Hetki lyö on kuvottava ja masentava elokuva, josta on silti mahdollista pitää paljonkin

13.11.2022
levoton tuhkimo by hanna maria gronlund kulttuuritoimitus INSTA

Kuvassa Outi Mäenpää, Johannes Holopainen ja Ilkka Heiskanen. Kuva: Sami Kuokkanen

ELOKUVA | J-P Valkeapään elokuva muistuttaa siitä, millaisia ihmisraunioita voi jäädä jäljelle, kun unelmat ihanasta elämästä etelän auringon alla muuttuvat lähes 40 vuotta kestäneiksi jatkojen jatkoiksi.

”Erityismaininnan ansaitsee Ilkka Heiskanen, joka ei näyttele Mikkoa, vaan on tämä.”

ARVOSTELU

3.5 out of 5 stars

Hetki lyö

  • Ohjaus ja käsikirjoitus: J-P Valkeapää
  • Pääosissa: Outi Mäenpää, Ilkka Heiskanen, Johannes Holopainen, Jari Pehkonen, Jukka-Pekka Palo, Pääru Oja ja Besir Zeciri
  • Ensi-ilta: 11.11.2022

Heti ensimetreillä katsojalta otetaan luulot pois. Jos kuvittelit tulevasi katsomaan hassunhauskaa pikkujouluelokuvaa, jossa vilahtelevat Fuengirolan aurinkoiset maisemat, olet väärässä. Hetki lyö -elokuvan ensimmäinen puoli tuntia on masentava muistutus siitä, millaisia ihmisraunioita voi jäädä jäljelle, kun unelmat ihanasta elämästä etelän auringon alla muuttuvat lähes 40 vuotta kestäneiksi jatkojen jatkoiksi.

Alkujakso keskittyy upottamaan katsojan hikeen, likaan ja vanhan viinan hajuun. Se muistuttaa, että myös Espanjassa yö on pimeä ja laskut on maksettava tavalla tai toisella. Samantasoista menoa on totuttu näkemään lähinnä laittomista päihteistä kertovissa kuvauksissa, mutta J-P Valkeapää onnistuu todistamaan, miten pahaa jälkeä alkoholi voi saada aikaan.

Outi Mäenpään esittämä Marjaleena on kauneuskilpailujen perintöprinsessa vuodelta 1983, ja katoava kauneus vaikuttaa olevan hänen ainoa pääomansa. Siihen vakavasti alkoholisoitunut Marjaleena takertuu haaveillen entisen loistonsa päivistä. Hänen uskollinen ihailijansa Mikko (Ilkka Heiskanen) kiillottaa parhaansa mukaan ystävänsä missikruunua ja kannattelee samalla Marjaleenan poikaa Viliä (Johannes Holopainen). Mikko lurittelee kännissä örveltävän Marjaleenan kauneudesta kuin Don Quijote Dulcinea Tobosolaisesta konsanaan, ja Vili kolmikon Sancho Panzana käsittää olevansa houkkien loukussa, mutta ei ilmeisesti tiedä paremmasta. Yhdessä Mikko ja Vili ratsastavat vanhalla skootterilla, jonka nimi hyvin voisi olla Rosinante.

Jollain tasolla tämä toimimaton perhe näyttää kuitenkin toimivan, vaikka sen osat ovat rikki. Mikko kannattelee äitiä ja poikaa, ja jatkuvasta humalatilasta huolimatta onnistuu saamaan myös akuankkamaisia neronleimauksia, joiden toteuttaminen luo perustan elokuvan veijarikomediaosuudelle.

hetkilyo 01 kuva sami kuokkanen

Kuva: Sami Kuokkanen

Tämän kadotettujen mahdollisuuksien umpikujassa rämpimisen katsominen onkin sitten osapuilleen yhtä mukava kokemus kuin uimapuvun alisiin koloihin tiensä löytänyt rantahiekka, joka itsepintaisesti hiertää arkoja alueita koko päivän.

Elokuva on kuin kolari, jota ei haluaisi nähdä, mutta jota ei silti voi olla katsomatta. Sen rosoisuudessa on jotain kiehtovaa, ja tarinankuljetus sekä dialogi toimivat.  Mukaan on vielä viskattu muutama iskevä finnhits, joten meno sen kun kiihtyy ja väkivalta muuttuu yhä brutaalimmaksi. Lopulta katsoja jää miettimään, jääkö käteen mitään hyvää tai kaunista, vai pitäisikö tässä nyt uskoa, että seuraava sukupolvi oppii edellisten virheistä.

Kuvakerronta on tehokasta: etenkin lattiarajasta kuvatut otokset ohjaavat katsojaa alhaisten ajatusten tiellä vielä alemmas. Vertausta varjoissa elävistä viemärirotista ei tarvitse hakea, ja mielleyhtymä Bong Joon Hon Parasiteen on välitön. Parasitessa tosin korostettiin luokkaeroja myös asumusten korkeuserojen kautta, kun taas Hetki lyö pelaa enemmän valon ja pimeyden sekä lian ja puhtauden vastakohdilla.

Päärooleissa Outi Mäenpää ottaa luontevasti paikkansa Marjaleenana, vaikkakin parissa kohtauksessa änkyröinti menee hieman yli. Erityismaininnan ansaitsee Ilkka Heiskanen, joka ei näyttele Mikkoa, vaan on tämä. Hän onnistuu saamaan tutisevaan vanhan juopon hahmoon lämpöä, jota voisi sanoa jopa koko elokuvan pelastukseksi. Ilman sitä tästä taidokkaasta mutta varsin kuvottavasta keitoksesta olisi vaikea pitää. Nyt elokuvalliset ansiot nousevat heittämällä voittopuolelle.

Nadia Paavola

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua

Evästeinfo
Kulttuuritoimitus

Eväste on pieni tekstitiedosto, jonka internet-selain tallentaa käyttäjän laitteelle tämän tekemän sivustovierailun yhteydessä. Evästeitä tallennetaan ainoastaan niiltä sivustoilta, joita olet käynyt katsomassa. Evästeisiin ei sisälly henkilökohtaisia tietoja ja ne ovat sivustojen kävijöille vaarattomia: ne eivät vahingoita käyttäjän päätelaitetta tai tiedostoja, eikä niitä voi käyttää haittaohjelmien levittämiseen. Käyttäjän henkilötietoja ei voida tunnistaa pelkkien evästeiden avulla.

Evästeet vaikuttavat positiivisesti mm. käyttäjäystävällisyyteen, sillä niiden avulla valitsemasi sivusto avautuu jatkossa nopeammin vrt. ensimmäinen vierailukerta.

Evästeet voidaan ryhmitellä pakollisiin sekä ns. toiminnallisiin evästeisiin, jotka liittyvät esim. tuotekehitykseen, kävijämäärien seurantaan, mainonnan kohdentamiseen ja raportointiin.

PAKOLLISET EVÄSTEET

Pakollisia evästeitä ei voi estää, sillä ne liittyvät tietoturvaan ja sivuston teknisen toiminnan mahdollistamiseen. Esim. tällä sivustolla käytössä olevat sosiaalisen median jakonapit ovat oleellinen ja itsestäänselvä osa nykypäivän modernin sivuston teknistä rakennetta - siksi sosiaalisen median laajennuksia ei voi erikseen aktivoida tai deaktivoida. Käyttämällä kyseisiä jakolinkkejä hyväksyt sen, että somepalvelujen ylläpitäjät saavat tapahtumasta tiedon, jota ne voivat yhdistää muihin toisaalta kerättyihin tietoihin.

TOIMINNALLISET EVÄSTEET

Tällä sivustolla on käytössä ainoastaan yksi erikseen lisätty toiminnallinen eväste Google Analytics, joka on mahdollista sulkea pois päältä.

Pakolliset

Ilman näitä sivuston tekniseen toimintaan voi tulla ongelmia.

Google Analytics

Sivustoon on liitetty Google Analyticsin tuottama eväste, jolla seuraamme verkkosivuston vierailumääriä ja sivuston yleistä käyttöä.