Miko Jaakkola. Kuva: Juha Lahtinen
HENKILÖ | Miko Jaakkolan muuttoauto suuntaa syksyllä kohti Tamperetta hänen luopuessaan Kotkan kaupunginteatterin johtajuudesta.
Ritva Alpola, teksti
Ristiriitaisen ja ahdistavan kauden jälkeen Tampereen Työväen Teatterissa on tullut aika vahvistaa teatterin johtamisrakenteita valitsemalla teatterille kaksi johtajaa. He aloittavat työnsä lokakuussa 2024.
Asian julkistamistilaisuudessa huhtikuun lopulla TTT:n hallituksen puheenjohtaja Kai Hintsanen totesi: ”Johtamisessa ei pidä säästää.”
Lausahdus on yllättävä siksi, että tähän tilanteeseen on tultu nimenomaan rahojen riittämättömyyden takia.
Totta on kuitenkin, että TTT:n kaltaisen suuren talon johtamisvastuiden jakaminen toimitusjohtajan ja taiteellisen johtajan pesteihin on sekä ymmärrettävää että viisasta.
TTT:n toimitusjohtajana aloittava Janne Auvinen siirtyy tehtävään Hämeenlinnasta, Verkatehdas Oy.n toimitusjohtajan asemasta. Auvisen sukujuuret ovat kylläkin Tampereella – tai oikeastaan voisi sanoa, että ne ovat nimenomaan Tampereen Työväen Teatterissa! Niin hänen äitinsä, isänsä, veljensä kuin enonsa ja isoisänsäkin ovat kaikki näytelleet, ohjanneet tai johtaneet tässä heille tutuksi ja rakkaaksi käyneessä Työviksessä. Janne Auvisen isä, ohjaaja Vili Auvinen (1931–1996), on aikoinaan lausunut viisaasti, että ”työväki tykkää hyvästä teatterista”. Juuri sellaiselle Janne Auvinen on osaltaan mahdollistamassa puitteet.
Samaan pyrkii myös Tampereen Työväen Teatterin uudeksi taiteelliseksi johtajaksi nimitetty Miko Jaakkola. Molemmat tuoreet johtajat ovat teatteritaiteen maistereita, mutta työurillaan he ovat suuntautuneet kulttuurikentän eri tahoille. Nyt he tulevat toimimaan yhdessä Tampereen Työväen Teatterin hyväksi. Aateluuskin velvoittaa, sillä onhan TTT yksi kolmesta kansallisen päänäyttämön tittelin saaneesta teatteritalosta.
* *
Miko Jaakkolan muuttoauto suuntaa syksyllä kohti Tamperetta hänen luopuessaan Kotkan kaupunginteatterin johtajuudesta, mutta on hän nuuhkinut aiemmin Tampereenkin teatteri-ilmaa; hän oli mukana Tampereen Teatterikesän taiteellisessa johtoryhmässä vuosina 2015-2018. Ennen Kotkan-kauttaan Miko Jaakkola on luotsannut Kajaanin kaupunginteatteria sekä Teatteri Takomoa Helsingissä. Hän on myös kirjoittanut, dramatisoinut ja ohjannut näytelmiä.
Miksi Miko Jaakkola sitten halusi hakea Tampereen Työväen Teatterin taiteellista johtajuutta? Kotkassahan kaikki oli rullannut hyvin jo monet vuodet, ja kertomansa mukaan Jaakkola on viihtynyt siellä.
– Vaihtelu on hyväksi aika ajoin sekä itselle että yhteisölle, Jaakkola vastaa.
Teatterimaailmassa pestit ovat vaihtuvia ja kestoltaan erilaisia, joten kiertoa tapahtuu. Mutta syntyykö todellisia muutoksia, jos johtajat siirtyvät entisine ajatuksineen aina seuraavaan paikkaan?
Ainakaan siten Miko Jaakkola ei aio menetellä. Hänen mielestään uudet kohtaamiset ovat nimenomaan uusia mahdollisuuksia. On inspiroivaa tutustua ihmisiin, kuulla heidän ajatuksiaan ja alkaa luoda jotakin tuoretta yhteistä heidän kanssaan.
Miko Jaakkola sanoo, että hänen taustansa on työväenteattereissa. Mitä se hänen mielestään tarkoittaa? Onko siinä myös jotakin poliittista ?
– Ei poliittisia ajatuksia, vaan heikkojen puolella olemista, Jaakkola sanoo.
– Näytelmien aiheet ovat tärkeitä. Niiden sanomaa pitää kirkastaa ja ilmaista selkeästi, mitä esityksissä on ja mihin pyritään, eikä kietoa asioita hämäriin metaforiin, hän jatkaa.
* *
Teatteri on tunneilmaisua ja kaikkein ihmisläheisin kulttuurimuoto, Jaakkola määrittelee. Hänestä on surullista, että nykyään joutuu jatkuvasti puolustamaan kulttuuria ja vakuuttelemaan sen tärkeyttä, vaikka on ilmiselvää, että ihminen kaipaa hengenravintoa.
Se, että johtamisvastuu on päätetty jakaa Tampereen Työväen Teatterissa kahdelle henkilölle, oli osasyy Miko Jaakkolan taiteellisen johtajan paikan hakemiselle. Kaksien rattaiden vetäminen olisi liian aikaavievää ja raskasta, luovuus väistämättä kärsisi.
Jaakkolan mukaan hänen ydinosaamisensa on taiteellisella puolella. Mutta vaikka taiteellisella johtajalla ei olekaan taloudellista vastuuta, tottakai teatterin rahatilanne on otettava huomioon ohjelmistoa suunnitellessa.
Kun Miko Jaakkolan edeltäjä, lahjakas visionääri Otso Kautto valittiin TTT:n johtoon, häneltä toivottiin muutosta. Sen tehtyään hän sai mennä.
Miten Jaakkola aikoo menetellä? Tehdä U-käännöksen vai löytää uuden reitin? Pitääkö omaa ideointia ja innovointia suitsia heti alkuunsa? Vähennetäänkö väkeä? Tehdäänkö suppeampaa ohjelmistoa? Jätetäänkö vierailevat tähdet kutsumatta?
Tuleva TTT:n taiteellinen johtaja suhtautuu kysymystulvaan tyynesti. Ongelmien ratkaiseminen on hänelle tuttua. Henkilöstön vähentäminen tässä tilanteessa ei olisi viisasta, sillä henkilötyövuosilla on vaikutusta avustuksiin. Valtionosuusleikkauksia on joka tapauksessa tulossa, eli siltä suunnalta ei ole odotettavissa ainakaan positiivisia yllätyksiä. Kokemusta on, sanoo Jaakkola.
Miko Jaakkola pyrkii patoamaan TTT:n katsojakatoa. Ohjelmistosuunnittelu on hänelle se ensisijainen, kiinnostavin ja tärkein asia. Jaakkolalla on jo mielessään sopivia näytelmätekstejä, mutta niistä hän ei vielä hiisku. Hän haluaa aloittaa tehtävänsä rauhassa tutustumalla ensin uuteen työpaikkaansa ja sen henkilökuntaan, tunnustella talon ilmapiiriä ja tutkailla nykyohjelmistoa ja ehkä menneitäkin kokonaiskuvan saamiseksi.
* *
Mitä Miko Jaakkola ajattelee johtajuudesta yleensä? Synnytäänkö johtajiksi vai kasvetaanko siihen kokemusten karttumisen myötä?
Kyllä kai siihen kasvetaan, ainakin hänelle itselleen on niin käynyt, puntaroi Jaakkola. Hän on ollut nuorena mukana harrastajateatterissa, mutta tullut tosimielellä alalle kirjoittamisen myötä. TEAKista hän valmistui aikoinaan ohjaajaksi. Mahtaako uudessa pestissä olla mahdollista myös ohjata johtamisen ohella?
Aika näyttää, tuumii Jaakkola. Hän aikoo aloittaa pienesti, ei todellakaan TTT:n Suuren näyttämön isoista produktioista. Ne ovat tietysti teatterin selkäranka, toteaa Jaakkola itsestäänselvyytenä. Hän haluaa kuitenkin keskittyä aluksi Eino Salmelaisen näyttämölle ja Kellariteatteriin sopiviin ohjelmistovalintoihin.
Miko Jaakkolalla on varmasti luvassa tuumaustuokioita myös TTT:n toimitusjohtajan, Janne Auvisen, kanssa. Lokakuussa 2024 alkaa heidän yhteinen matkansa Tampereen Työväen Teatterin ohjaimissa.
Entä aikooko Miko Jaakkola jossakin vaiheessa jutella väistyneen johtajan, Otso Kauton kanssa? Siihen Miko Jaakkola ei osaa vielä vastata. Ehkä hän ei näe ajatustenvaihtoon mitään syytä.
Miehet kyllä tuntevat toisensa monenlaisista teatteriyhteyksistä vuosikausien ajalta, mutta eivät ole varsinaisesti ystäviä, Jaakkola arvioi. Puheissa he ovat olleet viimeksi ennen tietoa kaikkia kohahduttaneesta Kauton erottamisuutisesta.
Mainitaan myös, että Miko Jaakkola rakastaa purjehtimista! Syksyn tullen hänen onkin vaihdettava Kotkan merelliset aallot Näsijärven laineisiin Tampereella. Tervetuloa!
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Näyttelijä Aapo Stavén paljastaa, miten monologi Parikkalan patsaspuiston luojasta Veijo Rönkkösestä syntyi
HENKILÖ | Projektin alkaessa tekstiä oli nolla riviä ja omat tietoni Veijosta rajalliset, Aapo Stavén kertoo Veijo-monologin taustoista.
Eija-Liisa Ahtila etsii ekologista dialogia kaikkien lajien kanssa: ”Metsään tutustuu, kun sitä tunnustelee kaikilla aisteilla”
KUVATAIDE | Serlachius Kartanolla avautui yleisölle 8-kanavainen, vaihtelevien kuvakokojen myötä etenevä, 50-minuuttinen liikkuvan kuvan teos Heijastus metsästä.
”Sormus ei kuulu kenellekään”, sanoo Tampere-talon Ison saliin palaavan Taru Sormusten herrasta -näytelmän ohjaaja Mikko Kanninen
HENKILÖ | Tampereen Teatterin johtajan Mikko Kannisen mukaan draaman kaaret olivat J. R. R. Tolkienille sivuseikka. Siksi juuri yksityiskohtien on oltava hänen ohjauksessaan tarkalleen oikein ja kirjan hengen mukaisesti.
”Kutsukaa meidät kahville!” – Kirsi Kunnas esitti mutkattoman toiveen, joka johti elinikäiseen ystävyyteen
HENKILÖ | Millaista oli kirjoittaa Kirsi Kunnaksesta? Kirjallisuuden professori (emerita) Leena Kirstinä tutustui Kunnakseen 1970-luvulla ja kirjoitti hänestä neljäkymmentä vuotta myöhemmin.