Kuva: Nordisk Film
ELOKUVA | Robert Zemeckisin teknologiaan tukeutuva elokuva perustuu Richard McGuiren kirjaan, jossa kerrotaan amerikkalaisten historiaa yhden paikan kautta.
”Pääroolien näyttelijöiden keinotekoinen nuorentaminen toimii jotenkin, vaikkei olisi ollut tarpeellista.”
ARVOSTELU

Here
- Ohjaus: Robert Zemeckis
- Pääosissa: Tom Hanks, Robin Wright, Kelly Reilly, Al Young, Leslie Zemeckis
- Ensi-ilta: 25.12.2024
Here-elokuva alkaa maailman synnyllä, dinosauruksilla ja ne tuhoavalla meteoriitilla, maapläntin muotoutumisella ja muuttumisella asuttavaksi.
Ensin olivat alkuperäisasukkaat ja sitten keekoilevat valkoiset valloittajat perheineen. Pienempään rakennukseen tulivat ensimmäiset asukkaat joskus 1920-luvulla, isä, äiti ja lapset. Seuraavaksi taloon muuttivat kekseliäs mies ja hänen innokas vaimonsa. Juhlitaan kevättä, syntymäpäiviä ja jouluja.
Kamera seuraa ihmisiä samasta paikasta olohuoneesta. Taustalla ikkunassa näkyy tie ja myöhemmin katu.
Elokuva perustuu Richard McGuiren kirjaan Here, jossa kerrotaan samalla tavalla amerikkalaisten historiaa.
* *
Pääosissa talon omistajana ovat Youngit, ensin isä Al (Paul Bettany) ja äiti Elizabeth (Leslie Zemeckis). Heille syntyy kaksi poikaa, Richard ja James.
Eletään 1950-lukua. Isä on tiukka perheen pää ja äiti hellämielinen kirjojen ja historian harrastaja. Ricky rakastuu koulukaveriinsa Margaretiin. He saavat kaksi poikaa ja yhden tyttären. He muuttavat asumaan Richardin vanhempien luokse. Kaksi sukupolvea asuu kohtuullisen sopuisasti yhdessä, vaikka miniä haluaisikin oman talon ja rauhaa.
Richard on kuvataiteilija, mutta ei onnistu elättämään perhettä taiteilijana vaan hankkiutuu vakuutusmyyjäksi. Margaret on kotiäiti, vaikka lupasi aikoinaan itselleen opiskella ja matkustaa ympäri maailmaa.
Lyhyissä kohtauksissa näemme perheitä, jotka asuivat talossa ennen heitä, kuten mustan perheen, jolla oli valkoinen kodinhoitaja. Satuttavassa kohtauksessa perheen isä opettaa poikaansa miten asioida poliisin kanssa: pidä kädet aina näkyvillä ja kerro mitä aiot seuraavaksi tehdä.
Ideana on pienin kohtauksin kertoa ihmisten elämä, iloineen ja suruineen. Kuvien ja animaation käyttö samasta kohdasta ennen taloa, talon sisältä ja etuikkunasta ulos kertoo paikan historian. Viereinen kartano oli historiallisesti tärkeä asujansa mukaan.
Tullaan 2020-luvulle asti ja tarina jatkuu. Taloa ei koskaan pureta, vain hiukan remontoidaan ja sisustetaan.

Tom Hanks and Robin Wright. Kuva: Nordisk Film
* *
Tom Hanks osaa olla Richardin roolissa mies, joka luulee tuntevansa rakastettunsa. Hänelle itselleen elämä on jonkinlainen pettymys. Vaimoa näyttelevä Robin Wright (Margaret) muuttuu vähitellen hiljaiseksi kärsijäksi.
Kahden sukupolven elämä toimii enimmäkseen naisten ansiosta. Miehet keskittyvät omiin suuriin haaveisiinsa ja tekemisiinsä.
Elokuva toimii hetkittäin tällä idealla, mutta tarinan kulkua sotketaan muiden hahmojen kesken jäävillä tarinoilla.
Pääroolien näyttelijöiden keinotekoinen nuorentaminen toimii jotenkin, vaikkei olisi ollut tarpeellista.
Here on juoneltaan osittain vahva ja visuaalisuudeltaan hetkittäin komea, mutta pinnalle jää myös kuvia, joilla ei ole merkitystä.
Maija Kääntä
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Every Note You Play tallensi musiikkia, joka muuten olisi hävinnyt – arviossa Mika Kaurismäen dokumenttielokuva
ELOKUVA | Mika Kaurismäki tallensi kolmen päivän aikana soittoa ja muusikoiden mietteitä Monheim Triennalen improvisaatiofestivaalilla.
Jodie Fosterin esittämä psykiatri heittäytyy murhatutkijaksi voimallisen kiihkon vallassa – arviossa Yksityinen elämä
ELOKUVA | Rebecca Zlotowskin ohjaama Yksityinen elämä yhdistelee elokuvien lajityyppipiirteitä niin vilkkaasti, ettei sen oma luonne näy.
Scarlet Johanssonin esikoisohjaus on sympaattinen tarina 94-vuotiaasta naisesta – arviossa Eleanor the Great
ELOKUVA | Ikääntynyt leskirouva liittyy juutalaiskeskuksen tukiryhmään ja huomaa kohta omineensa holokaustista selvinneen ystävänsä elämäntarinan.
Jännäridraama taitavan varkaan pakomatkasta saa unohtamaan ajankulun – arviossa Roofman
ELOKUVA | Kun viranomaiset ovat perässä, on keksittävä ovelin mahdollinen piilopaikka. Mutta riittääkö se silloin, kun rakkaus vaatii vapautta ja läsnäoloa?




