Jenna (Linnea Skog) ei viihdy rippileirillä. Kuva: Kuokkanen / Tekele Productions
ELOKUVA | Eden on riparileirille sijoittuva raikas yhteisökuvaus. Muutamista kliseistään huolimatta elokuva on suurimmalta osin mukavaa kesäkatseltavaa.
”Ulla Heikkilälle Eden on hyvä avaus pitkään elokuvaan ja häneltä odotan innolla seuraavaa tämän näytön perusteella.”
ARVOSTELU
Eden
- Suomi, 2020.
- Ohjaus: Ulla Heikkilä
- Pääosissa: Aamu Milonoff, Linnea Skog, Bruno Baer, Amos Brotherus.
- Ensi-ilta: 7.8.2020.
Kun kuulin Edenin perusasetelman, nuorisojoukko rippileirillä, ihmettelin, ettei kukaan aiemmin ole keksinyt tehdä tästä aiheesta elokuvaa. Onhan rippileiri suurelle osalle suomalaisista yhteinen kokemus ja se tarjoaa mahdollisuuden tuoda joukon erilaisia nuoria (ja aikuisiakin) yhteen erilaisten konfliktien ja ihmissuhdetarinoiden kehittelemiseksi. Ulla Heikkilä on viimein tarttunut aiheeseen ensimmäisessä pitkässä elokuvassaan.
Nörtti Aliisa on lähdössä riparille. Hän kyseenalaistaa niin uskonnon kuin leirin tarkoituksen, mutta äidin mukaan mummo haluaa Aliisan käyvän rippikoulun. Jenna on kaveriporukkaansa hallitseva nuori. Häntä ei ripari kiinnosta. Olisi mukavampi hengailla poikakaverin kanssa. Riparille mukaan lähtevät bestikset. Syrjäänvetäytyvä ja herkkä Panu yrittää löytää itsensä ja suhteensa muihin.
![eden pressi 15](https://kulttuuritoimitus.fi/wp-content/uploads/eden_pressi__15_.jpg)
Bruno Baer ja Amos Brotherus ovat Edenin nuorta lahjakasta näyttelijäkaartia. Kuva: Kuokkanen / Tekele Productions
Leiriä vetävät rento konkaripappi Juhani ja juuri valmistunut nuori ja tiukkiskonservatiivista linjaa vetävä Tiina. Erityisesti Tiinalla on haussa oma tapa toimia niin ammatissaan kuin olla aikuinen työtoveri. Hän kehittelee omaa kappelia ja mitä erilaisimpia viadolorosoja metsiin herättääkseen nuorissa hengellistä paloa. Rituaalit liippaavat selkeästi epäeettisen manipulaation puolelle.
Itse ihmettelin häärituaalin harjoittelua. Omalla riparillani ei moista ollut, mutta ilmeisesti se on nykyään tapana monella leirillä. Moinen heteronormatiivinen harjoitus ei ole ihan tätä päivää, eikä elokuvan nuoristakaan kaikille toimiva parisuhdemalli.
Jennalle ripari on kapinoinnin paikka. Hän pyrkii systemaattisesti boikotoimaan kaikkea leirin tarjoamaa ja livahtaa salasuhkin tapaamaan poikaystäväänsä. Samalla hän tulee loukanneeksi bestiksiään, jotka eivät enää jaksa olla Jennan vasallien roolissa, Pillinä ja Pullana Monnille. Aliisa taas löytää typeräksi arvelemaltaan leiriltä uusia kavereita ja ehkä romanssinkin. Panulle leiri on matka rohkeuteen oman seksuaali-identiteetin kanssa.
![eden pressi 13](https://kulttuuritoimitus.fi/wp-content/uploads/eden_pressi__13_.jpg)
Riparilla jokainen peilaa itseään yhteisöä vasten. Kuva: Kuokkanen / Tekele Productions
Eden on raikas nuorista kertova elokuva, ja on mukavaa, että näitä on viime aikoina alkanut tulla. Vaikka mukana on muutamia kliseisiä kohtia, kuten Tiinan epävarmuuden kuvaus salatupakointina, on suurin osa elokuvasta mukavaa kesäkatseltavaa. Ulla Heikkilälle Eden on hyvä avaus pitkään elokuvaan ja häneltä odotan innolla seuraavaa tämän näytön perusteella.
Edenissä loistaa lauma lahjakkaita nuoria näyttelijöitä. Jennaa näyttelevä Linnea Skog on tuttu jo Tyttö nimeltä Varpu -elokuvasta. Aamu Milonoff Aliisana on uusi herkkä tuttavuus ja toinen Brotheruksen näyttelijäveljistä, Amos, on selkeä tulevaisuuden tähti. Bruno Baer tekee taitavasti Panun sisäisen kamppailun.
Eija Niskanen
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Ilahduttavan kekseliäs animaatio ystävyydestä – arviossa Pablo Bergerin Robot Dreams
ELOKUVA | Robot Dreams on Pablo Bergerin ensimmäinen pitkä animaatioelokuva. Espanjalaisohjaaja lyö sillä heti pajatson.
Anime-ensi-ilta Blue Lock The Movie – Episode Nagi vie salaperäiselle futisleirille
ELOKUVA | Lapamatomaisella Nagilla on yksi lahjakkuus: kyky potkaista palloa mitä omituisimmissa asennoissa.