Los Angelesista löytyvät paitsi filmitähdet, myös heidän autonsa. Petersenin automuseon teemanäyttelyssä voi astella filmihistoriaa tehneiden nelipyöräisten renkaanjäljissä.

Kari Pitkänen, teksti ja kuvat

Ensimmäinen henkilöauto patentoitiin vuonna 1886. Tästä kului 17 vuotta, ja auto oli raivannut tiensä osaksi uutta esittävää taidemuotoa, elokuvaa.

Vuonna 1903 filmattiin englantilainen mykkäfilmi Runaway Match, josta tietämättään tuli historian ensimmäinen road movie.

Elokuvassa kihlapari kiihdytti hopallaan karkuun morsiamen isää, joka tietenkin oli liittoa vastaan. Isän auto hajosi tielle kesken kiivaan takaa-ajon – juonenkäänne, joka sittemmin toistui useasti eri filmien takaa-ajokohtauksissa.

Ydinsodan jälkeisessä postapokalyptisessa maailmassa autotkin ovat toista maata, todistaa toteemikuvalla ja keihäillä tuunattu Nux Car elokuvasta Mad Max: Fury Road (2015).

Auto, aikakauden kuva

Verkkokalvolle piirtyneisiin nelipyöräisiin tähtiin voi tutustua Los Angelesissa sijaitsevan Petersenin automuseon teemanäyttelyssä.

Uusi innovaatio auto ja valkokankaalla liikkuva kuva edustivat samaa edistyksen, nuorekkuuden ja teknisen kehityksen aikakautta.

Autojen ja vähän moottoripyörienkin elokuvahistoria puhkesi kukkaan Hollywoodissa ensimmäisen maailmansodan jälkeen, ja hyvin pian uudet kulkuvälineet omittiin osaksi koko filmiteollisuuden keskeistä kuvastoa. Ratin taakse istutettiin filmitähdet Ansa Ikosesta Grace Kellyyn ja Rudolf Valentinosta James Deaniin.

Autojen elokuvauran todellinen nousu alkoi 1960-luvulta, jolloin pikkupoikien kiinnostus herätettiin Batman-tv-sarjan Lepakkoluolan huimalla ajokalustolla.

Vähän vanhemmat katsojat koukutettiin James Bondin erikoisvarustelluilla Jaguareilla ja Aston Martineilla. Tuolta tieltä ei enää ollut paluuta.

Autoista ja moottoripyöristä kasvoi nopeasti osa Hollywoodin käytetyintä kuvastoa. Marlon Brando esitti prätkäjengin pomoa Johnny Strableria Hurjapäissä (1953).

Irti maan vetovoimasta

Tieteis- ja fantasiafilmien nousukausi 1970-luvulta alkaen tarjosi autoille ja siihen pohjautuville kulkimille tien kirjaimellisestikin uusiin sfääreihin.

Harry Potter tosin pääsi autokyydillä vain ilmaan, mutta universumin rajatkin oli rikottu jo aikaa sitten Tähtien Sodan kyydissä.

Mad Max -elokuvien tuunatut ja voimaa uhkuvat autot taas heijastelivat sitä maailmaa, joka ihmiskuntaa odottaisi tulevaisuudessa ydinsodan tai ekokatastrofin jälkeisellä planeetalla.

Mad Maxin todellisuus siihen kuuluvine autoineen on toteutettu Petersenin näyttelyssä hienosti. Myös Batman lepakkokalustoineen on päässyt arvoiseensa asemaan, mikä ilahduttaa suunnattomasti sarjaa alle kymmenvuotiaana tiiviisti tapittanutta kirjoittajaa.

Batmanin ystäviä hemmotellaan Kissanaisen autolla, Lepakkoauton täyskokoisella replikalla sekä sivuvaunullisella vuoden 1966 Batcyclella. Pohjana on Yamaha Catalina -moottoripyörä.

Holvissa lisää herkkuja

Varsinaisen teemanäyttelyn lisäksi Petersenin automuseo tarjoaa lisääkin kosketuskohtia filmimaailmaan. Tätä varten tosin on lunastettava erikoislippu museon autotalliin, joka amerikkalaisen brändääjän käsissä on saanut komeammalta kalskahtavan nimen The Vault eli Holvi.

Holvista löytyy noin 250 autoa, joita ei nähdä museon peruskokoelmissa. Holvin aarteisiin kuuluvat esimerkiksi maailman vanhin Ferrari vuodelta 1947 (muuten tumman-, ei kirkkaanpunainen), Yhdysvaltain presidenttien ensimmäinen panssaroitu virka-auto tai Saddam Husseinin käytössä ollut Mercedes.

Holviin on pysäköity myös koko rivi filmitähtien käyttämiä ja omistamia menopelejä. Niiden omistajia ovat tai ovat olleet muun muassa Jayne Mansfield, Steve McQueen, Tom Selleck ja Elvis Presley.

Petersenin automuseon erinomaisesti järjestettyjen näyttelyiden kiertämiseen kannattaa varata ainakin pari kolme tuntia. Museo saattaa olla alallaan maailman paras, ja neljä vuotta sitten uudistettu museorakennus on jo nähtävyys sinänsä.

Ja mikäli filmihistorian nelipyöräiset sankarit jaksavat kiinnostaa enemmänkin, Hollywoodin oma automuseo lähistöllä tarjoaa alalta aina vain lisää katsottavaa.

Petersen Automotive Museum, 6060 Wilshire Boulevard, Los Angeles. Liput 11–16 dollaria, holvikierrokset 25 tai 30 dollaria.

Petersenin automuseo on rakennettu vanhaan kulmikkaaseen tavarataloon, mutta julkisivuremontin jälkeen ilme on näinkin vetävä.