WOMEX: Marokkolainen Asmâa Hamzaoui rikkoo tabuja soittamalla miehille varattua rituaalimusiikkia

23.10.2019

WOMEX-festivaali täyttää Tampereen maailmanmusiikilla. Kulttuuritoimitus tapasi tapahtumassa soittavan marokkolaisen Asmâa Hamzaouin kesällä Kaustisella.

Marja Aaltio

Nuoret naiset vastaavat tervehdykseen hymyillen, mutta hieman väsyneinä. On heinäkuu, ja marokkolainen Asmâa Hamzaoui on matkustanut kahden bändinsä jäsenen kanssa Kaustisen kansanmusiikkijuhlille keikalle.

Asmâa Hamzaoui & Bnat Timbouktou on myös yksi Tampereella 23.–27.10. järjestettävän maailmanmusiikkitapahtuma WOMEXin esille nostettavista showcaseyhtyeistä. WOMEX järjestetään tänä vuonna ensimmäisen kerran Suomessa. Kulttuuritoimituksella oli mahdollisuus jututtaa yhteen jäseniä jo kesällä Kaustisella.

Bnat Timbouktou on ehtinyt kiertää tänä vuonna lukuisilla festivaaleilla. Kaustiselle he tulivat Tanskan ja Hollannin kautta. Suomessa he olivat kesällä jo toista kertaa uransa aikana.

Kiertueväsymyksestä ja hankalasta matkasta Suomeen ja Kaustiselle ei ole tietoakaan, kun nuoret muusikot pääsevät puhumaan musiikistaan. Heidän kasvoilleen syttyy innostus ja nauru raikaa haastatteluhuoneessa.

Asmâa Hamzaoui soittaa marokkolaista rituaalimusiikkia, gnawa-musiikkia. Suggestiivisen ja terapeuttisen musiikin soittaminen julkisesti on ollut naisilta kiellettyä. Asmâa ja hänen yhtyeensä jäsenet ovat siis harvinaisia muusikoita, koska he ovat naisia ja esiintyvät festivaaleilla ympäri maailmaa.

Gnawa-musiikkia soitetaan perinteisesti yksityisissä seremonioissa. Se perustuu vahvasti vanhaan islamilaiseen traditioon. Asmâa Hamzaouin isä Raschid Hamzaoui on maalem eli gnawa-mestari, yksi alan suurimmista. Hänen äitinsä järjestää seremonioita, joissa isä ja veljet soittavat.

* *

Marokkolainen Asmâa Hamzaoui esiintyy Bnat Timbouktou -yhtyeen kanssa Tampere-talon Maestrossa lauantaina 26.10. kello 13. Kuva: WOMEX

Nykyään musiikkia soitetaan myös festivaaleilla ja muuallakin kuin Afrikassa – siis miehet soittavat. Se on hyvin suosittua muun muassa Ranskassa. Tutkijat ovat löytäneet samanlaisuutta amerikkalaisesta jazzista ja bluesista sekä gnawa-musiikista. Gnawan perinne on matkannut orjien mukana myös Amerikkaan.

Bnat Timbouktou kunnioittaa gnawa-musiikkiin olennaisesti kuuluvaa hengellisyyttä ja runoutta, mutta ei pelkää nostaa esiin myös yhteiskunnallista sanomaa. Yhtyeen musiikissa käsitellään muun muassa Afrikan historiaa ja historiasta kumpuavaa kärsimystä.

* *

Musiikin perustana on guaembri-soitin. Se muistuttaa bassobanjoa, mutta sen soitinpesä on suurempi ja suorakulmion muotoinen. Rytmillä on vahva rooli musiikissa.

Gnawa-taidot Asmâa on oppinut isältään, joka ryhtyi opettamaan tytärtään, kun tämä oli kuusivuotias. Nyt Asmâa on 21. Hän kasvanut perinteisen musiikin keskellä ja imenyt maagisen rytmin vereensä jo ennen kuin ryhtyi itse soittamaan.

‒ Olen kasvanut perinteeseen ja musiikkiin. Soitin ensin poikien kanssa, mutta sitten äiti ehdotti, että voisin koota bändin, jossa soittaa vain tyttöjä.

Vaikka Asmâan perhe on hyvin traditionaalinen, ovat he silti vahvasti tukeneet tyttären soittamista. Nainen soittamassa gnawa-musiikkia julkisesti on edelleen ehdottomasti tabu ja harvinaisuus. Kaikki eivät kehitystä katso hyvällä.

* *

Tyttöjen löytäminen bändiin ei ollut ihan yksinkertaista. Asmâan isosisko Aisha Hamzaoui lähti mukaan, ja Asmâa halusi bändiin myös parhaan ystävänsä Soukaina El Melyzyn. Tässä vaiheessa tarinaa nuoria naisia jo kovasti hymyilyttää. Soukain ei nimittäin osannut soittaa, mutta Asmâa lupasi opettaa.

‒ Kaikkiaan mukana oli 18 tyttöä ja minä opetin heitä soittamaan. Moni ei kuitenkaan voinut jatkaa, osa matkusti ulkomaille, jotkut menivät naimisiin. Pyysin Soukainan mukaan, Asmâa muistelee.

Soukainan perhe, kuten myös Asmâan perhe, järjestää gnawa-rituaaleja. Asmâan isä käy soittamassa myös heillä. Perinne on siis tuttu Soukainalle.

Bändi syntyi jo seitsemän vuotta sitten, mutta varsinainen läpimurto tapahtui pari vuotta sitten, kun heidät valittiin esiintymään Essaouiran gnawa- ja maailmanmusiikkifestivaaleille. Festivaali järjestetään Essaouirassa Marokon rannikolla.

Asmâan vanhemmat ovat koko ajan kannustaneet ja tukeneet tyttären musiikin tekemistä. Isä on arvostettu mestari gnawa-yhteisössä, joten edessäpäin ei kukaan ole tullut Asmâalle sanomaan, että hän ei saisi soittaa gnawaa.

‒ Olen kyllä kuullut, että selkäni takana on sellaista sanottu, mutta koska kukaan ei ole tullut sitä minulle suoraan sanomaan niin jatkan soittamista, Asmâa sanoo.

Bnat Timbouktou kiinnosti Kaustisella myös tiedotusvälineitä. Aicha Hamzaoui, Asmâa Hamzaoui ja Soukain El Melyzyn esiintyivät kolmistaan, sillä neljäs soittaja ei päässyt Suomeen passiongelmien takia. Kuva: Marja Aaltio

Kaustisella Bnat Timbouktou herätti suurta kiinnostusta. Yhtyeen musiikin maaginen rytmi vei kuulijat mukanaan. Yhtye soitti vain kolmen jäsenen voimin, sillä yksi soittajista ei päässyt Suomeen passiongelmien vuoksi.

Nuorten naisten mielestä festivaaleilla soittaminen on hauskaa, koska ihmiset ovat hyvin vastaanottavaisia ja kiinnostuneita. Yleisö lähti helposti mukaan. Moni myös pysäytti soittajat festivaalialueella ja kyseli heidän soittimistaan.

Asmâan yksi tavoite onkin viedä tietoa gnawa-musiikista Marokon ulkopuolelle. Hän on gnawa-lähettiläs.

Siksi myös pääsy mukaan WOMEX-tapahtumaan on hänelle tärkeä.

‒ On kunnia soittaa WOMEXissa. Se on hieno mahdollisuus esittää gnawa-musiikkia ja erityisesti naisten gnawa-musiikkia.

Bnat Timbouktoun musiikkiin voi tutustua myös heidän vastikään julkaistulla debyyttialbumillaan. Oulad Lghaba -levy löytyy muun muassa Spotifysta.

 

WOMEX19

  • World Music Expo on maailmanmusiikin merkittävin kansainvälinen ammattilaistapahtuma ja showcase-festivaali. Messut ovat vain ammattilaisille, mutta iltakonsertteihin pääsee myös yleisö mukaan.
  • Järjestetään ensimmäistä kertaa Suomessa. Tapahtumapaikkana Tampere 23.–27.10.2019. Konsertteja Tampere-talossa, Tullikamarin Pakkahuoneella ja Klubilla sekä Torni Pajassa.
  • Mukana yli 60 artistia ja yhtyettä. Yli 260 muusikkoa 47 maasta. Kaikkiaan mukaan haki yli 1 500 esiintyjää ja ryhmää, joista WOMEX valitsi mukaan pääsevät.
  • Kaikkiaan tapahtuma tuo Tampereelle 2 500 maailmanmusiikin ammattilaista, artistia, yhtyettä, manageria ja levy-yhtiöiden edustajaa sadasta eri maasta. Näytteilleasettajia on 250.
  • Iltakonsertteihin ja Arthouse Cinema Niagaran elokuvanäytöksiin torstaista lauantaihin 24.–26.10. myydään lippuja myös yleisölle.