Balettigaalan tähtikoreografi Jorma Elo: ”Jääkiekkoilijat ja balettilaiset voisivat treenata yhdessä”

31.08.2019
Tanssitaiteilija Jorma Elo.

Tampere-talon Kansainvälisessä balettigaalassa nähdään sunnuntaina kaksi koreografiaa 1980-luvulta ulkomailla vaikuttaneelta tanssitaiteilijaltamme.

Merja Koskiniemi

– Kuin oravalta kysyisi, miksi hypit puissa, nauraa Jorma Elo, kun häneltä kysyy, miksi hän työskentelee tanssitaiteen parissa.

Jorma Elo on suomalainen tanssitaiteilija, joka on tehnyt mittavan kansainvälisen uran ensin tanssijana ruotsalaisessa Cullberg-baletissa ja hollantilaisessa Nederlands Dans Theatressa ja 2000-luvulla koreografina lukuisissa arvostetuissa tanssiryhmissä ja balettitaloissa ympäri maailmaa. Tanssi oli pysäyttävä kokemus nuorelle Elolle.

– Että sillä tavalla voi liikkua musiikin kanssa! Elo muistelee häneen vaikuttaneita venäläisiä baletin taitureita Rudolf Nurejevia ja Mihail Baryšnikovia.

– Lisäksi tanssin yhteisö oli lämmin ja toisistaan huolta pitävä, koko elämä oli siinä studiossa. Sieltä syntyi perusrakkaus tähän alaan.

Jorma Elo on työskennellyt koreografina lukuisille isoille tanssiryhmille ja balettitaloille. Kuva: Arian Molina

Elolta nähdään Tampere-talon Kansainvälisessä balettigaalassa sunnuntaina 1.9.2019 kaksi teosta. Adagio on osa Bolshoi Ballet’lle tehdystä teoksesta Dream of Dream. Aave on uusi, balettigaalassa ensin Lappeenrannassa ja heti perään Tampereella maailmanensi-iltansa saava sooloteos suomalaiselle tanssijalle Elina Miettiselle. Aavetta lähdettiin ensin tekemään pelkästään lyhytelokuvaksi yhdessä Miettisen ja New Yorkissa asuvan kuvaaja Mikko Timosen kanssa.

Juhani Teräsvuori, joka on järjestänyt tätä gaalaa monen vuoden ajan, soitti ja kysyi, voimmeko tehdä filmistä näyttämöversion, Elo kertoo.

– Jussi on sellainen katalysaattori, joka saa aina ihmiset innostumaan. Ajateltiin, että hieno juttu, saadaan suomalainen tanssija ja suomalainen koreografi ja suomalainen filmintekijä ja suomalainen gaala!

– Haasteita tekemisessä oli enemmän kuin luultiinkaan, mutta oli mielenkiintoista työskennellä yhdessä. Jouduimme rakentamaan näyttämöversion oikeastaan kokonaan uusiksi. Musiikki vaihtui tekijänoikeuksien vuoksi, ja Mikko Timonen editoi filmistä videoversion, joka on osa tätä näytöstä. Kaikki elementit on siis tehty uudestaan tätä varten!

Aaveen näyttämöversio ehtii maailmanensi-iltaan ennen työn perustana olevaa lyhytelokuvaa.

– Filmi on meille ”passion project” eli se tulee tehtyä viimeiseksi, koska varsinaiset leipätyömme ovat muualla. Mutta jossain vaiheessa se tulee vielä, Jorma Elo lupaa.

Elo toivoo, että tanssijat innostuvat koreografisesta prosessista ja että he suhtautuvat tekemiseen avoimin mielin. Kuva: Arian Molina

Balettigaalan lisäksi Jorma Eloa on työllistänyt Suomessa kansallisbaletin ohjelmistossa tällä kaudella uudelleen esitettävä, vuonna 2016 ensi-iltansa saanut kokoillan baletti Liisa Ihmemaassa. Elo on työskennellyt koreografina monelle muullekin isolle ryhmälle.

– Minun työni on luoda uutta. Kun tulen saliin, minulla on jotain ideoita, mutta edessä on kuin tyhjä sivu, Elo kuvailee.

– Olet sitten siinä vaikka 40 tanssijan kanssa ja katsot sitä tyhjää sivua, että tähän pitäisi jotain tehdä. Toivon, että tanssijat olisivat innostuneita prosessista ja heillä olisi tekemiseen avonainen mieli. Että musiikki antaisi heille jonkinlaisen inspiraation.

Elolle itselleen musiikilla on suuri merkitys. Ennen uutta teosta hän etsii pitkään ideaansa tai produktioon sopivaa musiikkia.

– Kuuntelen musiikkia tuntitolkulla. Siitä tulee minun maailmani, vesi missä uin. Jaan sen sitten tanssijoiden kanssa niin, että uimme siinä samassa musiikkilammessa, se on minulle tärkeää.

Elo toivoo, että tänä päivänä on myös mahdollista tehdä teoksia, joita esitetään ja katsotaan yli 100 vuoden päästä kuten tällä hetkellä 1800-luvun lopun baletin klassikoita.

– Se on haaste, mikä kiinnostaa minua! toteaa Elo.

Jorma Elo kehuu jääkiekkoilijoiden treenejä monipuolisiksi. Löytyyköhän niistä venyttelyä Elon malliin? Kuva: Arian Molina

Koska soitan Elolle Tampereelta, hänen kanssa pitää puhua myös jääkiekosta. Lapsena Elo harrasti aktiivisesti jääkiekkoa ja haaveili siitä myös urana. Hän seuraa edelleen mielellään pelejä. Bostonissa, missä Elo on työskennellyt pitkään Boston Ballet’n koreografina, hän kertoo käyvänsä katsomassa Boston Bruinsia.

Tuukka Rask on siellä iso sankari! innostuu Elo.

– Seurasin myös jääkiekon maailmanmestaruuskisoja. Se oli ”miracle on ice”! Olin hengessä mukana koko ajan, hän vakuuttaa ja lähettää terveisiä maailmanmestari Henri Jokiharjulle, jonka lapsuuden pihapelien kerron paukkuneen naapurissani.

Kun kysyn, voisivatko jääkiekkoilijat oppia jotain tanssijoita, Elo kääntää asian toisinpäin.

– Kiekkoilijoilla on hyviä treenejä! Hehän treenaavat nykyään monipuolisesti ja venyttelevät – melkein tanssijoiden pitäisi katsoa jääkiekkoilijoiden treenejä!

– Sekä tanssijoiden että jääkiekkoilijoiden pitäisi ajatella, mitä he todella tarvitsevat treenaamisesta. Niin, että he pystyvät tekemään parhaiten sen, mikä heidän roolinsa on, miettii Elo ja nauraa. – Menipä treenifilosofiaksi! Jääkiekkoilijat ja balettilaiset voisivat treenata yhdessä, siinä olisi molemmille oppimista.

Kansainvälinen balettigaala, Tampere-talo 1.9.2019 kello 18. Tuotanto Tampere-talo, Lappeenrannan balettigaala ja Juhani Teräsvuori.

Suomen kansallisbaletti: Liisa Ihmemaassa, koreografia Jorma Elo. Kansallisooppera 12.9.2019 asti ja 13.–28.5.2020.