Vehoniemen Automuseon peruskorjaus ja laajennus ovat valmistuneet, ja uusi terassi avataan virallisesti tänään perjantaina 10.5.2019. Varoja kerättiin museon ystäviltä ja tukijoilta joukkorahoituksella.

Kari Pitkänen, teksti ja kuvat

Harvoin on kahvilan tiskin pidennys poikinut näin paljon – ja käynyt yhtä kalliiksi.

– Tyttäreni Pauliina totesi viime kesänä, että tarvitsemme pidemmän pullatiskin, jotta valikoima saadaan paremmin esille, Vehoniemen emäntä Leila Suutarinen kertoo.

Pitkä tiski olisi kuitenkin tukkinut kulkureitin wc-tiloihin. Vessatkin tosin kaipasivat remonttia, ja keittiötäkin piti modernisoida.

Pian laajennuksille tarvittiinkin jo lisätilaa vanhan terassin puolelta. Remonttikierre oli valmis.

Lapiot iskettiin maahan marraskuussa, ja huhtikuussa museo avasi ovensa uudelleen. Vuosikymmeniä vanhan rakennuksen ulkokatot, rännit ja lämmitys uusittiin, keittiö sai lisää tilaa ja uuden ilmeen, kahvila isot vitriinit ja uudet kalusteet, ja museo avaran, katetun ja lasitetun terassialueen – yhteisen museon ystävien olohuoneen.

– Ikinä en ole ollut niin stresaantunut ja kiireinen kuin nyt, huokaa Suutarinen.

Kuva: Kari Pitkänen.

Tämän kesän teemana Vehoniemessä ovat japanilaiset autoklassikot, kuten Nissan Bluebird.

Museoalan suomenennätys?

Automuseon korjaus ja laajennus Vehoniemenharjulla maksoivat yhteensä noin 400 000 euroa. Summa on huima perheyritykselle, mutta onneksi apuun tulivat sadat museon ystävät ja tukijat kaikkialta maasta.

Joukkorahoituskampanjassa yksityisillä ihmisillä, yhteisöillä ja yrityksillä oli mahdollisuus tukea hanketta 20–3000 euron tukisummilla ja -paketeilla.

Muutama kymmpitonninkin avustus saatiin, ja lopulta kampanja tuotti yhteensä 165 000 euroa. Summa lienee museoalan joukkorahoitusten uusi suomenennätys.

Lisäksi museo sai 68 000 euroa EU-rahoitusta. Loppu katettiin pankkilainalla.

– Tulos osoittaa hienoa yhteisöllisyyttä ja talkoohenkeä. Olen syvästi kiitollinen kaikille lahjoittajille, tukijoille ja yhteistyökumppaneille, Leila Suutarinen sanoo.

Autoja neljässä sukupolvessa

Vehoniemen Automuseo Kangasalla kuuluu Pirkanmaan kolmen suosituimman käyntikohteen kärkijoukkoon Särkänniemen huvipuiston ja Nokian Edenin kylpylän ohella.

Museoon on vapaa pääsy. Viime vuonna kävijöitä oli 234 000. Virallinen luku on 40 prosenttia siitä koko ihmismäärästä, joka vuoden aikana ohittaa museon ovelle sijoitetun laskurin.

Kuva: Kari Pitkänen.

Lahjoittajan nimi tuolissa kertoo Leila Suutarisen ideoiman joukkorahoituskampanjan onnistumisesta.

Automuseon avasi Leila Suutarisen isä Olavi Sallinen vuonna 1983. Olavin isä Toivo Sallinen puolestaan oli aloittanut ammattiliikenteen 10.5.1928 Kivennavalla Karjalankannaksella.

Nyt suvun autoharrastus on imenyt mukaansa jo neljännen sukupolven, kun Leila ja Pauliina Suutarinen pyörittävät yhdessä museotoimintaa Vehoniemessä.

Tänä kesänä museon vaihtuvassa näyttelyssä on esillä kattaus japanilaisia 1960–1970-lukujen klassikkoautoja ja moottoripyöriä: Datsun Bluebird, Isuzu Bellette, Toyota Corona ja tietysti Datsun 100A eli ”sata-ampeerinen”.

Kaksipyöräisistä vuorottelevat Hondat, Kawasakit, Suzukit ja Yamahat. Kukin pyörämerkki valtaa museon noin kuukaudeksi kerrallaan.

Vehoniemen Automuseon (Vehoniemenharjuntie 92, 36570 Kaivanto) terassin avajaiset 10.5.2019 klo 14–22. Museo ja kahvila ovat avoinna 15.9. saakka päivittäin klo 10–19 ja 16.9. alkaen klo 10–17. Perjantaisin 13.9. saakka museo on avoinna klo 10–23 (säävarauksella).

Volvo-ambulanssi.

Museon perustajan nimeä kantavan Olavi Sallinen -entisöintipalkinnon voitti tänä vuonna vuoden 1949 Volvo-ambulanssi. Se on ollut tositoimissa Tampereella ja toiminut aikoinaan myös Kimmo Sasin vaaliautona. Kuva: Leila Suutarinen.