Rakastajat-teatterin johtaja Angelika Meusel. Kuva: Leena Reikko
TEATTERI | Porilainen teatterifestivaali järjestettiin poikkeuksellisina korona-aikoina poikkeuksellisesti syksyllä ja poikkeuksellisen pienille katsomoille. Mutta järjestettiin kuitenkin.
Leena Reikko
21-vuotias teatterifestivaali Lain§uojattomat oli alussa vuosittainen katsaus siihen, mitä vapaat ammattiteatteriryhmät kotinäyttämöillään tekivät. Vapaita ryhmiä on kuitenkin jo niin paljon, että nykyään Porissa on vuosittain nähty tarkkaan poimittuja herkkupaloja erityyppisten ryhmien tarjonnasta. Tämän vuoden festivaali oli koronan vuoksi melko pienimuotoinen.
Lain§uojattomat-festivaalin järjestäjänä on koko ajan ollut porilainen Rakastajat-teatteri. Alkuperäisen suunnitelman mukaan festivaalipaikkakunta olisi vaihtunut kolmen vuoden välein, mutta Poriin se jäi.
– Muiden mielestä olimme järjestäneet festivaalin hyvin ja tänne tapahtuma sitten jäi, summaa Rakastajat-teatterin johtaja ja näyttelijä Angelika Meusel.
Ajatus vapaiden ammattiteatteriryhmien omasta festivaalista syntyi aikoinaan baarissa, missä asiaa vuosituhannen vaihteessa ideoivat muun muassa Meusel, Leea Kleemola, Kristian Smeds ja Jari Juutinen. Baari-illan ajatus toteutettiin ja vuosien mittaan festivaalista on tullut tärkeä tapahtuma suomalaisessa teatterimaailmassa. Nimellä viitataan siihen, että vapaat ammattiteatterit ovat teatteri- ja orkesterilain ulkopuolella eivätkä saa valtionosuuksia.
Viime vuonna Lain§uojattomat sai Vuoden Teatteriteko-palkinnon kiitoksena ”rahoituslain ulkopuolisen teatterikentän identiteetin ja yhteisöllisyyden vahvistajana”. Lisäksi opetus- ja kulttuuriministeri myönsi festivaalille joulukuussa 2019 Suomi-palkinnon.
Kun pyydän Meuselia kuvailemaan menneitä festivaalivuosia kolmella sanalla, hän ei kauaa mieti: Yhteisöllisyys, inspiraatio, rohkeus.
– Verkostoituminen on ollut käänteentekevää. Tunnemme kentän ja pystymme tarjoamaan katsojille kaikkein parasta.
Rohkeudesta on hyvä esimerkki amerikkalainen menestyskonsepti The 24 Hour Plays, joka nähtiin ensimmäisenä Suomessa Lain§uojattomilla jo vuonna 2013 muun muassa New Yorkin, Lontoon ja Hampurin jälkeen. Tässä formaatissa tuotetaan lyhytnäytelmiä käsikirjoituksesta harjoitusten kautta ensi-iltaan vain vuorokaudessa ja mukana on ollut Suomen teatterimaailman huippunimiä.
Koronan vuoksi festivaali pidettiin poikkeuksellisesti nyt elokuussa (19.–23.8.2020) toukokuun sijasta eikä kansainvälisiä esiintyjiä ollut ollenkaan mukana. Lippuja myytiin näytöksiin turvallisuussyistä puolet normaalia vähemmän ja myös katsojat ovat olleet tavallista varovaisemmin liikkeellä. Esityksiä oli kymmenkunta erilaista sekä kaupungilla että Rakastajat-teatterin omissa tiloissa Hilkka-näyttämöllä ja Kehräämössä.
– Ensi vuonna haluamme kehittää Lain§uojattomia entistä enemmän kaupunkifestivaalin suuntaan, viedä teatteria salista ulos sinne, missä ihmisetkin ovat ja järjestää matalan kynnyksen näytöksiä ja saavuttaa uusia katsojaryhmiä, pohtii Meusel jo tulevaa.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Näyttelijät pitävät interaktiivisen murhamysteerin pinnalla – arviossa Tampereen Teatterin Hiuskarvan varassa
TEATTERI | Tuulensuun Palatsin interaktiivisen murhamysteerin tapahtumapaikkana on parturikampaamo. Kesken arkisen aherruksen yläkerrassa tapahtuu henkirikos.
Näyttävä tulkinta vanhasta komediasta – arviossa Nokian työväenteatterin Herrat ovat herkkäuskoisia
TEATTERI | Serpin komedia vuodelta 1937 on visuaalisesti upeasti toteutettu, muttei ainakaan vielä nouse oikein lentoon.