tämän kollegan Mark Lee Ping Binin kanssa tyylikkään, kaihoa tihkuvan kuvakertomuksen, joka vangitsee herkkiä hetkiä koskettavasti täyttäen jokaisen kuvan aistillisesti väreillä, muodoilla ja erilaisilla pinnoilla ja jonka symboliikka on vahvaa. Suhde näytetään hillittynä, pidättyvänä. Rakkauselokuvien tavanomaisuuksiin ei sorruta.

Doylen kamera vie elegantisti ahtaisiin asuntoihin. Kapeiden kujien neonvalot ja autojen valokiilat halkovat kuvaa. Ajankuva näyttää aidolta sisustusta ja rekvisiittaa sekä erityisesti Maggie Cheungin alati vaihtuvia puku- ja asustevalintoja myöten kameran hyväillessä sensuellisti hänen liikkeitään – ja tehden saman vielä paremmin näyttelevälle Tony Leungille.

ITMFL Still17

* *

Kamera-ajot ja lähikuvat merkitsevät. Hienostuneesti hidastetut ja stop motion -animaatiolla toteutetut kuvat pysäyttävät aina, kun elokuvan valssahtava, Shigeru Umebayashin kirjoittama Yumeji’s Theme pärähtää soimaan. Se ilmentää osuvasti pariskunnan varovaisia kohtaamisia rapuissa, porttikongeissa ja kujilla. Huumaavasti jousisoittimilla toteutetut kohtaukset menevät iholle. Musiikki alkaa viulujen pizzicatolla. Sitten: haikea melodia, hidastettu kuva, intiimit kuvakulmat ja tyylikkäät kamera-ajot, jotka ilmentävät Tony Leungin ja Maggie Cheungin hahmojen tuntemaa kaipuuta.

Musiikki on ylipäätään tärkeä elementti elokuvassa; se nousee lähes pääosaan. Laulut viestivät salaisuuksia. Erityisesti samettiäänisen Nat King Colen lauluilla on tärkeä rooli.

Elokuvan nimi, In the Mood for Love, viittaa samannimiseen, vuonna 1935 julkaistuun ikivihreään kappaleeseen, jonka sävelsi Jimmy McHugh ja sanoitti Dorothy Fields. Sen on laulanut myös Nat King Cole, kuten niin monet laulajat. Wong Kar-wai sai tosin idean elokuvansa englanninkieliseen nimeen kuunnellessaan Bryan Ferryn tulkintaa.

In the Mood for Love, joka ilmentää avioliitossa yksin jäämistä ja kaipuuta, on kaunis elokuva katsoa ja kokea. Se on kestänyt mahdottoman hienosti aikaa, kuin se olisi tuliterä. Elokuva on voittanut lukuisia palkintoja, myös aikoinaan Cannesin elokuvajuhlilla. Se on voittanut kriitikko- ja lukijaäänestyksiä ja sitä on tituleerattu vuosisadan rakkauselokuvaksi. Sen jokaisen kuvan voisi kehystää tauluksi. Valkokankaalla elokuva pääsee upeasti oikeuksiinsa.

Marita Nyrhinen

In the Mood for Love Kesäkino Engelin avajaiselokuvana Helsingissä 2.7. ja Tampereella Arthouse Cinema Niagarassa.

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua