Kuvat: Kraft Ink
SARJAKUVA | Nuoren tytön kasvutarina keskellä 1930-luvun Yhdysvaltain Keskilännen Dust Bowl-kuivuuskautta vangitsee Eeva Meltion näyttävässä sarjakuvassa.
”Öljynporaustornin mustaama hiekanruskea maisema kannen karkeakankaisine pintoineen luo heti wau-efektin.”
ARVOSTELU
Eeva Meltio: Hiekka
- Kraft Ink, 2024.
- 224 sivua.
Helsinkiläinen sarjakuvapiirtäjä, kuvittaja ja graafikko Eeva Meltio julkaisi debyyttisarjakuva-albuminsa Pedot vuonna 2015 Asema kustannuksen kautta. Nyt Meltio sukeltaa 1930-luvun Yhdysvaltain keskilännen kymmenen vuotta kestäneeseen kuivuuskauteen Dust Bowliin hiekkamyrskyineen ja niistä aiheutuneeseen ahdinkoon.
Hiekan (Kraft Ink, 2024) keskiössä on nykyihmisen silmin huuhaalta vaikuttava sateentekemisen perinne ja nuoren tytön Oliven (tai Ollien) kasvutarina aikakauden keskellä, tytöltä tai naiselta odotettuine roolipaineineen aikana, jolloin kaikilla on vaikeaa eikä ennen elämää määrittänyt maanviljelys enää elätä.
Aikakauden myllerrys saa tarinassa alkunsa sateentekijän vierailusta, vaikkei se itse kuivuutta aiheutakaan. Ollien perheelle mikään ei kuitenkaan ole sen jälkeen entisensä. Ollien elämä naiseksi syntyneenä mekaanisesti lahjakkaana ja ”vääristä asioista” kiinnostuneena ihmisenä ilman tragedian hajottaman perheen tukea on raskasta. Yhteiskunnan koodin mukaan pitäisi tavata se oikea, rakentaa koti ja synnyttää lapsia, eikä toteuttaa omia toiveitaan tai vastata oman menneisyyden kysymyksiin. Paine ajaa Ollien uudestaan sateentekijän pakeille ja lisää haaveita katoaa hiekkamyrskyn peittoon.
Kuivuuskauden aiheuttama puute ja rakennemuutos on ilmastonmuutoksen myötä entistäkin ajankohtaisempi aihe, ja Hiekassa Meltio kuvaa kohta sadan vuoden takaista murrosta hienosti ihmisten arkisen selviytymisen kautta. Uusia alkuja löytyy ja oma paikkakin ehkä, mutta isompien haasteiden kohdalla yksi ihminen ei voi luoda ihmeitä, vain tehdä parhaansa ja sinnitellä.
* *
Ensimmäiseksi Hiekassa ihastuttaa sen ulkoasu. Öljynporaustornin mustaama hiekanruskea maisema kannen karkeakankaisine pintoineen luo heti wau-efektin. Traagisesti alkava ja vaikeamman kautta käyvä selviytyjän tarina saa hienot puitteet kulmikkaan suippoposkisista hahmoista ja pelkistetyn harmaanruskeista sävyistä. Erilaiset vippaskonstit ja huuhaa-uskomukset eivät ratkaise kaikkia ongelmia sen paremmin kuin kehittyvä tiedekään. Aikakauden niukkuus näkyy.
Ajankuva on hienosti ja yksityiskohtaisesti toteutettu. Taiton kiireetön rauha antaa teemaan sopivasti tilaa avaralle hiekkaiselle tasangolle ja loputtomien öljyrekkojen nostattamalle pölypilvelle. Ollien ajattoman tuntuinen kasvutarina tempaa mukaansa ja pitää otteessaan alusta loppuun. Hiekka on yksi kuluvan vuoden komeimpia kotimaisia sarjakuvakokonaisuuksia.
Ilkka Valpasvuo
* *
♦️ PIENI TUKI, ISO APU ♦️
Tilaatko joskus kirjan tai äänikirjan verkosta? Löydät ostoslinkkejä jokaisesta Kulttuuritoimituksen kirjakritiikistä. Niistä tehdyistä ostoksista Kulttuuritoimitus saa pienen siivun, joka auttaa ylläpitämään sivustoa.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Demonauhoituksista ja ystävyydestä – arviossa Mika Lietzénin Death Metal
SARJAKUVA | Turkulaisen death metal -bändin tarina on elegantisti piirretty vierailu 1990-luvun alun Turussa.
Kostonhimoinen psykokissa – arviossa Pökäle-sarjakuvakirjat
KIRJAT | Sophie Souidin ja Thomas Hjorthaabin Pökäle liikkuu juuri ja juuri hyväksyttävyyden rajamailla ja kuvaa iloisesti epäsopivia aiheita.
Anne Strengin unenomainen sarjakuvateos Kulkijoiden juhlat tarjosi pakopaikan todellisuudesta
SARJAKUVAKLASSIKOT | Anne Strengin sarjakuvateoksessa Kulkijoiden juhlat matkataan fantasiamaailmassa ja tavataan sen erinäisiä asukkaita.
Jalava jatkaa tieteissarjan julkaisua pitkän tauon jälkeen – arviossa Jeff Hawken Ylivaltias
SARJAKUVA | Avaruushallinnon asiamies seikkailee tähtien välissä ja ministerin tohvelissa. Sidney Jordan piirsi upeaa viivaa.