Eero Milonoff ja Alma Pöysti. Kuva: Mitro Härkönen / Tuffi Films
ELOKUVA | Mitä jos toisen pettäminen ei johtaisikaan eroon, vaan sopuisuuteen?
”Kaija Pakarisen esittämä anoppi saa artikuloida mojovasti niiden katsojien tuntemukset, joille koko monisuhteisuus on vain yksi tapa sotkea elämänsä.”
ARVOSTELU
Neljä pientä aikuista
- Ohjaus ja käsikirjoitus: Selma Vilhunen
- Pääosissa: Alma Pöysti, Eero Milonoff, Oona Airola, Pietu Wikström, Esko Roine, Kaija Pakarinen
- Ensi-ilta: 27.12.2023
Kun fiktiivisen yhdenvertaisuuspuolueen kansanedustaja Juulia Kronström (Alma Pöysti) saa kuulla kirkkoherra-aviomiehensä Matiaksen (Eero Milonoff) puolitoista vuotta jatkuneesta suhteesta itseään nuorempaan Enniin (Oona Airola), Juulia joutuu miettimään ihmissuhteensa perusteita.
Petetty vaimo ei rynnistäkään eroamaan pikavauhtia, vaan ottaa tilanteen haltuun päätyäkseen yhteisille kahveille miehensä ja tämän rakastajattaren kanssa.
* *
Avioliittonsa pelastamiseen tosissaan suhtautuva Juulia lykkää miehelleen ja tämän rakastajattarelle kouraan valmiiksi alleviivatut monisuhteisuuteen kannustavan elämäntavan eli polyamorian oppaat. Naiset kahvittelevat somasti ja suunnittelevat suhdekuviota uuteen asentoon. Kirkkoherra Matias ei ole uskoa onneansa ja näyttää asiaankuuluvasti päähän lyödyltä.
Päätös polyamoriasta rohkaisee Juuliaa hakeutumaan ei-binäärisen kabaree-artisti Miskan (Pietu Wikström) syliin. Näyttelijöistä Milonoff vahvistaa kykynsä pelkän katseen voimalla syntyvään komiikkaan.
* *
Pöysti esittää hahmonsa kiehtovalla keveyden ja syvän tunteellisuuden yhdistelmällä. Hänen Juulia-hahmolleen kolahtaa kovin helposti jännittävän erilainen Miska aivan kuin aikuinen nainen ei olisi eläissään nähnytkään muita kuin normimiehiä. Elokuva ei koskaan kerro, miksi Matias hakeutui syrjähyppyynsä.
Pohjoismaisista elokuvantekijöistä tunnetuimman avioliittojen tarkastelijan eli Ingmar Bergmanin suuntaan Selma Vilhusen elokuvassa on lievää viittailua, mutta ei Bergmanin vakavuutta. Raastavuus on haluttu jättää pois. Epävarmuuden, mustasukkaisuuden ja loukkaantuneisuuden tunteita tässä draamassa on kaikilla.
Jutun juoni hakeutuu taas uuteen suuntaan, kun alkaa näkyä, että ihmiset eivät ole osanneet ottaa huomioon seurauksia ja realiteetteja. Vilhunen löytää asiallisesta aiheesta myös sen koomiset ulottuvuudet. Näissä loistavat näyttelijät synnyttävät elokuvan parhaat hetket.

Tunteet ja motiivit risteilevät nelinkeskisessä tapaamisessa, jonka läsnäolijoilla on neljä suhdetta keskenään. Kuva: Mitro Härkönen / Tuffi Films
* *
Kaija Pakarisen esittämä anoppi saa artikuloida mojovasti niiden katsojien tuntemukset, joille koko monisuhteisuus on vain yksi tapa sotkea elämänsä.
Ohjaaja-käsikirjoittaja Selma Vilhunen näyttäisi suhtautuvan elokuvansa aiheeseen harkitun maltillisesti. Hän näyttää yhden tilanteen, jossa avoimempi avioliitto voisi syntyä, ja jatkaa siitä realiteetteja kohti.
Elokuvana Neljä pientä aikuista pysyy miellyttävän keveänä komediana vakavasta aiheesta.
Antti Selkokari
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Paula Korvan elokuvassa parisuhteen ongelmat löytyvät enimmäkseen korvien välistä – arviossa Kenraaliharjoitus
ELOKUVA | Anna-Leena Härkösen romaaniin perustuvassa elokuvassa parisuhteiden pelastusyritykset sisältävät komediaa ja draamaa.
Syrjäisen vuoristokylän elämää sodan varjossa – arviossa italialaiselokuva Vermiglio
ELOKUVA | Eletään vuotta 1944, kun sota riehuu jossain kaukana. Mutta se ei tunnu vaikuttavan patriarkaalisen ja uskonnollisen syrjäkylän elämään.
Parasite-ohjaajan uutuus Mickey 17 jää ohueksi scifi-komediaksi, joka hädin tuskin naurattaa
ELOKUVA | Uransa aikana useita lajityyppejä kokeillut korealaisohjaaja Bong Joon-Ho tarttuu tällä kertaa tieteiselokuvaan, jota hän on sävytellyt humoristiseen suuntaan.
Intialaisten naisten elämää kaupungin kiireessä ja maaseudun rauhassa – arviossa All We Imagine as Light
ELOKUVA | Ohjaaja ja käsikirjoittaja Payal Kapadian Cannes-palkittu elokuva kertoo naisten tragedioista lempeyden kautta.