Tampereen Finlaysonilla ihastellaan pian Lumen Valon hehkua – arkkitehtikilpailun voittajatyön suunnitteli Janne Hovi

20.05.2021
levoton tuhkimo by hanna maria gronlund kulttuuritoimitus INSTA

Kuvat: Sarahildenkilpailu.fi

MUSEOT | Sara Hildénin taidemuseon arkkitehtuurikilpailun voitti arkkitehti Janne Hovi ehdotuksellaan Lumen Valo. Se on palkintolautakunnan mielestä asiallisuudessaan sukua rakennuspaikan historialliselle arkkitehtuurille.

Kari Pitkänen

Uusi Sara Hildénin taidemuseo on pröystäilemätön, suomalaiskansallinen ja heijastelee kauniisti museon perustajan henkeä, kiitti palkintolautakunta arkkitehti Janne Hovin ehdotusta Lumen Valo.

”Museon kokonaismuoto on johdettu sen näyttelytilojen pohjalta. Tässä se erottuu ylivoimaisesti edukseen kilpailuehdotusten joukossa”, raati kiitti.

– Minun mielestäni Finlaysonin alue ei kaipaa uutta näkyvää maamerkkiä, vaan hyvän uuden museorakennuksen, Hovi totesi kilpailun voittajien julkistamistilaisuudessa.

Lumen Valo Ground Floor

”Museorakennus ottaa sijansa: se hieroutuu paikkaansa, tekee kuin itselleen pesän, ei valtaa väkivaltaisesti, vaan istahtaa ja asettuu. Suunnitelma on jäsennelty herkin, mittakaavaltaan hallituin keinoin”, palkintoraati luonnehtii Lumen Valoa.

Uusi museorakennus on valkoinen eri sävyissään. Näin se muodostaa mielenkiintoisen kontrastin Finlaysonin alueen punatiiliarkkitehtuurin kanssa.

Salien sijoittelu ratkaisevaa

Sara Hildénin uuden museon suunnittelukilpailuun saapui ennätykselliset 472 ehdotusta Suomesta, Euroopasta ja kauempaakin maailmalta – enemmän kuin yhteenkään aikaisempaan kotimaiseen arkkitehtuurikilpailuun koskaan, palkintolautakunnan puheenjohtaja, professori ja arkkitehti SAFA Rainer Mahlamäki huomautti.

– Yksi avainkysymyksiä oli juuri näyttelysalien koko ja sijoittelu; ovatko seinät kiinteitä, kuten ehdoissa edellytettiin, vai liikuteltavia, ja miten liikkuminen salista toiseen on järjestetty.

Lumen Valo Exterior

Lumen Valo koostuu kahdeksasta erillisestä, mutta toisiinsa liittyvästä kuutiomaisesta näyttelytilasta.

”Sopusuhtaisten ja kauniisti luonnonvaloa hyödyntävien näyttelysalien ketju muodostaa elämyksellisen arkkitehtonisen kokonaisuuden ja asianmukaisen ympäristön taideteosten katsomiselle”, raati määrittelee.

Osassa tiloista hyödynnetään luonnonvaloa ja vinokattoja, joista ”syntyy eloisuutta museon ulkoarkkitehtuuriin. Ne rikkovat kompaktin kattolinjan pääkonttorin edessä ja keventävät yhteyttä (Finlaysonin palatsin) puistoon.”

”Ehdotus perustuu tehtävän substanssille eli taiteen esittelylle, ja siitä saa muotonsa uhmakkuudesta vapaa ulkoarkkitehtuuri. Muiden ansioiden ohella vanha museorakennus jatkaa tässä elämäänsä. Tämä on mahdollisimman hienolla tavalla museon traditioita kunnioittava ratkaisu. Mukautuvan perusratkaisunsa ansiosta ehdotus on erittäin kehityskelpoinen.”

Lumen Valo First Floor

15 pääsi lähempään tarkasteluun

Kilpailun ensimmäisen palkinnon suuruus oli 50 000 euroa. Toista palkintoa ei jaettu lainkaan.

Kolmannen palkinnon jakoivat ehdotukset Mezzo (Arkkitehdit Rudanko+Kankkunen Oy) ja Obscura (Heljä Nieminen ja Havu Järvelä). Kummankin palkkion suuruus on 27 500 euroa.

Kilpailussa lunastettiin kaksi ehdotusta: XXX (Arquitectos Ayala S.L.P) ja A sculpture in the park (ALL – atelier lorentzen langkilde). Lisäksi kymmenelle ehdotukselle jaettiin kunniamaininta.

Kaikkiaan 472 museoehdotusta pisteytettiin ja jaettiin puoli vuotta kestäneen arviointivaiheen aikana viiteen luokkaan. Ylimpään luokkaan seulottiin 51 ehdotusta, joista 15 valittiin lähempään tarkasteluun.

Karsitulla lyhytlistalla oli viisi nyt palkittua tai lunastettua suunnitteluehdotusta.

– Valitsijoiden työ oli mielenkiintoista, hankalaa ja joskus epätoivoistakin, arkkitehti Pauno Narjus tunnusti.

Sara Hildénin uuden taidemuseon tontin asemakaavoitus valmistuu ensi vuonna. Uuden museon on määrä olla käytössä vuonna 2026, jolloin Tampere mahdollisesti toimii Euroopan kulttuuripääkaupunkina.

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua