Mental Alaska juhlii 20 vuotta kokeellista musiikkia – myös edesmenneen Pekka Airaksisen piti esiintyä

17.05.2019

Mental Alaska -klubi esittelee lauantaina Telakalla kokeellisen musiikin kärkeä. Telakalla esiintyvät muun muassa Draama-Helmi ja Risto Ylihärsilä.

Samuli Huttunen

Kaksikymmentä vuotta on kunnioitettava ikä mille tahansa tapahtumajärjestäjälle, saati sitten kokeelliselle musiikille omistautuneelle klubille. Vuonna 1999 perustettu Mental Alaska juhlistaa 20-vuotista taivaltaan lauantaina 18.5.2019 Tampereen Telakalla.

Helsinkiläistynyt, mutta pitkään Tampereellakin vaikuttanut Mental Alaska on kuin eriskummallisiin olosuhteisiin erikoistunut kovakuoriainen, joka on löytänyt oman ekologisen lokeronsa jostain akateemisen kokeellisen taidemusiikin, free jazzin ja alakulttuurisen metelin välimaastosta, missä tavan ötökät eivät viihdy.

Telakan juhlakonsertissa nähdään livenä Kemialliset Ystävät, Black Trumpets, Draama-Helmi & Kuupuu ja Arttu Partinen & Risto Ylihärsilä sekä elokuvaesityksenä kooste keikkataltioinneista Roope Erosen arkistoista ja dokumenttielokuva Ludo Is Fantastic, joka kertoo Fluxus-taiteilija Ludo Michistä.

Kuvataitelija Jan Anderzénin luotsaama vuonna 1995 perustettu Kemialliset Ystävät on siirtynyt alkuaikojen hapuilevasta ja kilisevästä folkista kohti elektronisempaa ilmaisua. Uusin albumi Siipi empii (Ikuisuus 2018) levittäytyy kaleidoskooppimaisena kudelmana, joka on kuin äänellinen vastine Anderzénin kuvataiteelle. Anderzénin värikkäitä töitä voi nähdä esimerkiksi Risto-yhtyeen II-levyn (Fonal 2014) kannessa.

Mumisten ladelluista kompuroivista räpeistä tunnettu Draama-Helmi esiintyy Telakalla yhdessä kokeellista elektronista folkia tekevän Kuupuun eli Jonna Karankan kanssa. Draama-Helmin eli arkkitehti Helmi Kajasteen hämmentävä ja usein misantrooppinen tarinointi ei juuri voisi olla kauempana egoistisesta bileräpistä. Karanka tunnetaan myös muun muassa meluisaa mutta oudon leijailevaa vaihtoehtorockia soittavasta Olimpia Splendid -yhtyeestä.

Sekä Anderzén että Karanka olivat molemmat osa tamperelaisen Fonal-levymerkin ympärille versonutta suomalaista 2000-luvun alun skeneä, joka ulkomaisessa musiikkilehdistössä ristittiin ”Finnish forest folkiksi”, olkoonkin, että perinteisen folkin kanssa artisteilla oli yleensä vain vähän tekemistä.

Black Trumpets on trio, jonka muodostavat yli 50 albumillista kokeellista psykedeelistä kitarointia Keijo-nimellä julkaissut Keijo Virtanen, Räjäyttäjien rumpalina tunnettu Alex Reed sekä Tuomas Laine. Suomessa huonosti tunnettu Keijo on noteerattu ulkomailla esimerkiksi arvostetun The Wire -musiikkilehden heinäkuun 2007 kannessa. Keijon luotsaamassa pitkiin improvisoituihin keikkoihin luottavassa psykedeelisessä blues-yhtyeessä Rambling Boysissa vaikuttaa muun muassa Jukka Nousiainen.

Mental Alaska -klubin puuhahenkilö Arttu Partinen esiintyy tapahtumassa Risto-yhtyeen Risto Ylihärsilän kanssa. Muun muassa Avarus-kokoonpanosta tunnetun Partisen soolokeikat, joita hän tekee toisinaan krautrockin ystäviä ilahduttavalla nimellä Amon Düde, nojaavat useilla kasettisoittimilla tuotettuun arvaamattomaan äänikollaasiin. Paremmin äkkiväärästä popista tunnetun Ylihärsilän tiedetään myös olevan ilmiömäinen synavirtuoosi.

Pekka Airaksinen esiintymässä Sonic Circuits -festivaalilla Washington DC:ssä Yhdysvalloissa vuonna 2009. Kuva: Wikimedia Commons

Alun perin tapahtumassa piti esiintyä myös suomalaisen kokeellisen musiikin pioneerin Pekka Airaksisen (1945–2019), mutta tämä menehtyi sairauteen kotonaan 6. toukokuuta 73-vuotiaana.

Airaksinen oli merkittävä hahmo suomalaisessa undergroundissa ja avantgardessa. Hän oli perustamassa The Sperm -taidekollektiivia 1960-luvun lopulla. The Spermin esitysten yhteydessä nähdyt filmiesitykset ja performanssit herättivät kohua ja veivät yhtyeen poliisin ja sensuurin hampaisiin. The Spermin toinen perustajajäsen Mattijuhani Koponen ja elokuvantekijä Peter Widén istuivat jopa vankilassa taiteellisen toimintansa johdosta.

Pekka Airaksinen keskittyi The Spermissä ääneen, nauhureilla, sähkökitaralla ja efekteillä toteutettuun kokeelliseen sähkömusiikkiin. The Sperm hajosi muutaman vuoden olemassaolon jälkeen vuonna 1971. Sen jälkeen Airaksinen julkaisi omalla nimellään yli 30 albumillista musiikkia.

Huolimatta laajasta tuotannostaan Airaksinen oli Suomessa verrattain tuntematon. Ulkomailla hänen työnsä ovat saaneet osakseen suurempaa arvostusta kuin kotimaassa. Airaksista asiaintila ei tuntunut liiemmin häiritsevän, vaan hän oli pikemminkin tyytyväinen saadessaan tehdä, mitä haluaa välittämättä yleisön mielipiteistä, kuten hän kertoi Ylen haastattelussa vuonna 2017.

Airaksinen, buddhalaiselta nimeltään Maitreya, oli myös syvällisesti perehtynyt tiibetinbuddhalaisuuteen. Airaksinen aloitti meditaation ja joogan harjoittamisen jo 1970-luvulla. Hän oli myös käynyt hakemassa oppia merkittäviltä tiibetinbuddhalaisilta opettajilta.

Hänet tunnetaan Alastarolla toimivan Tiibetin taiteen keskuksen ja buddhalaisen Dharmakeskuksen perustajana sekä buddhalaisten tekstien kääntäjänä. Airaksisella oli myös oma ODO-meditaatioksi kutsuttu menetelmänsä.

Helsingin Sanomien haastattelussa vuonna 2015 Airaksinen kertoi musiikkinsa perustuvan hänen meditaatiossa saamiinsa näkyihin.

Airaksisen musiikki ei kuitenkaan ole mitään new age -meditaatiomusiikkia. Hänen työnsä tuovat usein mieleen ennemmin Tiibetiläisessä kuolleiden kirjassa kuvaillut bardossa eli välitilassa kohdatut moninaiset näyt kuin rentouttavan mietiskelyn.

Airaksisen musiikillista tuotantoa on vaikea kuvailla, koska se ei juurikaan muistuta mitään tunnettua musiikkia. Hänen työnsä ovat kuin jatkuvasti muuttuvia eläviä organismeja, joissa elektroninen free jazz vuorottelee seesteisempien ambient-osuuksien kanssa.

Buddhalaisessa mytologiassa Airaksisen buddhalainen nimi Maitreya viittaa yhteen kahdeksasta boddhisattvasta, tulevaan Buddhaan – olkoonkin, että perinteisessä buddhalaisuudessa aikakäsitys on syklinen ja mennyt ja tuleva siten jokseenkin suhteellisia.

Tuntuukin, että Airaksinen sävelsi musiikkiaan tulevaisuudelle, välittämättä siitä, ymmärrettäisiinkö sitä nyt. Ehkä joskus 2050-luvulla alammekin viimein ymmärtää hänen uraauurtavat musiikilliset näkynsä.

**

Pekka Airaksisen perintö elää tämän päivän kokeellisessa avantgardessa. Ilman The Spermin ja Airaksisen kaltaisia rajoja rikkovia tutkimusmatkailijoita underground voisi tänään näyttää hyvin erilaiselta.

Mental Alaskan 20-vuotisjuhlissa Telakalla esiintyvät artistit jatkavat kokeellisen musiikin tuntemattomien rajaseutujen kartoittamista.

Mental Alaska 20v Party: Kemialliset Ystävät, Draama-Helmi & Kuupuu, Black Trumpets, Arttu Partinen & Risto Ylihärsilä sekä elokuvaesityksenä dokumenttielokuva Ludo Is Fantastic ja 
keikkataltiointikooste Roope Erosen arkistoista, lauantai 18.5.2019 kello 18–02, Telakka, Tampere, liput 15 €.