TEATTERI | Miten kulttimainetta nauttiva vuoden 1994 road movie Priscilla, aavikon kuningatar taipuu näyttämöteokseksi? Taipuuhan se, ja nimenomaan musikaalin ehdoilla.
Jussi Kareinen
KOM-teatterin Runar ja Kyllikki on epätasainen tulkinta Jussi Kylätaskun mestariteoksesta
TEATTERI | Lauri Maijala on kääntänyt Kom-teatterin Runar ja Kyllikki -tulkinnassa koko ensemblen roolituksen päälaelleen. Onko ratkaisu eräänlainen statement tässä ajassa käytävään keskusteluun sukupuolten ahtaasta määrittelystä?
Trippi sielun syvyyksiin – arviossa Ryhmäteatterin kantaesitys Jumalan sana
TEATTERI | Ohjaaja Juha Kukkonen työryhmineen on rakentanut Kari Hotakaisen romaanin runsaista päänsisäisistä monologeista yllättävän toimivan kokonaisuuden, jonka keskiössä ovat investointipankkiiri Jukka Hopeaniemen menneisyys ja nykyhetki.
KOM-teatterin uusi ensemble loistaa filosofi Lou Salomén uskomattomassa tarinassa
TEATTERI | Lou Saloméssa on paljon samaa kuin samoin Aina Bergrothin kirjoittamassa Tahto-näytelmässä, joka kertoi hiihtäjä Aino-Kaisa Saarisesta. Molemmissa on kyse identiteetin etsinnästä ja oman minän löytämisestä.
Tampereen Teatterin Kansalliskirjailijassa on tuoreutta ja leikinomaisuutta – arviossa Frenckellin Väinö Linna -näytelmä
ARVOSTELU | Karo Hämäläiseen romaaniin perustuva näyttämösovitus on kertomus fiktiivisestä näytelmäryhmästä, joka joutuu aloittamaan Kansalliskirjailija-esityksen harjoitukset ilman käsikirjoitusta ja äkillisesti sairastunutta ohjaajaansa.
Leea Klemolan Minä, askartelija on täsmäesitys pandemian jälkeiseen teatterin nälkään
ARVOSTELU | Q-teatterin ensi-illan henkilöhahmot ovat Kleemolan käsittelyssä äärimmilleen vietyjä karikatyyrejä. Kaiken groteskiuden ja karnevalismin takaa löytyy kuitenkin tälläkin kertaa painavaa sanottavaa.