Susanna Leinonen Company. Kuva: Mirkku Merimaa
TILAUSJUTTU | Susanna Leinonen Companyn kantaesitys Juuret on juuriamme ja niiden merkitystä käsittelevä tanssiteos, joka tuo ikäihmiset ja SLC:n ammattitanssijat näyttämölle tasavertaisina esiintyjinä. Teos saa ensi-iltansa Kulttuurikeskus Stoassa 5. maaliskuuta.
Tämä on tilausjuttu, jonka Kulttuuritoimitus on tuottanut kaupallisena yhteistyönä Susanna Leinonen Companyn kanssa.
Emmi Hakala, teksti
Vaikka teoksen esiintyjillä on erilaiset lähtökohdat prosessiin, työstää koreografi Susanna Leinonen teosta samalla tavalla kuin mitä tahansa taiteellista työtä. Samalla kun yksilöiden taso ja tarpeet huomioidaan, laatukriteerit pidetään korkealla.
– Tavoitteeni on luoda koskettava ja ajatuksia herättävä teos, jossa näyttämölle nousee 21 tasavertaista esiintyjää. Iällä ja kokemuksen määrällä ei ole merkitystä, kun yleisö kohdataan.
Juuret on osa laajempaa Helsingin kaupungin iäkkäiden ihmisten kulttuurin ja liikunnan edistämishanketta, johon kuuluu teosprosessin lisäksi ikäihmisille suunnattuja nykytanssitunteja ja videotyöpajoja.
– Useissa maissa tanssiryhmien rinnalla toimii ryhmä sekä nuorille vastavalmistuneille tanssijoille että iäkkäämmille senioreille. Voisiko meillä Suomessa olla vastaavaa toimintaa?
Ikä on luonnollisesti puhututtanut prosessin aikana. Puhuessamme tietystä ihmisryhmästä on hyvä muistaa, että puhumme samalla joukosta erilaisia yksilöitä. Ikäihmisiä ei voi laittaa yhteen lokeroon, jota määrittää vain luku +65.
– Yhdellä on haasteita selän kanssa, toisella nilkkojen. Joku oppii nopeasti liikesarjoja, toinen on taitava improvisoimaan. Näin se on myös ammattilaisten kanssa. Mitä enemmän opimme tuntemaan toisiamme, sitä enemmän myös persoonallisuudet alkavat näkyä näyttämöllä.
Ennen teosprosessin aloitusta Leinonen ja SLC:n tanssijat ohjasivat avoimia ja ilmaisia nykytanssitunteja helsinkiläisille ikäihmisille. Kaikille teokseen mukaan hakeneille on ollut alusta asti selvää, että teosta tehdään tavoitteellisesti ja taiteellinen visio edellä.
– Vaatimustason ollessa korkea minulla on olo, että olen ylittänyt itseni. Minusta löytyy enemmän ja minä pystyn enempään, mitä olin ajatellut, sanoo teoksessa mukana oleva Kirsti Salovaara.
Teoksen ikäihmisten aikaisempi kokemus on, että heidän ikäryhmälleen suunnattu tanssitarjonta on lähinnä kevyttä matalan kynnyksen liikuntaa, jolla ei ole selkeää päämäärää. Opetuksen lähtökohta on usein se, että osallistuja on vanha ja fyysisesti kykenemätön.
– Helposti ajatellaan, että ihmisen siirtyessä tiettyyn ikään hän lakkaa olemasta tuottava. Olemme nykyään parempikuntoisia ja elämme pidempään. Lisäksi meillä on elämänkokemusta. Susannan lähestymistapa ja koko projekti on kunnioittava ja arvostava. Hän ja tanssijat eivät katso ikää vaan suhtautuvat ihmiseen ihmisenä, Salovaara sanoo.
– On oletuksia, että meidän kehot ei veny ja taivu, mutta kas kummaa, kyllä ne taipuukin kun sille annetaan mahdollisuus, Eija Klinga jatkaa.
Lisäksi yhdessä tekeminen, läsnäolo ja tavallinen kanssakäyminen ovat lisänneet ikäihmisten hyvinvointia ja yhteenkuuluvuuden tunnetta.
– Tämä on äärimmäisen terapeuttista. Olen kuin 17-vuotias aina kun lähden täältä kotiin, Marjatta Pekkala sanoo.
Teos alkaa vähitellen ottaa lopullisen muotonsa. Kuten taiteellisessa prosessissa yleensä, osa tehdyistä kohtauksista ei päädykään näyttämölle ja toisaalta vielä viime hetkellä saatetaan luoda jotain aivan uutta. Tasapainon löytäminen teokseen vaatii lukuisia kokeiluja ja lopulta koreografin päätöksiä.
Ikäihmisten kanssa työskentely on haastanut Leinosen tutkimaan liikettä uudesta kulmasta. Hänen teoksilleen tyypillinen yksityiskohtainen ja virtaava liikekieli on saanut rinnalleen arkisempia eleitä, liikkeen toistoa ja improvisaatiota.
– Kaikki liike on kiinnostavaa, jos esiintyjä itse uskoo siihen mitä tekee. Silloin katsojakin uskoo sen ja näin tekeminen siirtyy esiintyjältä katsojalle.
Juuret. Ensi-ilta lauantaina 5.3.2022. Kulttuurikeskus Stoa, Helsingin Itäkeskus. Liput täältä.
Kirjoittaja on Susanna Leinonen Companyn tanssija ja luovan kirjoittamisen opiskelija, joka on päävastuussa SLC:n blogista ja sen sisällöstä.
Susanna Leinonen Company
- Vuonna 2001 perustettu Susanna Leinonen Company on tunnettu yksityiskohtaisesta liikekielestä ja kokonaisvaltaisen visuaalisista teoksista.
- Kotimaan lisäksi ryhmä kiertää laajasti ulkomaisilla festivaaleilla ja esiintymislavoilla.
- Lisäksi repertuaariworkshopit, ajankohtaisia teemoja käsittelevät yleisötyöprojektit, sekä tilausteokset ovat keskeinen osa toimintaa.
Susanna Leinonen Companyn verkkosivuille tästä ja blogiin tästä.
Esitykset
Kulttuurikeskus Stoa (Turunlinnantie 1, Itäkeskus, Helsinki)
- Lauantai 5.3. klo 19 (ensi-ilta)
- Sunnuntai 6.3. klo 15
- Tiistai 8.3. klo 19
- Torstai 10.3. klo 15 & 19
- Keskiviikko 30.3. klo 19
- Torstai 31.3. klo 19
- Perjantai 1.4. klo 15 & 19
- Lauantai 2.4. klo 15
Järvenpää-talo (Hallintokatu 4, Järvenpää)
- Keskiviikko 6.4. klo 19
Riihimäen teatteri (Hämeenaukio 1, 11100 Riihimäki)
- Lauantai 9.4. klo 19
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Fyysistä komediaa ja absurdia draamaa – arviossa Tanssiteatteri Hurjaruuthin Talvisirkus Fantasia
SIRKUS | Tanssiteatteri Hurjaruuthin 30-vuotisjuhlavuottaan viettävän talvisirkuksen uusi esitys on hauska, valloittava ja visuaalisesti ihastuttava.
Sorin Sirkuksen joulushow Verda tuo trooppista tunnelmaa kaamoksen keskelle
SIRKUS | Verdan vehreä, sademetsämäinen tunnelma ja sen eläimiä, heimolaisia ja kasveja muistuttavat esiintyjät kertovat yhteistyön voimasta, jota Sorin Sirkuksen joulushow huokuu.
KÖTT-kollektiivin Harp on hersyvä yhdistelmä runoutta, tanssia ja musiikkia sekä nykyesityksen vallattomuutta
TANSSI | Kulttuurihistorian naishahmoista innoittunut Harp liukuu ketterästi hahmosta, kielestä ja maailmasta toiseen.
Duettoteos inhimillisyydestä, ennakkoluuloista ja erilaisuudesta – arviossa Tanssiteatteri MD:n Aliveness
TANSSI | Tanssiteatteri MD:n sivuilla kuvaillaan, että Mari Rosendahlin nykytanssiteos Aliveness kahdelle tanssijalle ”hengittää, hengästyy ja hahmottaa itseään aina uudelleen”.