Ratinan sillan alla urheilu ja taide kohtaavat, kun PerforManse-työryhmä harjoittelee sillan betonirakenteissa.

Meri-Maija Näykki on tottunut tekemään esityksiä tiloihin, jotka eivät ole taidetta varten. Näykin uusin teos PerforManse juhlii 240-vuotiasta Tamperetta.

Ratinan sillan kupeeseen pystytetystä jurtasta löytyy monialainen taiteilija, joka ei pelkää roudaamista tai tuotantohommia. Ei edes, vaikka roudattavana olisi omalakisen treenipaikan huussin sisälmykset ja tuotettavana oman ensi-illan yhteyteen viisipäiväinen kaupunkifestivaali. Nyt Meri-Maija Näykin päivät ja illat kuluvat pitkälti perjantaina 27.9.2019 ensi-iltaan tulevaa PerforManse – synttärikekkerit Ratinan sillan alla -teosta ohjatessa ja tuottaessa.

– Tälle projektille olen esitellyt itseni tirehtöörinä. Olen toisaalta järjestäjän ja ohjaajan roolissa, mutta myös eräänlainen juontaja sitten itse syntymäpäiväjuhlissakin, Näykki kertoo työryhmän takahuoneena toimivan jurtan sohvalta.

Lokit kailottavat jurtan ulkopuolella, kankaiseen kattoon ropisevat sadepisarat.

Näykki alkoi suunnitella PerforMansea tämän vuoden alkupuolella, kun Taidetta Tammerkosken varrella -tapahtumaan haettiin teosehdotuksia avoimen haun kautta. Täsmäteatteri, eli Meri-Maija Näykki, Iira Halttunen ja Markus Tapio päättivät hakea hankkeelta 30 000 euron rahoitusta Näyttävä performanssi -kategoriassa omalla teoskonseptillaan. Rahoitusta ei Täsmäteatterin teokselle tästä potista myönnetty. Meri-Maija – jonka olen itse oppinut Tampereen Ylioppilasteatterilla tuntemaan nimellä Jartsa – ei antanut periksi, sillä sillanalus oli jäänyt kummittelemaan mieleen.

Leirielämää ja tekemisen paloa

Meri-Maija Näykki on tamperelainen sirkus- ja teatteriohjaaja, jonka teoksissa yhdistyvät monet esittävän taiteen muodot.

Nyt Täsmäteatterin ja Teatteri Siperian yhteistuotantona toteutettavaa PerforManse-esitystä tehdään Näykin sanojen mukaan kengännauhabudjetilla. Työryhmä on pitkälti mukana menossa rakkaudesta lajiin ja Näykki tekee teoksen eteen pitkää päivää Taiteen edistämiskeskuksen nelikuukautisella apurahalla.

Kaupunkitilassa tapahtuvaan esitystuotantoon liittyvät käytännön järjestelyt on hoidettava taiteellisen työn ohella, ja produktion päättymisen jälkeen on kalenteri valmiiksi tyhjennetty rauhaisampaa elämänrytmiä varten, koska tiedossa on, että lepoa sitten tarvitaan.

– Ei mua haittaa paskanroudaaminen, pitkät päivät tai tuotantohommat, kunhan saa tehdä taidetta omaehtoisesti. Mulle on tärkeää, että pieteetti ja palo tekemiseen säilyy, ettei tule tehtyä liukuhihnataidetta. Tämä on tietyntyyppistä leirielämää, ja työ enemmänkin elämäntapa. Mutta en mä minkään ison instituution kanssa tällaiseen diiliin lähtisi, Näykki painottaa.

Omasta näkökulmasta, vallitsevia käsityksiä vasten

Näykki on tehnyt Tampereella omaehtoisesti jo useampia esityksiä, jotka ovat tavoitelleet perinteisestä poikkeavia teatteriyleisöjä – heitä joille perinteinen teatteri on eri syistä luotaantyöntävä paikka. Kesät 2014 ja 2015 Meri-Maija ohjasi yhteisölähtöistä teatteria Koukkuniemen vanhainkotiin ja viimeisimpänä Suomi 100 -vuoden hengessä talkooteemaisen esityksen Pispalan Uittotunneliin.

– Usein työskentelen jotakin ajankohtaista ja olemassaolevaa ilmiötä tai tapahtumaa vasten. PerforMansekin juhlii Tampereen 240-vuotissyntymäpäivää, mutta vähän toisesta näkökulmasta kuin vallitseva Tampere-brändi ehkä tekisi. Meidän esityksen Tampere on parin kympin kieppeillä oleva, lähestyvästä pääsykoerumbasta stressaantunut jännittäjä, jonka suunta on tulevaa, ei mennyttä kohti, Näykki kertoo ja viittaa Tampereen kulttuuripääkaupunkihakuun.

Tulevaisuus Tampereella

PerforManse-työryhmä vetäytyy harjoitusten päätteeksi työryhmän takahuoneena toimivaan jurttaan lämmittelemään ja jakamaan tunnelmiaan harjoituksista.

Tamperelaisten kulttuurinystävien onneksi Näykki näkee myös oman tulevaisuutensa Tampereella. Helsingissä ja Bristolissa kouluttautunut taiteilija kokee, että kotikaupungissaan hän osaa ja rohkenee toimia omalla tyylillään ja ottaa myös alueen asioihin töillään kantaa.

Ensi vuoden Näykki työskentelee Taiteen edistämiskeskuksen näyttämötaiteen taiteilija-apurahalla sirkusta ja teatteria yhdistävissä projekteissa Tampereella ja Tampereelta käsin. Tulevaisuuden haaveissa on jatkaa Täsmäteatterin kanssa paikkasidonnaisten esitysten tekemistä sekä vahvistaa sirkustaiteilijoiden jalansijaa Suomessa. Tällä hetkellä Näykki on ainoa sirkusohjaajan maisteritutkinnon suorittanut suomalainen, eikä maailmassakaan vastaavanlaista osaamista löydy vielä kovin monelta.

– Sorin Sirkuksessakin on kasvanut aivan upeita taiteilijoita, jotka ovat lähteneet ulkomaille kouluttautumaan. Ei heillä ole syytä tulla tänne takaisin, kun täällä sirkustaiteilijoille ei ole töitä. Ajattelen oman työni olevan myös työtä sen puolesta, että sirkustaiteilijat voisivat täälläkin tehdä töitä ammattitaiteilijoina, Näykki selittää.

Kun kuuntelen Meri-Maija Näykkiä jurtan sohvalla, ei mieleeni herää epäilystäkään, etteikö tuokin työ tuottaisi jonain päivänä hedelmää. DIY-asenne, riskinottokyky ja pioneerihenki leijuu vahvasti ilmassa tänä syksynä Ratinan sillan alla, seuraavalla kerralla taas uudessa lokaatiossa.

Alli Mattila

PerforManse – synttärikekkerit Ratinan sillan alla

Esitykset Ratinan sillan alla, stadionin puolella koskea

pe 27.9. klo 18:30 ja 20
la 28.9. klo 18:30 ja 20
su 29.9. klo 18:30 ja 20
ma 30.9. klo 18:30 ja 20
ti 1.10. klo 18:30 ja 20

Työryhmä:

Janita Hakanen, Iira Halttunen, Marika Heiskanen, Heikki Järvinen, Richard Katajisto, Lida Kuusisto, Meri-Maija Näykki, Suvi Pouttu, Saija Raskulla, Siri Saarilahti, Iida Salokorpi, Vilhelmiina Sinervo, Marko Taiminen, Heikki Tavilampi, Onni Toivonen, Otto Vihervaara

Esitys on maksuton. Oheisohjelmassa muun muassa Syyria nam nam -keittiön ruokakoju, tamperelaisten artistien keikkoja, katutanssia ja sanataidetta. PerforManse Facebookissa.