Pakolaiset helvetin odotushuoneessa – Transitissa kaivataan kadotettuja ja pyritään pois Marseillesta

10.05.2019
levoton tuhkimo by hanna maria gronlund kulttuuritoimitus INSTA

Elokuva-arvio: Christian Petzoldin ensi-iltaelokuva tuo toisen maailmansodan aikaisen tarinan saksanjuutalaisten pakolaisuudesta taitavasti nykyaikaan, mutta kadottaa samalla jotain ihmisyydestä, Riikka Oksanen kirjoittaa.

Christian Petzoldin (Phoenix [2014], Barbara [2012]) ohjaama Transit perustuu Anna Seghersin samannimiseen romaaniin. Saksanjuutalainen kirjailija kirjoitti vuonna 1944 julkaistun teoksen paetessaan natsihallintoa toisen maailmansodan aikana.

Myös elokuvassa saksalaiset yrittävät paeta lähestyvää vihollista Ranskasta Meksikon kautta Yhdysvaltoihin. Pakomatkan esteenä on loppumaton byrokratia, puutteelliset paperit ja virkavallan suorittamat ratsiat.

Päähenkilö Georg (Franz Rogowski) yrittää selvitä hengissä päivä kerrallaan. Georg pakenee Pariisista Marseilleen, josta hänen on tarkoitus paeta laivalla Meksikoon. Yrittäessään selvittää Marseillessa kuolleiden tovereidensa asioita, hän vahingossa omaksuu byrokraattien silmissä kuolleen kirjailijan, Weidelin, identiteetin. Samaan aikaan ympäri Marseillesia kirjailija Weidelia etsii hänen vaimonsa, Marie (Paula Beer).

* *

Toisen maailmansodan aikaiseen tarinaan orientoitunutta katsojaa odottaa kuitenkin yllätys. Elokuvan ensimmäisessä kohtauksessa 1940-lukulaisiin tamineisiin pukeutunut Georg keskustelee pariisilaisessa kahvilassa tuttavansa kanssa siitä, kuinka hänen kannattaisi paeta.

Pariisista Marseillesiin, sillä kaupunki ”puhdistetaan” pian. On selvää, että uhkaava puhdistus koskee näitä kahta puhujaa sekä heidän kaltaisiaan ihmisiä: saksalaisia pakomatkalla. Samaan aikaan taustalla kiitävät virkavallan autot, jotka näyttävät hyvin nykyaikaisilta, toisin kuin juuri tapaamamme henkilöt, ja tarina jonka odotimme näkevämme.

Franz Rogowski (oik.) on nähty aiemmin muun muassa Michael Haneken Happy Endissä ja Sebastian Schipperin Victoriassa. Kuva: Hans Fromm / Schramm Film

Toisen maailmansodan aikaisen tarinan tuominen nykyajan Ranskaan häkellytti aluksi niin, että juonen seuraaminen häiriintyi elokuvan ympäristöä tarkkaillessa. Aikatasoilla leikkiminen ei onneksi jää vain tempuksi, vaan on toteutettu perustellusti. Modernin maailman ja toisen maailmansodan tapahtumien sekoittaminen toisaalta etäännyttää tarinan illuusiosta, mutta myös muistuttaa elokuvan pakolaisteeman ajankohtaisuudesta.

Kontrasti aikakausien välillä luo osaltaan unenomaista tunnelmaa, jota jotkut juonen muista elementeistä – yllättäen häviävät, kuolevat, lähtevät ja toisaalta myös yhä uudelleen ilmestyvät henkilöt – vahvistavat.

* *

Teknisesti taitavan elokuvan henkilöhahmot jäävät valitettavasti kovin yksiulotteiseksi. Emme tiedä Georgista juuri mitään muuta kuin hänen pyrkimyksensä paeta. Marie puolestaan etsii miestään. Muut tapaamamme hahmot ovat myös pitkälti vain ihmishahmojen varjoja, joilla on yksi ainoa päämäärä tai toive.

Tämä toisaalta sopii hyvin elokuvan luomaan, hieman vinksallaan olevaan todellisuuteen, jota voisi myös kadotukseksi tulkita. Taitavasti toteutettu elokuva jätti minut silti kylmäksi. Kun henkilöhahmot eivät tunnu kokonaisilta ihmisiltä, heidän kokemiinsa tunteisiin ja vastoinkäymisiin on vaikea eläytyä.

Transit on elokuva, josta on vaikea osoittaa kovin montaa varsinaista vikaa, mutta samalla tiedän sen kuuluvan niihin elokuviin, joiden jättämä muistijälki katoaa verrattain pian.

Riikka Oksanen

Transit

Ohjaus: Christian Petzold
Pääosissa: Franz Rogowski, Paula Beer, Godehard Giese
Ikäraja: K12
Kesto: 1h 41min
Ensi-ilta: 10.5.2019

Evästeinfo
Kulttuuritoimitus

Eväste on pieni tekstitiedosto, jonka internet-selain tallentaa käyttäjän laitteelle tämän tekemän sivustovierailun yhteydessä. Evästeitä tallennetaan ainoastaan niiltä sivustoilta, joita olet käynyt katsomassa. Evästeisiin ei sisälly henkilökohtaisia tietoja ja ne ovat sivustojen kävijöille vaarattomia: ne eivät vahingoita käyttäjän päätelaitetta tai tiedostoja, eikä niitä voi käyttää haittaohjelmien levittämiseen. Käyttäjän henkilötietoja ei voida tunnistaa pelkkien evästeiden avulla.

Evästeet vaikuttavat positiivisesti mm. käyttäjäystävällisyyteen, sillä niiden avulla valitsemasi sivusto avautuu jatkossa nopeammin vrt. ensimmäinen vierailukerta.

Evästeet voidaan ryhmitellä pakollisiin sekä ns. toiminnallisiin evästeisiin, jotka liittyvät esim. tuotekehitykseen, kävijämäärien seurantaan, mainonnan kohdentamiseen ja raportointiin.

PAKOLLISET EVÄSTEET

Pakollisia evästeitä ei voi estää, sillä ne liittyvät tietoturvaan ja sivuston teknisen toiminnan mahdollistamiseen. Esim. tällä sivustolla käytössä olevat sosiaalisen median jakonapit ovat oleellinen ja itsestäänselvä osa nykypäivän modernin sivuston teknistä rakennetta - siksi sosiaalisen median laajennuksia ei voi erikseen aktivoida tai deaktivoida. Käyttämällä kyseisiä jakolinkkejä hyväksyt sen, että somepalvelujen ylläpitäjät saavat tapahtumasta tiedon, jota ne voivat yhdistää muihin toisaalta kerättyihin tietoihin.

TOIMINNALLISET EVÄSTEET

Tällä sivustolla on käytössä ainoastaan yksi erikseen lisätty toiminnallinen eväste Google Analytics, joka on mahdollista sulkea pois päältä.

Pakolliset

Ilman näitä sivuston tekniseen toimintaan voi tulla ongelmia.

Google Analytics

Sivustoon on liitetty Google Analyticsin tuottama eväste, jolla seuraamme verkkosivuston vierailumääriä ja sivuston yleistä käyttöä.